Gå til innhold

Muskelruptur i korsrygg


Tutogkjør

Anbefalte innlegg

Etter en måneds tid med total mangel på energi, var jeg endelig klar for ordentlig trening igjen i dag. Tydeligvis tidenes dårligste idé, på linje med (eller verre enn) når jeg bestemte meg for å hoppe over det gjerdet i mørket på fjellet i fjor og ødela ankelen. Kort fortalt: sittende roing; *pang* og har nå problemer med sitting, ståing, ligging, gåing, osv.

Det kjentes ut som en gummistrikk som røk i korsryggen på venstre side, hvor jeg fra før av har litt svakheter. Det gjorde ikke kjempevondt akkurat der og da, men kjente at jeg ble å få problemer med å bøye meg etter vannflaska, så jeg avsluttet treningen. Fikk såvidt hentet ut treningsbagen fra det nederste skapet og hadde småproblemer med å få på meg skoene. Fikk pappa og bror til å komme og hente meg og bilen, og turen hjem var et smerteh…. siden jeg ikke egentlig klarte å sitte. Har stortsett ligget i senga siden, ettersom sitting ikke er et alternativ og ståing ikke fungerer i lengden.

Det er nå ca 9 timer siden, og jeg klarer å bevege meg litt mer, kommer meg på do uten veldig store problemer, og klarte å sitte litt i en stol. Kjenner ingen åpenbare søkk e.l. ved palpasjon av området. Det er ingen strålingssmerter nedover beina e.l. heller, og det kjennes åpenbart muskulært ut.

Noen tips, evt mirakelkurer? Frykter backpackerturen min om tre uker går til h……. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Murring i ryggen over lang tid? Av og på?

Kan være at du har fått en saftig strekk i quadratus lumborum ut i fra det du beskriver.

Jepp, og spesielt de siste ukene ettersom jeg sitter mye småskjevt i sofaen hos besteforeldrene mine (jeg er uten boplass atm og bor hos dem, så det er begrenset hvor jeg kan gjøre av meg..). Naprapat jeg var hos for noen år siden konstaterte skjevfordeling av muskulatur, og det er samme sted jeg slo kraftig etter ei litt stygg landing på judotrening for rundt 12 år siden.

Nå har jeg akkurat stått opp, og jeg klarer faktisk å sitte ganske greit. Kommer meg også opp og ned fra stolen uten de helt store smertene. Det har heller ikke dukket opp noe blåmerke på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjevfordeling av muskulatur... er det en konstantering? Hørtes rimelig vagt (ukonkret) ut.

Send noen mailer rundt til behandlere og beskriv symptomene dine. Besøk behandler som gir minst mulig vagt svar :-) Helt nyttesløst å besøke noen som ikke tør å mene noe konkret, for da har de heller ingen konkret behandlingsplan. Dette er altså min mening, og det kan være at mange er uenige :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt sent ute, men let's go.

Det er umulig å gi så veldig presist svar, men det er heller ikke nødvendig. Hadde du ringt meg på jobb og forklart dette hadde jeg sagt deg at det med all sannsynlighet er betydelig bedre innen 3-4 dager. Det er ingen ting som tyder på noe skummelt. Det aller viktigste du gjør nå er å ikke bekymre deg over ryggen, leve så normalt som mulig og øke belastningen innenfor smertegrensen. Ryggvondt er veldig skummelt å få, men det er ikke noe magisk ved ryggen som gjør at den ikke gror akkurat som annet vev som får seg en strekk. Om du er bekymra tar du deg en tur til en terapeut som har begge beina planta på bakken, ikke i lommaboka, og får alt som høres skummelt ut ut av vinduet først som sist.

God tur på backpacking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt sent ute, men let's go.

Det er umulig å gi så veldig presist svar, men det er heller ikke nødvendig. Hadde du ringt meg på jobb og forklart dette hadde jeg sagt deg at det med all sannsynlighet er betydelig bedre innen 3-4 dager. Det er ingen ting som tyder på noe skummelt. Det aller viktigste du gjør nå er å ikke bekymre deg over ryggen, leve så normalt som mulig og øke belastningen innenfor smertegrensen. Ryggvondt er veldig skummelt å få, men det er ikke noe magisk ved ryggen som gjør at den ikke gror akkurat som annet vev som får seg en strekk. Om du er bekymra tar du deg en tur til en terapeut som har begge beina planta på bakken, ikke i lommaboka, og får alt som høres skummelt ut ut av vinduet først som sist.

God tur på backpacking :)

Takk for svar! :) Jeg er betraktelig bedre nå, blir bare litt stiv om jeg blir sittende litt for lenge om gangen, og vurderer å driste meg på trening senere i uka. Internett gjorde meg nok ekstra bekymret, da det de fleste plasser stod at man måtte regne med opptil måneder før man ble bra igjen. I tillegg hjelper det nok ikke å ha vokst opp med en far med konstante smerter pga nerveskader i ryggen etter flere ubehandlede prolapser.

Takk for det, satser på at det blir en flott tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...