Gå til innhold

Vann i kroppen etter styrketrening? Tips og erfaringer ønskes


BellaBette

Anbefalte innlegg

Hei! Er ny på forumet. Jente 25 år.

Jeg trener cardio jevnlig og sirkeltrening/ styrke med vekter og kettlebells i gjennomsnitt 1 gang i uka vil jeg tro.. Periodevis mer. Dette Fungerer i forhold til vekt og forbrenning synes jeg, men jeg sliter en del med å føle meg oppblåst/ full av vann etter jeg har trent styrke.

Dette demotiverer meg til å sette i gang med styrkeøkter fordi jeg føler meg som en ballong i en eller to dager etterpå.. Føler meg altså ikke særlig fin ;) vekten går kanskje opp 1,5 kg fra gjennomsnittlig morgenvekt. Et par dager etter så "slipper" kroppen vannet, altså jeg tisser veldig mye ;) - men disse dagene imellom er veldig slitsomme!

Er dette vanlig? Hva kan jeg evt gjøre for å få bort vannet? Plagsomt å være så full av vann!! Lite kledelig også

Ønsker tips fra dere flinke folk! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar! Mulig at jeg kan drikke enda mer når jeg holder på. Jeg svetter jo en del i løpet av en økt med sirkeltrening, men drikker 1/2 til 3/4 liter. Vil det kunne hjelpe å drikke mer vann i løpet av kvelden etter en økt? Fins det evt vanndrivende te eller noen grønnsaker med god effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å få i meg ekstra godt med vann i dag og ser hva som skjer. (Styrketrening Igår formiddag).

Gjennomsnittsmorgenvekt er 58,4 kg. Varierer mellom 58,0 til 58,8 som oftest. Idag: 59,8 ! Ser det spesielt godt på fingrene.

Oppdaterer med morgenvekt imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting du må ha i bakhodet er at væskebalansen i kroppen varierer MYE alt ettersom hva man spiser, hvor mye man drikker, hvor mye salt man spiser, om man går på medisiner, eller hvor i menstruasjonssyklusen du er. Det er helt normalt og man kan ikke forvente at man skal ha lav væskeprosent hele tiden.

Kroppsvekten din varierer ikke kun pga vann i underhudsfettet, men også mage/tarminnhold og væskeinnhold i muskelatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er sant! Synes bare dette henger ekstra sammen med styrkeøktene mine.. Spiser ikke særlig annerledes når jeg har trent, bare litt ekstra kalorier. Men Dersom jeg kan unngå at kroppen holder på såå mye vann så vil jeg jo gjerne det. Tusen takk for gode svar. Flere som opplever dette? Er det et kjent fenomen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm. ikke for å være for alternativ her nå men mener bestemt at asparges virker vanndrivende:

http://ndla.no/nb/node/81541

Har testet det med identisk varm frokost med og uten asparges, når jeg spiser5-6 asparges så må jeg urinere innen 2-3 timer, uten så går det noen timer ekstra før behovet melder seg.

Er enkelt nok å teste dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som opplever dette? Er det et kjent fenomen?

Veit ikke om det er et kjent fenomen, men opplever akkurat det samme. Blir hoven og holder masse vann! Dersom jeg ikke trener styrke 4-5 dager ser jeg plutselig mye tynnere ut uten at dette er faktisk vektnedgang. Jeg ser på det som kroppens reaksjon på en hard, utfordrende økt, så lært å ikke bry meg så mye om det. Ang vanndrivende eller tips imot dette følger jeg tråden for råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra beskrivelse CelineMaria. Som om kroppen reagerer ja. Når jeg tenker meg om skjer dette mest dersom jeg ikke er flink til å gi kroppen nok pause (styrkeøkter med 24-36 timers mellomrom) mellom treningene. Men noen ganger også etter kun en økt.

Oppdatering: morgenvekt 59,1 kg. Tror ikke forsøket mitt på å drikke mer vann Igår gjorde noe særlig for vannet i kroppen.. Kanskje det bare må gå seg mer til av seg selv. Men ser forskjell på magen bla.a at det er mindre vann nå. Fortsatt litt Hoven i fingre, bein og ansikt.

Hvordan fungerer det der med at musklene holder vann? Frk Hoel nevnt noe om dette..

Kan kanskje prøve asparges ved neste styrkeøkt. Svart kaffe fungerer litt dehydrerende etter mine erfaringer hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening = stress. Stress gir økt produksjon av stresshormon (kortisol). Kortisol binder vann = bloat i større eller mindre grad.

Når du spiser karbohydrater så lagres det rundt om i kroppen (i lever, i muskler, og noe konverteres til fett). Glykogen binder vann, og dermed får du også vann i musklene som gjør muskelaturen "fullere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, takk for informative svar FrkHoel. Slik jeg leser deg er restitusjon litt av cluet her? Samt å få i seg nok væske? Har holdt meg til gåturer de siste dagene og skal snart ut på en Powerwalk nå. Venter med styrketrening til jeg ikke er Hoven lenger. I forhold til karbohydrater skeier det ut noen ganger, men jeg er relativt stabil i kostholdet og spiser lite brødmat og stivelse. Min største "synd" er vel frukt og bananer, men Den velger jeg å Holde på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke misforstå - væske i muskulaturen er bare bra. Men kortisol pga stress kan gi økt vannlagring i underhudsfettet som kan være plagsomt. Restitusjon og nok mat + væske er cluet her ja.

Om du konstant går med hovne fingre og ankler uten noen forklaring utover trenings/stress osv så ville jeg vurdert en tur til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...