Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Så jeg er i min første uke av PHAT programmet og har noen spørsmål;

1. Noen av øvelsene så står det at man bare skal ta 2 sett, er dette max eller kan man legge på fler om man kjenner energien er der? Opplever at man ikke føler seg spesielt "kjørt" etter 2 sett på en del øvelser.

2. I eksempel oppsettet for dagene i PHAT som ble lagt ut her på fb så står det både "sittende lårcurl" og "utspark", er ikke dette akkurat det samme???

3. når det f.eks står 6-10 rep, skal det da være så tungt at man treffer failure en plass mellom 6-10 ?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33176-phat-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Noen av øvelsene så står det at man bare skal ta 2 sett, er dette max eller kan man legge på fler om man kjenner energien er der? Opplever at man ikke føler seg spesielt "kjørt" etter 2 sett på en del øvelser.

2. I eksempel oppsettet for dagene i PHAT som ble lagt ut her på fb så står det både "sittende lårcurl" og "utspark", er ikke dette akkurat det samme???

3. når det f.eks står 6-10 rep, skal det da være så tungt at man treffer failure en plass mellom 6-10 ?

1. Har du lyst til å kjøre flere sett så gjør det, men du burde kjøre programmet noen uker, og kjenne på den totale mengden først.

2. Nope, lårcurl tar baksiden, utspark fremsiden.

3. Ofte så må man øke med f. eks. 2,5 kg, eller mer pga utstyret. Begynn på en vekt som du klarer 6 rep kontrollert. Neste økt så kjører 7 eller flere. Når du klarer 10. Må du øke, men sannsynligvis ned på rep. Jobb deg oppover igjen, og gjenta i det "uendelige". Det er på ingen måte et poeng i seg selv å kjøre til failure.

Les denne artikkelen her så får du svar på det meste: http://www.simplyshredded.com/mega-feature-layne-norton-training-series-full-powerhypertrophy-routine-updated-2011.html

På "powerdagene" så skal du ikke kjøre til failure, men 1-2 reps unna. Du trenger ikke nødvendigvis føle at du blir så sliten eller "kjørt". Det er viktigere at du klarer å utvikle eksplosiv kraft enn å bli utkjørt. Jeg blir nesten aldri virkelig sliten på mine powerdager. Poenget er ikke at du skal slite deg ut..

På hypertrofidagene kan du kjøre til failure på siste settet.

Gled deg til ben hypertrofidag ;)

Jeg kjørte phat i 4-5 måneder. På beindag hypertrofi "slet" jeg med at jeg begynte å gjespe voldsomt på de to-tre siste øvelsene. Jeg regner med det er normalt da jeg har hørt det er vanlig at idrettsutøvere gjesper før kamp/tevlinger osv. Hvilket fenomen er så dette, og hvorfor skjer det?

Annonse

Jeg kjørte phat i 4-5 måneder. På beindag hypertrofi "slet" jeg med at jeg begynte å gjespe voldsomt på de to-tre siste øvelsene. Jeg regner med det er normalt da jeg har hørt det er vanlig at idrettsutøvere gjesper før kamp/tevlinger osv. Hvilket fenomen er så dette, og hvorfor skjer det?

Morsomt, det har jeg også opplevd. Har egentlig ikke tenkt så mye over det, bare ristet litt på hode.

Morsomt, det har jeg også opplevd. Har egentlig ikke tenkt så mye over det, bare ristet litt på hode.

hehe, ja det er rart. Siden det skjer på høyrepdagen og ikke styrkedagen regner jeg med det har noe med manglende oksygen til musklene å gjøre og at det slår ut ved at en gjesper. Bare en wild guess :p

Protip: DU kan også periodisere treningen din, si at du skal trene i 9 uker

uke 1-3: 5 reps på de tunge løftene, 15 på hypertrofi

uke 4-5: 4 reps på de tunge løftene 14 på hypertrofi

uke 6-9: 3 reps på de tunge løftene og 10-12 hypertrofi. Du skjønner poenget. På denne måten er du "garantert" å kunne øke på vektene:)

hehe, ja det er rart. Siden det skjer på høyrepdagen og ikke styrkedagen regner jeg med det har noe med manglende oksygen til musklene å gjøre og at det slår ut ved at en gjesper. Bare en wild guess :p

skjer med meg også.

jeg har lurt på om det er min egen pusting under øktene som gjør det. at jeg ikke puster godt nok

Dette pleier og skje ofte med meg når jeg løfter mange sett med markløft, har alltid trodd at det var fordi jeg trente tidlig på morgenen (09:00 cirka) men da kan det altså være noe annet og!

Dette pleier og skje ofte med meg når jeg løfter mange sett med markløft, har alltid trodd at det var fordi jeg trente tidlig på morgenen (09:00 cirka) men da kan det altså være noe annet og!

jeg trener på ettermiddagene, så da er det sikkert noe annet ja :)

• 3 uker senere...

Annonse

2. treningssenteret har ikke alt utstyret, skal jeg kutte ned noen? Hvilke?

Om du spesifiserer HVA slags utstyr som mangler, eller kanskje enda bedre, HVILKE øvelser du ikke får gjort pga utstyret, så er jeg sikker på at noen her vil kunne gi deg en god alternativ øvelse du kan gjøre uten det aktuelle utstyret. :)

• 2 uker senere...

Hvordan er det med PHAT og muligheter for kondisjonstrening (løping, roing, sykling..) ? Min første tanke er og få til dette på de to "fri" dagene i uken, men vet ikke om dette er helt optimalt da disse egentlig skal være hviledager. Noen Tanker/ ideer?

Hvordan er det med PHAT og muligheter for kondisjonstrening (løping, roing, sykling..) ? Min første tanke er og få til dette på de to "fri" dagene i uken, men vet ikke om dette er helt optimalt da disse egentlig skal være hviledager. Noen Tanker/ ideer?

Null problem med kardio på en av hviledagene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...