Gå til innhold

For lite restitusjon mellom øktene?


lille meg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er glad i å trene styrke, og ofte blir det flere dager på rad. Jeg har en viss fremgang, og derfor har jeg tenkt at musklene får nok hvile til å restituere seg. MEN: I det siste har jeg lagt merke til at jeg ofte blir mer øm/sliten i musklene på slutten av hvileøktene/- dagene, altså når det er lengst siden jeg har brukt musklene. Hvorfor er det sånn at musklene føles mer slitne når de har fått mest hvile? Og betyr dette at jeg vanligvis ikke lar det gå nok tid mellom hver gang? Flere som har opplevd det samme?

Kan legge til at jeg ikke opplever at hviledag(er)/ikke hviledag(er) gir noe stort utslag på treningsøktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Jeg teller ikke kalorier, men vekten er stabil, så da burde det vel være nok? Fire måltider hver dag, pluss mellommåltider (yoghurt, frukt, mandler, kjeks) og shake etter trening.

- Jeg trener med samme intentisitet hver gang - så tungt jeg klarer.

- Jeg har ikke et fast program, men gjør øvelser som får på armer, ben og mage. Pleier å gjøre ca. 30 rep. av 6-10 øvelser på hvert av disse "områdene". Noen ganger bytter jeg ut noen av øvelsene med mer "core-øvelser". Det blir nok litt for mye de samme øvelsene som går igjen, men sliter med å finne alternativer. Veksler mellom å bruke frivekter og apparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på, siden du trener såpass mye er det ikke umulig at du spiser for lite. Høyde/vekt?

Å trene seg til 'failure' som det så fint heter, er ikke gunstig over tid - believe me - been there, done that!

Hva med å komme seg på et ordentlig program? Da vet du at noen som kan sakene sine har laget det og du kan føle deg trygg på treningen og intensiteten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyde: 157

Vekt: 42

Vet det er litt for lite, men det får sakte, men sikkert oppover. Tror du likevel det kan være på vei til å trene meg til 'failure'?

Fast program er kanskje lurt. Har du (eller andre) erfaring med et som funker? Gjerne et som ikke er så komplisert, men som funker bra og dekker de viktigste musklene.

Trener mest fordi jeg liker å merke at det går fremover, i tillegg til at jeg håper på å bygge meg opp litt.

Takk for svar forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest nybegynnerguiden her inne?

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

I såfall anbefaler jeg det på det sterkeste. Start med nybegynnerprogrammet og hold deg til det i en 8 uker, for eks, og se hvor du er da. Da dekker du alt, og husk å logg fra gang til gang, da har du god oversikt over progresjonen din!

Siden du er såpass liten er det en fordel å (ikke fråtse, såklart) spise endel, du trenger ikke logge kaloriene dine, men ville hatt en viss peil likevel. Har vært der du er (mtp høyde/vekt 164 cm på 45 kg) , så hvis du skulle trenge noe mer spesifikk hjelp i forhold til hvordan jeg økte min vekt, er du velkommen til å sende meg en pm (innboks) om det skulle være av interesse :)

Hvis du starter med programmet, spiser til du er mett (+litt til), tror jeg du vil være godt på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

And for the record; stølhet har ingenting å si på hvor hardt du har trent. Det er en indikator på at du har brukt muskler du ikke har brukt på en stund (correct me if I'm wrong).

Forsåvidt riktig det du sier, føler bare for og legge til litt mer :)

Stølhet: Spesielt ved uvanlig belastning, eller ved eksentrisk løft, tunge økter, eller at du kjører igjennom kroppen for lite, (type en tung økt pr uke.) Men og bruke stølhet som en indikator på og måle fremgang blir for dumt, det sier ingen ting og fremgang eller om du har hatt en god økt f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er glad i å trene styrke, og ofte blir det flere dager på rad. Jeg har en viss fremgang, og derfor har jeg tenkt at musklene får nok hvile til å restituere seg. MEN: I det siste har jeg lagt merke til at jeg ofte blir mer øm/sliten i musklene på slutten av hvileøktene/- dagene, altså når det er lengst siden jeg har brukt musklene. Hvorfor er det sånn at musklene føles mer slitne når de har fått mest hvile? Og betyr dette at jeg vanligvis ikke lar det gå nok tid mellom hver gang? Flere som har opplevd det samme?

Kan legge til at jeg ikke opplever at hviledag(er)/ikke hviledag(er) gir noe stort utslag på treningsøktene.

1) Musklene trenger ikke lang hvile tid, nervesystemet gjør.

2) Slitsom og ømhet, du tenker litt feil her - du trenger ikke mange hvile dager for hente deg igjen med mindre du kjører failure og går balls out på hver trening. Derfor vil grunnen til at du hele tiden føler deg øm og sliten være at du rett og slett trener for lite eller for tungt - det går for lang tid mellom øktene dine, hvis du skal vente med og trene til kroppen din til den "føles" bra ut for hver gang vil du oppleve det samme hver gang. Unngå failure og øk frekvensen og volumet ditt, spis bra og mer og sov bra så vil du nok oppleve noe magisk med kroppen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg teller ikke kalorier, men vekten er stabil, så da burde det vel være nok? Fire måltider hver dag, pluss mellommåltider (yoghurt, frukt, mandler, kjeks) og shake etter trening.

- Jeg trener med samme intentisitet hver gang - så tungt jeg klarer.

- Jeg har ikke et fast program, men gjør øvelser som får på armer, ben og mage. Pleier å gjøre ca. 30 rep. av 6-10 øvelser på hvert av disse "områdene". Noen ganger bytter jeg ut noen av øvelsene med mer "core-øvelser". Det blir nok litt for mye de samme øvelsene som går igjen, men sliter med å finne alternativer. Veksler mellom å bruke frivekter og apparater.

sorry, dette ser helt forferdelig ut + at du ikke trener rygg?? eller skuldre? :eek:

Gjør som LeanMachine sier og les igjennom nybegynner tråden, du trenger virkelig MYE hjelp her:eek: (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...