Gå til innhold

mindre tall på pulsklokka enn i starten?


Britt84

Anbefalte innlegg

Jeg driver med denne innesykkelen min. Jeg noterer opp maks og gjennomsnitt puls og kaloriforbrenning fra pulsklokke for hver trening. I det siste kommer jeg ikke opp til ønsket kaloriforbrenning som tidligere, ei heller får jeg opp pulsen på samme nivå syns jeg. Jeg sykler 45min med intervaller. Jeg føler jeg sykler hardt og tror jeg gjør en innsats, men når jeg titter på klokka syns jeg den viser mindere enn forventet. Første sykkeltur med pulsklokka for 2 uker siden forbrant jeg 484kcal og høyest puls var 167 (klokka sier makpulsen min er på 171, var noe fittness test på'n). Og i dag syns jeg at jeg virkelig skulle ta i, men det ble "bare" 425kcal og 157 i høyest puls. Er dette da ett resultat på at jeg ikke sykler bra nok lenger, eller krever kroppen min mer? Dagsformen? Eller er jeg bare for opptatt av tall? Mens jeg sykler gleder jeg meg til å se på klokka for å se om jeg var flinkere i dag enn i går lissom. Er en slags konkurranseinstinkt og motivasjon. Men så blir jeg litt forvirret iblant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo bedre kondisjon du får jo lavere vil pulsen være ved en gitt aktivitet.

For mange vil nok begrensningen ligge i utholdenheten i lårmusklene fremfor kondisjonen ved spinning. Tar du deg en joggetur vil du nok finne ut av at pulsen din blir høyere, så dersom du har testet "makspuls" på sykkelen, så er ikke det din makspuls hvis du får høyere makspuls ved løping.

Det du kan ha som mål når du sykler er hvor lang tid du bruker på en gitt avstand, f.eks. 10 km. Da er det veldig enkelt å se om du faktisk har gjort det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror neppe du skal bekymre deg for at du forbrant 59kcal mindre enn forrige økt altså..

Jeg ville nok tatt en ondentlig test for å se hva makspulsen din egentlig er, så kan du regne ut pulssonene dine.

Ellers, så må du huske at jo mer motstand på sykkelen du har, jo seigere blir det for bena dine. Det kan være et hinder mot å nå ønsket puls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan med en gang være den slemme og fortelle deg at den kcal-forbrenningen som står der ikke stemmer.

Klokken spør gjerne om kjønn og alder. Men den vet ikke om det er Hushovd som sykler eller om det er Britt84.

Derfor kan den umulig regne ut hvor mye du "forbrenner".

Andre faktorer:

* Når du trener veldig hardt, vil du bruke mer karbohydrat enn fett og når du beveger deg på lav intensitet vil du bruke mer fett enn karbohydrat. Dette har betydning for beregning av antallet kcal forbrukt.

* Prosentandelen du bruker fra hvert av næringsstoffene (fett og karbohydrat) avhenger av hva du har tilgjengelig i kroppen, altså hva du har spist. Hvis du kun har fett tilgjengelig vil du bruke fett på høyere intensiteter enn hvis karbohydrater er tilgjengelig.

* Det er en liten, men eksisterende, dag til dag variasjon i hjertefrekvens og en økning i denne dag til dag variasjonen synes å være større under trening.

* Væskestatus: Dehydrering har mye å si på forholdet mellom hjertefrekvens og oksygenopptak.

* Temperatur i luften ha mye å si på forholdet mellom hjertefrekvens og oksygenopptak.

* Kondisjon har noe å si på forholdet mellom hjertefrekvens og oksygenopptak.

Kilde: http://blogg.bt.no/sprekbloggen/2012/10/01/kan-vi-stole-pa-pulsklokken/#.VSbeD2TkdhU

Annen nyttig lesning:

https://www.intersport.no/loeping-i-ulike-pulssoner

http://www.tv2.no/a/3705802

http://www.tv2.no/a/3473127

* I tillegg har trente individer en større hjertefrekvensvariasjon enn utrente individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det Citius sier over her. ^^

Kcal forbruket er helt feil og ikke noe du skal tenke på. Hva du hadde på høyeste puls, sier ingenting om hvor god trening du har hatt. Makspulsen du hadde varte antagelig over veldig kort periode, og har egentlig ingen betydning.

Jeg anbefaler deg å heller se hva du hadde som gjennomsnitt i puls eller wattmåling, spesielt wattmåling, da det gir en mye mer nøyaktig svar på hvor bra treningen du har hatt. Pulsen vil bli gjennomsnitt lavere etter hvert som du trener fordi du blir i bedre form. Sjekker du wattmåling så gir det deg bedre svar på hvor godt du har syklet.

Eller du kan sjekke tid og distanse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...