Gå til innhold

Trenger litt knebøyhjelp!


Min treningslykke

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste årene erstattet knebøy med frontbøy fordi jeg ikke har følt jeg har fått til knebøyen skikkelig. Nå har jeg imidlertid satt inn knebøy i programmet igjen og er fast bestemt på å fikse den! Jeg trenger derfor litt teknikkhjelp. Har filma fra litt forskjellige vinkler og håper noen kan komme med innspill, hva er bra, hva kan forbedres osv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er absolutt ikke store greiene, dybden er fin - men det som begrenser deg kan se ut som mobilitet/stabilitet i brystryggen

I det du setter deg ned får du mer knekk i håndleddet (dvs skuldrene roterer seg frem)

[ATTACH]158812[/ATTACH]

Hvordan blir det hvis du bevisst prøver å holde håndleddene dine stabilt?

post-154-14440998113007_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke store greiene, dybden er fin - men det som begrenser deg kan se ut som mobilitet/stabilitet i brystryggen

I det du setter deg ned får du mer knekk i håndleddet (dvs skuldrene roterer seg frem)

[ATTACH]158812[/ATTACH]

Hvordan blir det hvis du bevisst prøver å holde håndleddene dine stabilt?

TAkk for innspill,dette er noe jeg ikke har tenkt på. Skal prøve å være bevisst på det neste knebøyøkt! Hvordan kan jeg øke mobiliteten i brystryggen? Sliter med vonde skuldre i perioder forresten, vet ikke om det har noe å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkk for innspill,dette er noe jeg ikke har tenkt på. Skal prøve å være bevisst på det neste knebøyøkt! Hvordan kan jeg øke mobiliteten i brystryggen? Sliter med vonde skuldre i perioder forresten, vet ikke om det har noe å si...

Dårlig mobilitet i brystrygg kan også være en årsak til skuldersmerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkk for innspill,dette er noe jeg ikke har tenkt på. Skal prøve å være bevisst på det neste knebøyøkt! Hvordan kan jeg øke mobiliteten i brystryggen? Sliter med vonde skuldre i perioder forresten, vet ikke om det har noe å si...

Det kan absolutt ha en sammenheng ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men mener du at jeg skal unngå å knekke i håndleddet? Prøve å holde det helt rett?

Korrekt - håndleddet ditt er et resultat av hva som skjer i skulder og albueledd. Først og fremst vil en unngå at skulderen roterer fremover (som fører til videre kompensering og knekk i håndledd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du har fått mange gode råd allerede! Her er noen ting jeg mener er viktig:

1: Du går for dypt. Stabiliteten i korsryggen svekkes, og du blir trukket ned i lumbalfleksjon og også fleksjon i brystryggen (pga bindevevskoblinger mellom hamstring og rygg) - Her er man mer utsatt for ryggskader.

posterior-chain-bootcamp-poster.jpegPosterior-chain33.jpeg

2: Du hyperekstenderer hofta på toppen. Dette er dysfunksjonelt og setter ekstremt press på bindevevet rundt hoftekula.

dan-hips.jpg

Forslag:

Styrk psoas og glutes. Styrk multifidus og de lumbale ryggstrekkerne.

Lær hip hinge. Unngå hyperekstensjon i hofta - skille mellom hofteekstensjon med glutes (som drar hoftekula bakover) og adduktor/hamstring (som fører til hyperekstensjon)

Øv på å bøye deg mens du bevarer korrekt svai i korsryggen.

Prøv en bredere beinstilling, da du har ganske lange lårbein.

Strekk hamstrings, adduktor og legger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du har fått mange gode råd allerede! Her er noen ting jeg mener er viktig:

1: Du går for dypt. Stabiliteten i korsryggen svekkes, og du blir trukket ned i lumbalfleksjon og også fleksjon i brystryggen (pga bindevevskoblinger mellom hamstring og rygg) - Her er man mer utsatt for ryggskader.

posterior-chain-bootcamp-poster.jpegPosterior-chain33.jpeg

2: Du hyperekstenderer hofta på toppen. Dette er dysfunksjonelt og setter ekstremt press på bindevevet rundt hoftekula.

dan-hips.jpg

Forslag:

Styrk psoas og glutes. Styrk multifidus og de lumbale ryggstrekkerne.

Lær hip hinge. Unngå hyperekstensjon i hofta - skille mellom hofteekstensjon med glutes (som drar hoftekula bakover) og adduktor/hamstring (som fører til hyperekstensjon)

Øv på å bøye deg mens du bevarer korrekt svai i korsryggen.

Prøv en bredere beinstilling, da du har ganske lange lårbein.

Strekk hamstrings, adduktor og legger.

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...