Gå til innhold

Svært stiv hamstring


missladylike

Anbefalte innlegg

Sliter med at jeg er veldig stiv i høyre hamstring, spesielt etter sist trening på søndag. Har vært litt sånn siden jeg startet treningen i Januar, men altså blitt værre nå. Tidligere trodde jeg bare at jeg var veldig stiv, men nå føles det ikke helt riktig ut. Det kjennes litt som jeg er støl, men muskelen føles også veldig stiv og vond ut. Trener både sykling og styrke med knebøy og markløft. Prøver å tøye hamstrings før jeg løfter (men er kanskje litt sløv på det), siden jeg hadde en PT time for en måneds tid siden hvor jeg fikk beskjed om at jeg hadde dårlig mobilitet.

Det jeg egentlig lurer på er om noen vet hva som kan være årsaken til smertene, og om jeg burde gjøre noe annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd skumrulle? :)

Nope, har ikke prøvd noe enda egentlig. Er det bare å rulle den over muskelen som er vond?

Planen er å trene i dag, men lurer på om jeg burde unnlate øvelser som markløft og knebøy, i tilfelle det kan være en skade på muskelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rull i vei, så vil du sikkert kjenne at det løsner litt opp :) Du kan også rulle på en stang, hvis du ikke har en skumrulle.

Det kan være lurt å bestille time hos en terapeut - spesielt hvis det har gjort vondt siden januar, som du sier. Men ofte kommer man langt med egenbehandling. Håper noen andre her inne kan hjelpe deg mer enn hva jeg kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange 'henger' på hofta, dvs klemmer bekkenet fremover og lener seg bakover. Dette vil øke mobiliteten i korsryggen (ikke bra) og senke mobiliteten i hofta (ikke bra). Hvis hams er usedvanlig stive, til tross for normal aktivitet, så kan dette være tilfellet hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange 'henger' på hofta, dvs klemmer bekkenet fremover og lener seg bakover. Dette vil øke mobiliteten i korsryggen (ikke bra) og senke mobiliteten i hofta (ikke bra). Hvis hams er usedvanlig stive, til tross for normal aktivitet, så kan dette være tilfellet hos deg.

Usikker på om jeg skjønner hva du mener her...Er dette under utførelse av løft? Eller sånn generelt? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rull under hamstring med en foamruller til du får tårer i øynene, og kjør litt dynamisk oppvarming som feks enfotsmark uten vekt, og "soldier walk", så blir det mye bedre. Amba guarantees!

Litt cocky av meg når du har hatt problem så lenge. Men stive muskler kan bli "permanente" og da kan dette hjelpe. Om det er et dypereliggende problem, så skal ikke jeg uttale meg. Siden du har hatt ondt så lenge, så ville jeg spantet på meg en time hos fysioterapeut om ikke annet enn for å avkrefte at det er noe annet enn stiv muskulatur, hvilket det mest sannsynlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om jeg skjønner hva du mener her...Er dette under utførelse av løft? Eller sånn generelt? :p

Generelt. Bildet nedenfor viser ganske godt hva jeg mener. Ikke helt enig i 'svak vs sterk' men heller i bruk / ikke i bruk

Sway_Back.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet med samme i starten sjøl, stiv som en pinne.

Etter innlegging av 20-25 minutter med dynamisk oppvarming + tøying før trening, er mobiliteten betraktelig bedre.

Ain't nobody got time for that :o Hehe, neida...Får vel bare være flinkere til oppvarming og tøying. Har brukt skumrulle og dynamisk oppvarming de siste treningene, og det har blitt bedre faktisk. Er fortsatt ganske stiv, men er ikke vondt lenger i hvertfall!

PS: Troor ikke jeg har sånn holdning, Kjetil, men takk for oppklaringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Selv så føler jeg at skumrulla ikke kommer dypt nok til i hamstringsmuskulaturen, så jeg har bedre effekt av å bruke en liten ball (lacrosseball eller noe som er litt større). Sett deg på en stol, trekasse eller lignende hardt underlag og klem hamstringen over ballen og let etter ømme punkt. Når du finner ømme punkt kan du bruke kroppsvekta di for å legge så mye trykk som mulig i minst 2 min. Du kan også løfte og senke ankelen mens du gjør dette.

maxresdefault.jpg

En annen god tøyingsvariant som du kan gjøre etter styrketrening er en slags downward facing dog yoga pose med strikk. Utfør på ett bein om gangen og hold ryggen rett:

createspace030.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...