Gå til innhold

kosthold på lange konkurranser/økter


Kokosnøtt

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal bl med på et ultramaraton og tenker på at jeg må begynne å teste litt forskjellig mat/drikke på langturene for å se hva magen min tåler bra og hva som holder oppe energien lenge. Hva bruker dere å innta av energi på lange turer?

Har noen prøvd vitargo og har noen meninger om hvilket å kjøpe- pure, electrolyte, professional, carbloader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg løp Nordmarka ultra i høst brukte jeg stort sett potetlumper med smør, sukker og kanel, rosiner, forskjellige energigels fra squeezy. Noen seigemenn hadde jeg også. Funket ganske bra.

I vinter har jeg laget egne sportsbarer som jeg bruker på lengre randoturer, skiturer o.l. Masse havre, smør, rosiner, egg, honning og sjokolade. Funker meget bra. Men hvordan det vil fungere til løping vet jeg ikke, men blir prøvd når det blir forhold til å løpe langt igjen.

På lange treningsturer blir det stort sett mat som energi. Gidd ikke bruke penger på tilskudd og fancy kostbare gels etc. Lumper, polarbrød, fukt, sjokolader o.l er det jeg pleier å ha med på turer over 1.5-2 timer. Turer som er mindre blir det stort sett kun vann. På noen lange seige løpeturer i fjellet har jeg med en cola som motivasjon:) Skal prøve energibarene jeg eksperimenterer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd mye forskjellig, og noe funker, annet ikke. Jeg tror det er viktig å prøve seg frem, for å finne ut hva systemet ditt tar inn/hva som fungerer for deg.

Det jeg foreløpig har slått fast er at fast mat funker bedre for meg enn sportsdrikke, gels og andre sukkerløsninger. På halvlange treningsturer tar jeg gjerne med en energibar/nøttebar som jeg tar et par små tygg av hvert 20. eller 30. minutt. Banan er også ok å ha med.

Av sukkerløsninger har jeg hatt best erfaring med Vitargo S2, kalt en "super carb" (fyller glykoselagrene raskt, visst nok 2,3 ganger raskere enn maltodekstrin)

På mitt første ultraløp hadde jeg tortillalefser med ost og skinke, epler, og nøtter med meg i sekken. Drakk kun rent vann. Det funket helt fint, men lefsene ble litt "ekle" etter noen timer.

På mitt andre ultraløp helte jeg innpå med sportsdrikke, og hadde tidenes mest elendige mage etter tre-fire timer.

På mitt tredje løp baserte jeg meg på tørkede bær, litt gels, og skikkelig mat. Ok resultat.

Til sommerens Hornindal rundt lurer jeg på om jeg skal lage meg en couscous-salat å spise halvveis (i stedet for å spise kjøttsuppen som blir servert, som magen min ikke likte i fjor). Ellers baserer jeg meg på nøtter, tørkede bær, og banan (banan er litt tungt å drasse på, men duger bra), men har med noen gels/blander noe sportsdrikke for siste halvdelen (mat er ikke interessant lengre etter et visst antall timer, og da handler det bare om å få i seg nok kalorier på lettest mulig måte).

Det viktigste er at du prøver og finner ut selv i treningen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips:) Her er det litt å teste, skal prøve meg litt frem på langturene fremover med forskjellg mat og drikke. lomper/lefser skal jeg prøve ut, enkelt å pakke og går jo å variere med fyll. Tenker det kan være greit å ha sportsdrikke med seg også, siden det er veldig raskt/lettopptagelig energi om man ikke har noe matlyst, som sikkert kommer til å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som sverger til sportsdrikke og gels. Det er jo litt enklere å ha med, lettere å kvantifisere, og dermed også lettere å ha en viss oversikt over hvor mye kalorier du får i deg. Det kan være greit å vite.

Min erfaring er gjerne at de første timene er det greit å variere litt, mens det de siste timene er greit å ha et enkelt regime på kalorier inn, og da kommer sportsdrikken til sin rette.

Jeg bestilte nylig fra Tailwind Nutrition, og er spent på å prøve det på langturene. Kjenner flere som har hatt gode erfaringer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...