Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har hatt en tendens til å komme veldig nær racket/festet på høyre side når jeg tar benkpress og kommer til toppen av øvelsen. Noen ganger så nær at jeg tar bort i. Har egentlig bare tenkt over at det er en eller annen skjevhet i balanse som gjør det. Har sett dette med noen andre jeg har spottet også.

På siste trening tenkte jeg over at selv om stangen er sentrert i racket, så blir den ikke sentrert for meg når jeg legger meg ned og skal løfte av. Tenke da at kanskje selve benken er skeiv i forhold til racket.

Men jeg spurte en treningskamerat om dette og han sa at det kunne se ut som jeg lå noe feilplassert/skeivt på benken. Har aldri fått noen grundig analyse av teknikken min, men de som har spottet meg tidligere har kommentert at teknikken min ser veldig bra ut. Har til og med fått uoppfordret kompliment på at jeg har bra styrkeløft-teknikk med bra spenn, osv.

Prøvde å rette litt på kroppen etter hans anvisninger, men det føltes totalt feil.

Noen ideer eller erfaringer? Må vel bare prøve å være litt mer bevisst på dette fremover og se om det er noe jeg gjør feil. Men etter å ha trent i årevis tar det vel tid å endre. :(

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32795-ligger-skeivt-p%C3%A5-benken-benkpress/
Del på andre sider

Fortsetter under...

video?

Sånn av egen erfaring så kan det tenkes at du er svakere/sterkere i ene siden av kroppen. Å se tennisspillere/golfere etc som plutselig skal benke kan være hysterisk festlig. Stanga kommer opp med 30 graders vinkel og vrir seg gjerne.

Prøv en runde med bare stanga. Kjør seint og prøv å se hvordan du gjør løftet. Best med video.

Skulderbladet glir sikkert opp anteriort. Vanlig problem.

Klem skulderbladene bak og ned. Sørg for at de blir der når du presser opp stanga.

Det ene skulderbladet skal ikke henge lenger ut til siden enn det andre. Ikke overkroppen heller, for den saks skyld.

Sliter med at jeg ligger skeivt på benken selv, type ene beinet lenger fram og det andre lenger bak samt forskjellig vinkling og ene skulderbladet ligger mer på den andre siden.. nesten utenfor benken. Har klart og rettet opp litt, men sliter med det samme i alle andre løft, dersom jeg faktisk løfter helt rett gjør det direkte vondt og føles helt unaturlig ut. Klarer uansett og holde spennet under hele løftet og sliter ikke med noe smerter. Det viste seg etter et rønken bilde at ryggsøyla mi er skakk, altså skoliose, så er ikke så mye jeg får gjort med det.. vet ikke om du har det samme selv?

Takk for svar, alle.

Tror ikke jeg har skeiv ryggsøyle, nei, og merker ikke noe under andre øvelser. Det eneste jeg kommer på er at på en helsesjekk på ungdomskolen ble det kommentert at den ene foten min var litt lenger enn den andre. Dog ikke nok til at det ble gjort noe med det og de sa også at det kunne jevne seg ut, noe det kanskje har gjort. Merker ingenting i alle fall. :)

Har prøvd å jobbe litt med det, men føler meg fortsatt noe "skeiv", noe som også er tydelig når stangen går til topps og ikke kommer sentrert, men har en tendens til å ta bort i racket på ene siden. Må nok bare jobbe mer med det. :)

• 3 uker senere...

Annonse

focus på skulderbladene ned i benken + bra oppspenn og ikke ha stanga så høyt oppe at du må frem og hente den for da mister du posisjonen med skulderbladene og fucker det til. er 190høy men bruker den midterste høyden for stanga slike at jeg ligger i posisjon under og etter avløft.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...