Gå til innhold

Knebøy - ekstremt stiv


Emerjådd

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Jeg har nå i hele januar og februar kjørt bøy 3 ganger i uka, 5x5. Under HVER økt har jeg tøyd og bøyd slik en fysioterapeut har vist meg på treninga. Hofteledd- og ankelfleksibilitet er det jeg sliter med.

Uansett hva jeg gjør må jeg kjøre skikkelig sumobøy, med føttene i god Chaplinstil. Da kommer jeg hvertfall et stykke ned med rumpa. Jeg jobber aktivt for å holde en rett rygg, men kan til tider få vondt i korsryggen. Selvom jeg gjør dette kan jeg til tider få smerter i forskjellige deler av ryggen, og jeg skjønner jo selv at noe er gærent da, og likevel har jeg fortsatt. Har fått hjelp til teknikk osv men jeg er svæært stiv og klarer ikke dype bøy i det hele tatt. Jeg tipper ganske mye fremover og uten vekt på stanga så er det helt umulig å kjøre en stabil teknikk.

Før kjørte jeg i Smithmachine(jadajada....), og da fikk jeg virkelig kontakt med bena og ble ordentlig støl dagen etter. Jeg skjønner at jeg gjør ting feil da.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har veldig lyst til å kjøre knebøy, og har alltid hatt lyst til å klare knebøy på riktig måte og utvikle meg. Men vil si jeg ikke har noe særlig fremgang uansett hva jeg gjør.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Mange har ikke god hoftekontroll, noe som er helt kritisk for å kunne trene skadefritt. Du ønsker å bevare en sunn svai mellom korsrygg og bekken under utførelse. Alt for mange fokuserer på 'ryggen rett', men dette er rimelig unyansert, da korsryggen er nøytralt svai og brystryggen er nøytralt krum. Det du skal ha fokus på, er altså av korsryggen er svai og bekkenet er låst til korsryggen uten å bevege seg.

Ikke gå dypere enn hvor du klarer å bevare god lumbosakral integritet.

vertcolumn.jpg

Foreslår at du legger ut en video av teknikken din. Sidevisning, og hele kroppen må være synlig. Spesielt hoftebevegelse!

Du kan lese mer herog her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Mange har ikke god hoftekontroll, noe som er helt kritisk for å kunne trene skadefritt. Du ønsker å bevare en sunn svai mellom korsrygg og bekken under utførelse. Alt for mange fokuserer på 'ryggen rett', men dette er rimelig unyansert, da korsryggen er nøytralt svai og brystryggen er nøytralt krum. Det du skal ha fokus på, er altså av korsryggen er svai og bekkenet er låst til korsryggen uten å bevege seg.

Ikke gå dypere enn hvor du klarer å bevare god lumbosakral integritet.

vertcolumn.jpg

Foreslår at du legger ut en video av teknikken din. Sidevisning, og hele kroppen må være synlig. Spesielt hoftebevegelse!

Du kan lese mer herog her.

Heisann!

Takk for et bra svar. Inntil jeg får lagt ut video av teknikk og slikt, hva er det absolutt beste alternativet for knebøy?

Akkurat nå er jeg syk og får ikke trent før fra mandag (tror jeg).

Tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beinpress, såfremt du klarer å holde korsryggen svai. Klarer du ikke det: leg extensions.

Tenker å prøve meg på Beinpress fremover nå som et alternativ. Ikke gøy å måtte gjøre det men da kan jeg hvertfall holde meg skadefri(mest sannsynlig). Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beinpress, såfremt du klarer å holde korsryggen svai og hofta stabil. Klarer du ikke det: leg extensions.

Ikke enig - beinpress vil i beste fall forsterke forholdet mellom "sterk og svak" muskulatur.

Siden hofte og brystrygg er koblet i samme ryggsøylen vil disse påvirke OG begrense hverandre

Vanskelig å vite uten å ha sett selve utførelsen til trådstarter, men jeg vil stå fast på at disse øvelsene er langt bedre enn noe som helst apparat når er tilfelle kun er lite mobilitet og stabilitet (som Ikke er et sjeldent problem når de fleste hopper rett på en øvelse og deretter belastning de ikke er i stand til i utføre)

Step up -> splitknebøy med egen kroppsvekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig - beinpress vil i beste fall forsterke forholdet mellom "sterk og svak" muskulatur.

Siden hofte og brystrygg er koblet i samme ryggsøylen vil disse påvirke OG begrense hverandre

Vanskelig å vite uten å ha sett selve utførelsen til trådstarter, men jeg vil stå fast på at disse øvelsene er langt bedre enn noe som helst apparat når er tilfelle kun er lite mobilitet og stabilitet (som Ikke er et sjeldent problem når de fleste hopper rett på en øvelse og deretter belastning de ikke er i stand til i utføre)

Step up -> splitknebøy med egen kroppsvekt

Tenker at det er et steg i riktig retning, ikke nødvendigvis i gal retning. Det å klare å rette ut knærne uten å krumme ryggen er definitivt en positiv progresjon. Er selvfølgelig enig i at beinpress ikke er noe vidunderøvelse, men det er et greit verktøy mens man parallelt rehabber med andre, kjedeligere øvelser :)

Litt usikker på hva du mener med hofte mot brystrygg, kan du forklare?

Hvilken muskulatur er svak og sterk, i din oppfatning?

Problemet med splittøvelser, er at det setter stort press på iliosakralleddet om hofta er ustabil. I enda større grad ved begrenset mobilitet. Det er også vanskelig(ere) for en person å kontrollere dette i en unilateral øvelse kontra sittende.

Dersom det står en PT der og påser korrekt teknikk, er jo saken grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...