Gå til innhold

Smerter i bakside rygg, under ribbein.


Johanne22

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier opplever jeg smerter typ øvre del korsrygg, under ribbeina. Smerten er som knivstikk, og oppstår som oftest når jeg sitter eller hvis jeg ligger på siden i sofaen. Har til tider problemer med å trekke pusten eller få skiftet stilling. Den oppstår og ofte etter at jeg har spist. Varierer hvor lenge jeg har vondt. Opplever ikke denne smerten under eller etter trening.

Noen som har en idé om hva som ligger til grunne for vondten min?

Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe nytt du har prøvd i det siste?;)

Hørtes veldig likt ut som min "vondt" etter jeg byttet til nytt beinpress-apparat...Kroppen likte ikke den nye stillingen. Gjorde vondt i 3 uker. Løsningen var og ikke gå så langt ned/dypt

Hm. Nei egentlig ikke. Eneste er Sumomark som gav meg en saftig lyskestrekk. Kjører nytt program, men som sagt ingen nye øvelser. Samt at jeg er blitt mer fleksibel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Therese. Høres litt ut som QL, da denne vil strekkes og kan rive litt i festene under ribbeina.. Ville først og fremst ha sjekket hoftefunksjon og pusteteknikk om jeg var deg.

Alt i alt så høres dette mer ut som noe som du burde ta med en terapeut enn på et forum, da det er så sinnsykt mange variabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Therese. Høres litt ut som QL, da denne vil strekkes og kan rive litt i festene under ribbeina.. Ville først og fremst ha sjekket hoftefunksjon og pusteteknikk om jeg var deg.

Alt i alt så høres dette mer ut som noe som du burde ta med en terapeut enn på et forum, da det er så sinnsykt mange variabler.

Takk for svar - skal ta en titt på videoene senere i kveld :)

Mtp på terapaut - jeg regner med at en manuellterapeut ev kan hjelpe meg med å finne eventuelle variabler?

Selvom jeg syns det er litt rart at smerten alltid inntreffer etter måltid på kvelden ( dagens første for min del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - skal ta en titt på videoene senere i kveld :)

Mtp på terapaut - jeg regner med at en manuellterapeut ev kan hjelpe meg med å finne eventuelle variabler?

Selvom jeg syns det er litt rart at smerten alltid inntreffer etter måltid på kvelden ( dagens første for min del).

Diafragma (pustepuskelen) er det eneste jeg ser som har felles trekk i alt du nevner her. F.eks har den bindevevskoblinger til QL og psoas, so blir delvis trukket når du skifter bekkenstilling. Den har også egenskaper ifbm magen, f.eks hikking (har ikke så greie på sistnevnte)

Hos noen er diafragma veldig stiv, f.eks pga stress eller muskulær ubalanse, dårlig pusteteknikk. Om dette KAN være årsaken til smertene vet jeg ikke, men ser det som en mulighet.

Anbefaler deg først og fremst å foreta et legebesøk for å få utelukket alvorlige ting. Farlig å kun spekulere i muskel- og skjelettplager dersom det viser seg å være noe helt annet.

diaphragmpsoas.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...