Gå til innhold

Smithmaskin vs stang


Gjest Vimsa

Anbefalte innlegg

Ser at de fleste anbefaler å trene knebøy med stang og ikke i maskin. Men jeg kan legge på mye mer i en maskin siden jeg da ikke bruker så mye stabiliseringsmuskler.

Det jeg lurer på er om jeg kan for det meste kjøre knebøy med stang, men innimellom i maskin for å kunne legge på den del kilo ekstra?

Er heeeeelt fersk i styrkerommet, derfor jeg kommer med litt idiotiske spørsmål :p

Håper på svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det vanskelig, så er det fordi du ikke har nok trening. Start med lavere vekter og jobb inn teknikken. Problemet med maskin er at du vil få en statisk bane på løftene, noe som ikke er bra for ryggen, ettersom kroppen ikke selv kan stabilisere vekten rundt på kroppen. Samtidig er knebøy en helt fantastisk øvelse til å gjevne ut muskel styrken i kroppen, noe jeg også vil gjette på at er langt mer effektivt med stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper deg pent lite å ha sterke muskler om du ikke har støttemuskulaturen til det. I verste fall kan du klare å gjøre som jeg gjorde (ikke på grunn av uballanse, men slitasje) - å rive leddbånd, få skjevhet osv osv. Er det noen grunn til at du vil legge det på? Hvis du trener i safety-rack, så er det jo ikke så farlig om du bommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper deg pent lite å ha sterke muskler om du ikke har støttemuskulaturen til det. I verste fall kan du klare å gjøre som jeg gjorde (ikke på grunn av uballanse, men slitasje) - å rive leddbånd, få skjevhet osv osv. Er det noen grunn til at du vil legge det på? Hvis du trener i safety-rack, så er det jo ikke så farlig om du bommer ;)

Takk for svar =)

Vil egentlig legge på for å bli sterkere. Er ikke safety-rack på senteret, men da får jeg bare trene knebøy når jeg har med treningskompisen. Hehe =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanskelig, så er det fordi du ikke har nok trening. Start med lavere vekter og jobb inn teknikken. Problemet med maskin er at du vil få en statisk bane på løftene, noe som ikke er bra for ryggen, ettersom kroppen ikke selv kan stabilisere vekten rundt på kroppen. Samtidig er knebøy en helt fantastisk øvelse til å gjevne ut muskel styrken i kroppen, noe jeg også vil gjette på at er langt mer effektivt med stang.

Da blir det kun stang for meg =) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar =)

Vil egentlig legge på for å bli sterkere. Er ikke safety-rack på senteret, men da får jeg bare trene knebøy når jeg har med treningskompisen. Hehe =)

:eek:

Seriøst? Ikke safety rack? Da bytter du...Så enkelt. Det er farlig å ha god progresjon uten safety rack!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:eek:

Seriøst? Ikke safety rack? Da bytter du...Så enkelt. Det er farlig å ha god progresjon uten safety rack!

I know! De holder på å bygge om hele styrkerommet nå, og en liten fugl kvitret på senteret om at det kommer nå. Er en del folk som har maset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel modifisere Rippetoes utsagn littegran, så det blir:

"If it's too heavy to squat with free weigths, it's too heavy to have on the back"

;)

Haha :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:eek:

Seriøst? Ikke safety rack? Da bytter du...Så enkelt. Det er farlig å ha god progresjon uten safety rack!

Er Ikke Safety rack der jeg trener heller og jeg har aldri falt eller feilet et løft i knebøy av den grunnen. Lytt til kroppen din, det er moro å presse grensene noen ganger, men da er det faktisk ikke verre enn å spørre noen om de kan spotte deg.

Back to topic: Knebøy i stang er mye bredere for kroppen da du må involvere balanse og støttemuskelatur.

Alle vil løfte tungt, men det er faktisk mer givende å bli sterk i knebøy enn smithmaskin, i samme grad som at det mer moro å klare flere Chins enn sin egen kroppsvekt i nedtrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli spottet trygt av noen i knebøy er vanskelig med mindre du har to spottere som følger stanga på vei ned. Marginene er små, og det kan skje såpass fort føler jeg. Personen som eventuelt står alene bak skal være flink til å lese signalene om jeg skulle følt meg trygg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli spottet trygt av noen i knebøy er vanskelig med mindre du har to spottere som følger stanga på vei ned. Marginene er små, og det kan skje såpass fort føler jeg. Personen som eventuelt står alene bak skal være flink til å lese signalene om jeg skulle følt meg trygg på det.

Kjipt om du faller fremover i hvert fall. Jeg kan gjerne ha spotter, men om det ikke er to (som du sier) er det kun for å få litt hjelp på det løftet jeg har 90% på egen hånd men god stabilitet. Mister jeg balansen i en retning er det kun èn ting som gjelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bli spottet trygt av noen i knebøy er vanskelig med mindre du har to spottere som følger stanga på vei ned. Marginene er små, og det kan skje såpass fort føler jeg. Personen som eventuelt står alene bak skal være flink til å lese signalene om jeg skulle følt meg trygg på det.

Å bli spottet av 2 kan være verre da de skal helst være samkjørte siden hvis en tar i mot og han andre ikke, blir all vekten presset ned mot den ene foten, det kan fort bli takk og farvel til kneet ditt. Står det en person bak skal det ikke mer til enn å ta et grep om kassa hans og løfte med han opp. Eventuelt hvis du ikke bryr deg om underlaget er det bare å kaste stangen av ryggen skulle det bli et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Spotteren som står bak vil aldri ha mulighet til å fange deg eller stanga når du plutselig mister spenn og tipper forover, gjerne i bunn av løftet. Marginene er for små.

MEN, det løses enkelt ved å ikke ligge og lurke på 95% av hva man klarer. Det er ikke noe problem å ta knebøy uten rack og spot, men det krever at du tilpasser deg deretter.

Duke, med to spottere så følger de jo stanga hele veien ned, så den vil nødvendigvis "falle" ned i hendene deres. Det krever at de har tilstrekkelig spenn og årvåkenhet, men det er også lettere å redde personen som failer med denne metoden fremfor å stå bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at i ALLE tilfeller der du ikke har "proffer" til å spotte, så er det safety rack som gjelder. Alternativet, å gå ned i vekt, synes jeg er et dårlig alternativ, for jeg liker å avslutte settet mitt så nært RPE10 som mulig.

Det er maks en eller to på gymmet mitt som kunne spottet meg med de vektene jeg kjører selv når jeg kjører ATG. Og de er for opptatt med å prøve å kysse sin egen biceps for hver repetisjon uansett øvelse. Så...safety rack er det eneste som er et must for meg på et senter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke finnes safety rack så er vel løsningen frontbøy? Det er i hvert fall det jeg gjør på den billigplassen jeg trener :)

Feiler man i frontbøy er det bare å slippe stanga foran seg, feiler man i knebøy så ligger man fort tynt an...

Litt annen muskelaktivering enn knebøy, men...om man ikke kan annet, så må man jo tilpasse seg. Personlig hadde jeg byttet senter, men om folk kan kjøre front i stedet, så for all del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun opplevd 2 bøyulykker, en gang var det 2 spottere ( ikke proffe) da skjedde senarioet mitt, en klarte og ta tak han andre ikke og han som de skulle spotte vrei kneet. Andre gangen var det jeg som sto bak en alene, da tok jeg tak rundt overkroppen hennes og hjalp henne opp i løftet, null stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt annen muskelaktivering enn knebøy, men...om man ikke kan annet, så må man jo tilpasse seg. Personlig hadde jeg byttet senter, men om folk kan kjøre front i stedet, så for all del :)

Det er ikke så ille, safety rack er det eneste som mangler der.

Jeg betaler 400 i året i stedet for 400 i måneden, så jeg synes jeg får mye for pengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...