Gå til innhold

Rumpeprogram - hvilke øvelser i tillegg for resten av kroppen?


Tuon

Anbefalte innlegg

Tenkte å prøve meg på et av treningsprogrammene med fokus på rumpe som jeg fant her inne:

http://fitnessbloggen.no/rumpe-trening/

Men jeg må jo supplere med øvelser for resten av kroppen. Spørsmålet er hvilke? Jeg tenkte:

- Benkpress

- Militærpress

- Facepull

- Pull ups/ chins

(Evt sittende roing)

- Mageøvelser etter innfallsmetoden

Noe åpenbart som mangler? Har aldri prøvd å sette sammen noe selv før, så jeg trenger et "ok-go!" fra noen med peiling ;)

Tenkte å dele opp i A og B trening, med fullkropp begge treninger. Satser på 2-4 dager i uken, alt etter hvor travel hverdagen er ellers. Som alle andre vil jeg bli sterkere og redusere fettprosenten, er det da fornuftig å dele ytterligere opp i tung-medium-lett (a la X-press, f.eks), eller skal jeg kjøre relativt tungt med lineær progresjon? Begynte med styrketrening for ett år siden, så jeg har sikkert fortsatt en del newbiegains inne vil jeg tro.

Takknemlig for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke helt kompetent til å svare på dette, men i stedenfor å lage noe selv kanskje du kunne sett på http://styrketreningforjenter.no/programmer-for-utskrift/? Her er det et program for rumpe som ser spennende ut. Har ikke prøvd det selv, så ingen erfaring med programmet. Inneholdt nesten alle øvelsene som det du linka til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å prøve meg på et av treningsprogrammene med fokus på rumpe som jeg fant her inne:

http://fitnessbloggen.no/rumpe-trening/

Men jeg må jo supplere med øvelser for resten av kroppen. Spørsmålet er hvilke? Jeg tenkte:

- Benkpress

- Militærpress

- Facepull

- Pull ups/ chins

(Evt sittende roing)

- Mageøvelser etter innfallsmetoden

Noe åpenbart som mangler? Har aldri prøvd å sette sammen noe selv før, så jeg trenger et "ok-go!" fra noen med peiling ;)

Tenkte å dele opp i A og B trening, med fullkropp begge treninger. Satser på 2-4 dager i uken, alt etter hvor travel hverdagen er ellers. Som alle andre vil jeg bli sterkere og redusere fettprosenten, er det da fornuftig å dele ytterligere opp i tung-medium-lett (a la X-press, f.eks), eller skal jeg kjøre relativt tungt med lineær progresjon? Begynte med styrketrening for ett år siden, så jeg har sikkert fortsatt en del newbiegains inne vil jeg tro.

Takknemlig for innspill!

Hehe, her tenker jeg whoooaohhh...relax :lol: . Motto: Det enkleste er ofte det beste. X og Y press, crap dog, eller hva de kaller alt sammen har alle èn skjult agenda : Penger. De som "finner opp hjulet på nytt" vil gjerne ha penger for det. Jeg var ung på 80 tallet og trente på den måten da, bare at vi da kalte det for bodybuilding. Noen ganger kjørte vi det som NÅ kalles for bølgeperiode, noen ganger det som nå kalles x press osv osv.

Du har mye lurt skrevet i programmet ditt, og det er ingen åpenbare mangler nei. Men snu litt på det. Sett mageøvelser øverst. Tro det eller ei, det er mange damer som vil ha mange mageøvelser, men som er for sliten til å gidde å gjennomføre det (dessuten gir jo chins og markløft og knebøy så mye magetrening at det holder)...

Men generelt vil jeg si at tung-medium-lett er en metode jeg nesten alltid har fulgt, og den har fungert godt på kroppen på den måten at den aldri blir overbelastet- helt siden 1982 :smug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...