Gå til innhold

«Dette med kolesterolen er verst for kona fordi det er ho som styre med maten.»


Indiska

Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette er Fitnessbloggen, men av og til kan det likevel bli noen gode diskusjoner her inne. Siden jeg er midt i nattevaktshelvete og pensumlesing, er jeg høyst motivert for å diskutere feite folk og kvinneroller hele natta, og oppfordrer dermed til debatt over begge deler. Artikkelen handler om hvordan kvinner og menn handler i etterkant av at mannen har fått beskjed om økt risiko for hjerte-og karsykdom, og hevder at kvinner fremdeles hører rimelig godt hjemme på kjøkkenet.

"De endringene som kvinnene foretar i dagliglivet er i overensstemmelse med helsevesenets anbefalinger. Kvinnenes ansvar for mennenes risiko fører også til en innskrenking av kvinners selvbestemmelse på andre måter. Data viser at kvinnenes preferanser (for eksempel skummet melk, røykevaner) ble tilsidesatt. De kutter ut aktiviteter som de for egen del liker, for å hjelpe mannen til å få lavere risiko. Kvinnen blir på denne måten både underordnet helsevesenets regime for hva som er sunt for mannen, samtidig som de også underordner sin egen smak mannens. Her foregår det en disiplinering på vegne av mannen, og samtidig selvdisiplinering uten at risiko for egen del kan rettferdiggjøre den. Risiko medfører derved både en utvidelse og en innskrenking av kvinnenes ansvarsområde. Å lage «riktig» mat som mannen vil spise gir kvinnene nye utfordringer, samtidig som kvinnenes matlaging blir underordnet medisinens forebyggende prosjekt. Og sist, men ikke minst en disiplinering av kvinners liv uten at de selv er i risiko for sykdom.

... Gifte menn lever lenger enn ugifte menn. En av årsakene til at menns helse profitterer på giftemål er at kvinnene påvirker deres helseatferd (Norcross 1996, Umbertson 1992). Gifte kvinner ser ikke ut til å profittere på ekteskap i samme grad som menn. Det koster å være omsorgsarbeider (Shye et al 1995, Oakley 1994). Gitt at risiko for flere og flere livsstilssykdommer blir en del av kvinners ansvar kan vi etter hvert se den paradoksale situasjon der kvinners innsats for å unngå sykdom hos sine menn, over tid kan føre til at de selv blir syke."

Deler fordi 100% fitnessrelatert og fordi det stort sett (alltid?) er kvinner (unntatt Jørgen Foss) som kritiseres for overvektsrelaterte plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skjedde med ansvar for egen tilværelse? Du som sykepleierstudent er vel kjent med begrepene autonomi og empowerment. Kapittelet om kvinnens rolle som omsorgsarbeider i forholdet synger dessuten på siste verset, og rollefordelingen i ekteskap er som regel sammensatt og preget av gi og ta prinsipp på begge sider.

Kvinnene artikkelen beskriver har gjerne nytt godt av mannens inntekt og tekniske kompetanse gjennom hele ekteskapet. Å påberope kvinner en offerrolle i slik problematikk mener jeg er tøv. Det er ikke bare menn som blir syke på grunn av livsstilsvaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med ansvar for egen tilværelse? Du som sykepleierstudent er vel kjent med begrepene autonomi og empowerment. Kapittelet om kvinnens rolle som omsorgsarbeider i forholdet synger dessuten på siste verset, og rollefordelingen i ekteskap er som regel sammensatt og preget av gi og ta prinsipp på begge sider.

Kvinnene artikkelen beskriver har gjerne nytt godt av mannens inntekt og tekniske kompetanse gjennom hele ekteskapet. Å påberope kvinner en offerrolle i slik problematikk mener jeg er tøv. Det er ikke bare menn som blir syke på grunn av livsstilsvaner.

Og som sosiologistudent vet jeg at det finnes ganske mange strukturelle ulikheter, også mellom kjønn. Det er derfor det er gøy å diskutere ;) Utdyping to be expected.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som sosiologistudent vet jeg at det finnes ganske mange strukturelle ulikheter, også mellom kjønn. Det er derfor det er gøy å diskutere ;)

Det har du så absolutt rett i. Å komme med noe konkret resonnement utover generelle tendenser på slik problematikk er vanskelig. Parforhold og -problematikk er så individuelt og dynamisk at hvert enkelt tilfelle er en historie i seg selv.

Skrev en noe relatert oppgave om sykefraværsproblematikk nå nylig, og etter å ha saumfart samtlige relevante forskningsdatabaser har jeg enda til gode å finne en konklusjon som ikke er preget av hvor sammensatt problematikken er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...