Gå til innhold

Oppladning til fjellmaraton - Treningstips?


cashew

Anbefalte innlegg

Jeg skal løpe fjellmaraton (halvmaraton) i sommer. Jeg har hverken løpt halvmaraton eller maraton tidligere, men jeg har et godt treningsgrunnlag kondisjonsmessig og går mye i fjellet. Jeg er 180 cm og veier omkring 85 kg. Det er nok ikke idealvekten min mtp. løpsdistansen, men jeg ønsker ikke å gå noe særlig ned i vekt. Har noen tips til hvordan jeg bør legge opp treningen frem mot sommeren? Jeg ser for meg to økter i uken rettet spesifikt mot fjellmaraton. Fra før trener jeg styrke 2-3 ganger og spiller fotball en gang i uken, men jeg tenker at 2 styrkeøkter får holde nå som jeg skal legge inn flere økter av annen type. Jeg trener for det meste tung styrke med få repetisjoner på baseøvelsene. En øvelse består gjerne av 5-6 sett (sett bort fra oppvarmingssett) der jeg kjører 3 rep, 3 rep, 2 rep, 2 rep,1 rep, (1 rep). Kan jeg få noe utbytte av å legge om styrketreningen? i så tilfelle, hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal løpe fjellmaraton (halvmaraton) i sommer. Jeg har hverken løpt halvmaraton eller maraton tidligere, men jeg har et godt treningsgrunnlag kondisjonsmessig og går mye i fjellet. Jeg er 180 cm og veier omkring 85 kg. Det er nok ikke idealvekten min mtp. løpsdistansen, men jeg ønsker ikke å gå noe særlig ned i vekt. Har noen tips til hvordan jeg bør legge opp treningen frem mot sommeren? Jeg ser for meg to økter i uken rettet spesifikt mot fjellmaraton. Fra før trener jeg styrke 2-3 ganger og spiller fotball en gang i uken, men jeg tenker at 2 styrkeøkter får holde nå som jeg skal legge inn flere økter av annen type. Jeg trener for det meste tung styrke med få repetisjoner på baseøvelsene. En øvelse består gjerne av 5-6 sett (sett bort fra oppvarmingssett) der jeg kjører 3 rep, 3 rep, 2 rep, 2 rep,1 rep, (1 rep). Kan jeg få noe utbytte av å legge om styrketreningen? i så tilfelle, hvordan?

Jeg vil påstå at man er heldig skal man bli god på fjelløp. Etter min mening er den beste treningen den morsomste, ut å løp/bevege seg i fjellet. Det er iallefall min tilnærming som har funket ok, kom inn til grei tid på Bergen fjellmaraton i sommer.

Ser veldig mange løpere trener maks styrke, sammen med kjernestyrke. Jeg vet ikke hvorfor, men som løper vil gjerne ønsket være å bli så sterk som mulig på lavest mulig kroppsvektvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at fotball økta er intervall betont så da ville jeg hatt en økt med 4x4 intervall og en rolig langtur i tillegg.

Intervall drag(4min) kjøres 84-89 % av maks puls. Hold deg unna melkesyra og skal du smake på den bør den komme i siste draget. I pausene lett jogg så pulsen faller til 70-75% av maks puls. Det er bedre at det første draget er litt roligere enn de andre si at du der ligger far 82-85% av maks. For variasjon ville jeg kjørt distansetrening av og til hvor en løper en 5km der en ligger rundt 83-89% hele tiden. Kan brukes som en test. Langturen skal gå rolig dvs. under 82% av maks. Ville begynt pent å prøvd å øke etter hvert så langturen nærmet seg 2 timer etter hvert. Avhengig av hvor hard halvmaraton løypa er så tipper jeg du fort vil bruke en tid mellom 1.5 time til 2 timer og 15 min. da kan det være godt å trene kroppen via langturen til å greie å jobbe over lang tid. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell mer om løpet. Er det asfalt, grusvei, terreng? Er det flatt eller kupert? Svaret forteller deg mye om hvordan du bør trene. Finn et program for trening til halvmaraton, men hold øktene i tilnærmet likt terreng som løpet skal være. Hvis det er en del bakker, bør du løpe en del bakker de fleste øktene, du bør i hvert fall ikke bare løpe pinne flatt. Hvis det er sti og teknisk terreng, bør du løpe sti og teknisk terreng.

Med den styrketreningen (og fotballtreningen) du allerede gjør ville jeg konsentrert meg om å bygge kondisjon med rolige og hurtige langturer. Intervalltrening bør ikke være nødvendig (styrketreningen og fotballøktene er nok relativt intensive, og da bør løpingen være på noe lavere intensitet og mer konkurransespesifikk). Det du kan gjøre er å begynne den første perioden med en intervalløkt i uken i motbakke for å bygge løpsspesifikk styrke og utholdenhet (du tar altså bort en styrkeøkt, og legger til en løpeøkt som samtidig vil utvikle styrke spesifikt for løping). Gjør dette fire-seks ukers tid, før du går over til å konsentrere treningen mer mot kontinuerlige økter, eventuelt langintervaller i terskelfart.

Med to økter i uken kan du løpe en hurtig økt (men ikke hurtigere enn at du kan holde farten i 40-60 minutter, altså rundt terskelfart) og en rolig langtur (60-90 minutter i starten, så øker du opp til 120 minutter). Når du nærmere deg konkurranse kan du løpe langturene som progressiv økt, der du øker tempoet på de siste 15-30 minuttene tilnærmet tempoet i de hurtige øktene (tempoet du klarer å holde på slutten av disse øktene vil gi deg en pekepinn på farten du kan holde i et halvmaraton).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for mange gode tips! De skal definitivt tas i betraktning :)!

Er det fjellmaraton som asfalt i fjellet eller faktisk på fjellstier?

Fortell mer om løpet. Er det asfalt, grusvei, terreng? Er det flatt eller kupert? Svaret forteller deg mye om hvordan du bør trene. Finn et program for trening til halvmaraton, men hold øktene i tilnærmet likt terreng som løpet skal være. Hvis det er en del bakker, bør du løpe en del bakker de fleste øktene, du bør i hvert fall ikke bare løpe pinne flatt. Hvis det er sti og teknisk terreng, bør du løpe sti og teknisk terreng.

Jeg skal løpe Bergen fjellmaraton. Mesteparten av stigningen gjøres unna i løpet av de første 3-4 km på grussti og tursti (ca 150 moh - ca 650 moh). Videre fortsetter løpet i småkupert terreng uten noe særlig stigning (litt opp og ned). De siste 4-5 km bærer bortover og nedover på grussti og asfalt. Jeg skal gå hele løypen i morgen, men det blir nok ikke noe løping grunnet mye snø på vidden. Har forsåvidt gått store deler av løypen flere ganger tidligere. Virker som veldig fint løpeterreng etter stigningen er unnagjort, men ser for meg at turen nedover på asfalt kan bli vond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal løpe Bergen fjellmaraton. Mesteparten av stigningen gjøres unna i løpet av de første 3-4 km på grussti og tursti (ca 150 moh - ca 650 moh). Videre fortsetter løpet i småkupert terreng uten noe særlig stigning (litt opp og ned). De siste 4-5 km bærer bortover og nedover på grussti og asfalt. Jeg skal gå hele løypen i morgen, men det blir nok ikke noe løping grunnet mye snø på vidden. Har forsåvidt gått store deler av løypen flere ganger tidligere. Virker som veldig fint løpeterreng etter stigningen er unnagjort, men ser for meg at turen nedover på asfalt kan bli vond.

Er godt kjent med den løypen. Veldig, veldig fin løype. Passelig bra med høydemeter med sine rett over 1000hm stigning:) Er en skikkelig knekker opp mot vikinghytten, bratt og fin. Ned fra rundemannen går faktisk mye mer på sti en hva man skulle tro, det var en veldig positiv input for min del.

Vil absolutt tro det er ypperlige løpeforhold på vidden nå. Vinden har mest sannsynlig laget betongskare og is. Var iallefall det fra ca 450hm på gullfjellet idag.

Som sagt, bare å løpe mye i fjellet. Da vil dette løpet gå som en lek. Løp på 2.05 i fjor, som jeg var godt fornøyd med. Er dessverre på brekurs løpsdagen:( Men skal nok få gjort kål på den tiden i løp av sommeren;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...