Gå til innhold

Brainstorming: Splitt med disse øvelsene?


Indigo

Anbefalte innlegg

Dette er mer som et tankeeksperiment enn hva som er planen min fremover. Hvis jeg skulle ramse opp topp 10 av de mest interessante, kuleste og mest effektive øvelsene jeg kommer opp ville det blitt noe slikt:

Markløft

Knebøy

Benkpress

Skulderpress

Dips

Chins

Stående roing

Frivending

GHR

Bulgarsk utfall

(ingen bestemt rekkefølge)

Med utgangspunkt i disse 10 øvelsene, hvordan ville dere satt opp en splitt med trening 4 dager i uka?

Mitt midlertidlige forslag:

Mandag: Markløft + chins + bulgarsk utfall (rygg + bein)

Tirsdag: Benkpress + Skulderpress (bryst + skuldre)

Torsdag: Knebøy + Roing + GHR (bein + rygg)

Lørdag: Frivending + Dips (rygg/bein + bryst)

Kom gjerne med andre forslag, og forslag til sett + reps :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er målet med denne splitten? Styrke? Bygging?

Et annet forslag, likt ditt første:

Mandag: Markløft + chins + knebøy (rygg + bein)

Tirsdag: Benkpress + Skulderpress (bryst + skuldre)

Torsdag: Knebøy + Roing + GHR (bein + rygg)

Lørdag: Frivending + Dips (rygg/bein + bryst)

Knebøy mandag: 4x5 @ RPE 7-8 (ca.)

Knebøy Torsdag: 6-8x3 @ RPE 8-9 (ca.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt litt ukomfortable forsøk på en tung/lett over/under splitt:

Mandag

tung overkropp push/lett under pull

-benkpress5x5

-frivending5x3

-GHR3xFail

Tirsdag

lett over pull/tung under push

-chins3xFail

-knebøy5x5

Torsdag

lett over push/tung under pull

-skulderpress5x5

-dips3xFail

-markløft1x5 (toppsett)

Lørdag

tung over pull/lett under push

-stående roing5x5

-bulgarsk utfall3x10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv lurt litt på følgende splitt:

Underkropp + korsrygg

markløft

frontbøy

nordic hamstring

sittende tåhev

stående tåhev

Overkropp

weighted chins

foroverbøyd roing

nedtrekk

smalbenk

militærpress

triceps pulldowns

Hva tror dere om noe sånn? I og med at markløft hovedsaklig tar på korsrygg og ikke på lats så går det vel greit, eller tror dere det blir "overkill"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konstantinovs: Hvorfor ikke trene gjennom hele kroppen 2x uke? Eller tenker du å kjøre den dag 1 to ganger og dag 2 to ganger?

Tenkte å gjøre underkropp dag 1 og overkropp dag 2, men lurer på om det blir for hardt for ryggen og at jeg kanskje må kjøre markløft annenhver underkroppsdag. Får teste det og fundere litt på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å gjøre underkropp dag 1 og overkropp dag 2, men lurer på om det blir for hardt for ryggen og at jeg kanskje må kjøre markløft annenhver underkroppsdag. Får teste det og fundere litt på det...

Matt Kroczaleski trener markløft annenhver uke/ hver 3. uke og han er helt ok i Markløft. Så om du føler ryggen ikke tåler det bør du kanskje gå over til annenhver uke, kanskje du tjener på det du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark er som regel vanskelig å trene flere enn en gang i uka i alle fall - så fremt en ikke er veldig forsikting med intensiteten. Mark Phillippi programmet og Sheiko har jo for eksempel mark bare en gang i uka, og da er førstnevnte et mark program. Om det er bedre å ta det annenhver uke er jeg ikke helt sikker på. Kan fint være det om du har veldig høy intensitet ettersom du "taxe CNS" en god del av tunge markløft (ingen anelse om hvordan jeg skal skrive det der på fornuftig norsk). Men med planlagt og vettug intensitet, hvor en har en eller helst flere repper til gode på toppsettet i ny og ne, så bør en vel holde seg til mark ca en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...