Gå til innhold

For lite kcal!


eelise

Anbefalte innlegg

Okei, kan først begynne med at jeg sliter md spiseforstyrrelser (atypisk, blanding mellom anoreksia og bulimi), jeg trener 5-7 dager i uken og får kjempe dårlig samvittighet om jeg ikke trener!

Jeg har spist rundt 500 - 750 kcal i 3 mnd og har gått ned fra 82kg til 65 kg, altså nesten 20kg. PLUS jeg har fått mer markerte muskler.

Poenget mitt er, jeg vil miste fett, men få muskler.

Nå ligger jeg på 700 - 720 kcal dagen (har økt fra rundt 600/620), dette har jeg gjort en uke og føler jeg spiser MASSE, er mett HELE tiden!.

For at jeg ikke skal RASE opp i vekt nå, hvor lenge må jeg gå før jeg øker med rundt 100kcal igjen (800 - 820 kcal), og etter det for at jeg ikke skal rase opp, hvor lenge må jeg gå før jeg kan øke igjen og er 100 kcal nok å øke med?, osv osv?

Kan legge til med at jeg trener med progresjon (eller hva det heter) i styrken omtrent hver uke, altså jeg øker styrken hver uke, noe jeg synes er rart jeg klarer siden jeg ligger på et såpass lavt kcal inntak. Jeg klarer også utholdenhetsøktene/kondisjonsøktene bra og har økt kondisen min masse!

Hvordan skal jeg forsette videre for å brenne fett og beholde/øke musklene (vet man må ligge i energioverskudd for å øke og underskudd for å miste fett, men jeg skal altså få mer markrte muskler og mindre fett) og hvordan skal jeg (som sakt over) legge opp kosten for å ikke rase i vekt? Og hvor mye bør jeg øke og hvor ofte bør jeg øke i kcal? (JEG KOMMER IKKE TIL Å ØKE OPP TIL 1500 MED DET FØRSTE, da kommer jeg til å RASE opp i vekt!)

"vanlig dagsinntak"

Frokost 8:00 - 11:00 - Proteinshake 180kcal

Lunsj ca 11:30, 12:00 eller 12:30 - Skyr - 98 kcal

Før trening ca 15:30 - Eple - 80 kcal (tror jeg?)

Etter trening ca 17:30, 18:00 eller 18:30 - 100-150g karbonadedeig m/salat agurk - Maks 250-300 kcal

Kvelds, tidspunkt varier - Eple - 80 kcal (tror jeg?)

Help anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du eller har du fått noen form for behandling for spiseforstyrrelsene?

Det som er positivt er at du prøver å få kontroll på kostholdet og helsen din, men jeg vil kanskje si at dette er feil kanal å søke hjelp i. Du har nok et veldig usunt syn på dette med mat og kropp, og mange svar du risikerer å få her vil bare bidra til å gjøre saken verre enn den allerede er.

Du sier at du vil miste fett og få muskler, noe som er en veldig vanlig målsetning. For å bygge muskler trenger kroppen mat, og du gir ikke kroppen i nærheten av den næringen den trenger. Husk at maten ikke bare inneholder protein, fett og karbohydrater, men også vitaminer og mineraler. For å dekke behovene for disse er du nødt til å spise mer enn det du gjør, og det vil kreve en omlegging av tankene dine om mat. I stedet for at du tenker på "ned i vekt", prøv å tenke "opp med helsen". Jo bedre kvalitet det er på maten du gir kroppen, jo bedre forutsetninger har du både for å miste fett og å bygge muskler.

Du skriver at du selv oppfatter det som at du spiser masse, men når du ser på energimengden så er jeg sikker på at du selv vet at dette ikke stemmer. Hvis du sammenligner deg med andre jenter på din størrelse og nedover, så vil du med en gang se at de fleste spiser mye mer enn det du gjør. Når ikke disse raser opp i vekt, hvorfor tror du at dette vil skje med deg?

Jeg kan garantere deg at dersom du legger deg på 1500kcal så vil du ikke rase opp i vekt. Du vil kanskje holde på litt mer vann, som kan utgjøre litt på vekten, men det er IKKE snakk om fett. Om vekten viser 1-2kg mer pga vann, spiller dette ingen rolle, og det er det viktig å være klar over. Med stor sannsynlighet vil dette bare hjelpe deg til å få mer overskudd og du vil også se bedre/friskere ut!

Prøv å ta til deg en del av de tingene jeg nevner i dette innlegget. Det handler om at du må endre innstillingen og tankesettet ditt, og ikke være redd for å legge på deg. Du vil ikke legge på deg fett av å øke litt på energiinntaket!

Jeg gjentar spørsmålet mitt til slutt: Får du eller har du fått noen form for behandling for spiseforstyrrelsene?

Uansett ønsker jeg deg lykke til, og kom gjerne med oppfølgingsspørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg gikk til behandling for 1-2 år siden men det ble plutselig avsluttet pga behandleren ble sykemeldt eller noe, har ikke hørt noe fra de siden iallefall. Det går mest i perioder der jeg viser tydelige tegn på det, men føler at etter jeg begynte å trene og kutte ned matinntaket at jeg har fått mer kontroll på meg selv og hvordan jeg spiser. Men den kontrollen er VELDIG kontrollerende, altså får helt fnatt om jeg ikke vet når/hva jeg skal trene/spise til en hver tid

Men om jeg legger meg på 1500 kcal bare sånn plutselig, vil ikke kroppen tviholde på det jeg spiser (har lest det overalt) og derfor gå opp i vekt pga den tror den ikke kommer til å få mat på en stund? Og vil ikke det å øke gradvis være bedre når det gjelder den påstanden?

Og hva kan jeg spise da? (spiser ikke brød, pasta, potet, ris, mais, kål, smågodt og generelt hveteprodukter og melprodukter(gjelder grovbrød, havregryn osv) og sånne ting pga tåler det ikke så godt)

Liker veldig godt proteinshaken min om morgenen og den holder meg mett lenge, liker også skyr, knekkebrød(rugsprø), magert kjøttpålegg og ost uten mye fett

Middag er litt vanskelig siden spiser som oftest hver dag hos kjæresten siden jeg trener der han bor. Så om de lager pizza eller ting jeg ikke spiser/tåler lager jeg meg enten laks, kyllingfilet, 1boks cc m/eple, salat, mager kesam m/eple eller noe enkelt

Nå trener jeg sånn som dette:

Mandag - 30 - 45 min cardio(400-500kcal) - styrke på lår, rumpe, legger (underkropp)

Tirsdag - 30-45 min cardio(400-500kcal) - styrke på skuldre, triceps, biceps, rygg, mage (overkropp)

Onsdag - 1 time cardio(500-700kcal)

Torsdag - Fri/ 1 - 1,5(500-700kcal) time cardio

Fredag - 30 - 60 min cardio(500-600kcal) - enten styrke hel kropp eller underkropp(samme som mandag)

Lørdag - 30 - 45 min cardio(400-500kcal) - styrke overkropp (samme som tirsdag) ELLER tur/jogge 1,5 - 2 timer(300-600kcal)

Søndag- FRI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at jeg vil ned i 55/57 kg som er ideelt for min høyde på 163-164, men dette vil jeg skal være muskler og ikke sånn "kvapsefett" man får av å bare slutte å spise..

Har heller ikke så mye mulighet til å kjøpe mer enn 5 skyr i uken (en hver dag på skole) siden blir dyrt i lengden, eller tid til å lage kyllingfilet/salat osv å ta med på skolen. Så noe enkelt der hadde vært greit, men vet bare ikke hva!

Spiser forresten også 10! epler i uken, to hver dag :) elsker epler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forbrenner jo mer på trening om dagen enn det du putter i deg. Det sier seg selv at du ikke kan fortsette sånn. Kroppen din har et basalbehov som er det som trengs for å holde livsviktige funksjoner i gang, og trening og bevegelse kommer oppå der igjen.

Du kan vri litt på den problemstillingen din. Du er redd for å legge på deg om du øker på energiinntaket. Dette er en mulig (men veldig usannsynlig) effekt av dette. Men hvis du fortsetter som du gjør nå kommer du garantert til å gå på en smell. Du kommer til å bli syk, veldig syk! Å spise så lite er rett og slett å mishandle kroppen din. Dette høres veldig dramatisk ut, men det er det som er sannheten!

At du har gått så mye ned i vekt er et tegn på at kroppen har dekket det store energiunderskuddet med eget kroppsfett. Sånn kan du ikke fortsette, og når kroppen ikke lenger klarer å dekke dette store underskuddet kommer du til å få et voldsomt fall i energinivåene dine. For å unngå dette er det lurt å øke inntaket nå, og ta resten av vektnedgangen på en mye lurere måte.

Du kutter ekstremt ned på karbohydrater, noe som i og for seg er ok, men du kutter samtidig ekstremt ned på fettinntaket, og det er IKKE ok. Kroppen din trenger energi fra karbohydrater eller fett, og å kutte ut begge to er ikke en løsning kroppen kan leve med. Du er rett og slett nødt til å få i deg mer fett, og her er det mange gode kilder å velge mellom:

Olivenolje, avocado, kjøtt, fisk, egg, nøtter for å nevne noen.

Fett er nødvendig for alle cellene i kroppen din, og er veldig viktig for opptaket av fettløselige vitaminer.

For å dekke behovet for alle vitaminer og mineraler, og ikke minst energi, er du nødt til å inkludere flere matvarer i kostholdet ditt. Dette kan være veldig skummelt å spise mer med de tankene du har nå, men som du selv sier kan det være lurt å ta det gradvis. Prøv å øke inntaket litt for hver dag, spesielt av fettkilder, siden det er det du først og fremst trenger nå. Ikke få dårlig samvittighet hvis du har spist noe, husk at du gjør deg selv en tjeneste og hvert steg mot et bedre kosthold er et veldig viktig steg og en seier mot spiseforstyrrelsene! :)

Jeg vil absolutt oppfordre deg til å oppsøke profesjonell hjelp med dette, for det er ikke så mye vi egentlig kan hjelpe deg med via et internettforum. Jeg syns du er veldig modig som er åpen om at du sliter med spiseforstyrrelser. Det forteller meg at du er villig til å gjøre en innsats for å komme ut av det!

Bestill en time hos fastlegen din, så ordner han/hun en henvisning videre til riktig instans.

Igjen, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...