Gå til innhold

Er dette bra nok for meg?


Snerkerpusen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et lite spørsmål til alle dere kunnskapsrike mennesker her ute! Jeg er en jente på 19 år som i tillegg til å gå ned en del i vekt har satt meg som mål å jogg/løpe et 5km maraton i august. Jeg veier for øyeblikket 115 kg, og har nettopp fått spisevaner og kosthold under kontroll og vil da ta steget videre ut i treningsverdenen. For de som lurer er jeg 165 cm høy. Fikk et treningsopplegg en venninne mente jeg burde gjøre, og siden jeg ikke aner så mye om dette her snur jeg meg til dere og håper dere kan fortelle om dette er bra/dårlig og mulige forbedringer.

Slik ser det jeg har fått anbefalt ut:

Mandag: Gå/jogge 5km (og skrive ned tiden for å se forbedringer over tid) *

Tirsdag: Styrketrening i 30-40 min. *

Onsdag: Fri

Torsdag: Gå fort/jogge i 40 min. Samt noe styrke *

Fredag: Styrketrening i 30-40 min *

Lørdag: Fri

Søndag: Gå 1 time ute.

* Går til treningssenteret ca 15 min en vei.

Maten har jeg under kontroll og passer på å få i meg nok kcal, karbohydrater, fett og proteiner. Har slitt en del med å få i meg nok proteiner og fett, så har bestilt proteinpulver som jeg ble anbefalt hos proteinfabrikken da jeg ikke spiser så mye kjøtt (ganske kresen, samt er student så får ikke kjøpt hele tiden.) Jobber 2-3 ganger i uka i en liten kiosk så er noe aktiv og på beina der.

Kan noen hjelpe meg å si om dette holder til at jeg går ned i vekt og kan klare å bygge meg opp til å jogge et helt 5km maraton i august 2015?

Tusen takk for hjelp og svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og god jul

Du klarer lett å løpe 5000 i august hvis du begynner forberedelsene nå. Sørg bare for at du starter treningen for lett, og at du øker treningsbelastningen gradvis, jevnt og planlagt. Det som uansett betyr aller mest er kostholdet ditt og hverdagsaktiviteten din.

Vent med joggingen; begynn med å gå. Gå gjerne med tempo, men øk mengden gradvis.

Start med styrketrening to til tre dager i uka, fullkroppsprogram. Samme prinsipp her; start for lett, men øk belastningen gradvis, jevnt og planlagt.

God tur og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om planen fungerer for deg, så er den bra nok!

Som nevnt over, start lett og øk gradvis. Du kan øke på mengde (antall km du går/jogger) du kan øke på intensitet(hvor fort du går/jogger og du kan øke frekvens (hvor ofte du går/jogger) de samme prinsippene for vekt/styrke-trening.

Start lett og øk på.

Det viktigste er progresjon - men prøv å få den kvalitetssikret underveis, sånn at du ikke går på en smell. Om du holder motivasjonen oppe (det er det mest krevende det første halve året) og holder deg frisk og skadefri, så blir dette kanonbra. Programmet er et flott utgangspunkt! Og til slutt - sørg for at du og kjøleskapet holder de avtaler dere er blitt enige om. Spis nok og det betyr at du må spise fornuftig i forhold til målsetningene dine.

Gi gass - 2015 blir kuler og krutt!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, var litt lettere å forstå når det på lagt frem på den måten :) Nå har jeg bokstavlig talt kastet alt av sjokolade, potetgull, nugatti og annet godteri jeg fant i skapet. Godteriskåla på bordet er fylt med mandel og fruktmix blanding, og på tide å teste pulsklokka jeg fikk til jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser ut som et fornuftig oppsett, men personlig ville jeg hatt tre styrke og to kondisjonsdager. Dette fordi styrketrening opprettholder muskelmassen din som gjør at forbrenningen opprettholdes.

Du har ikke skrevet noe om styrketreningsprogrammet, men det ble nevn over her at du bør bruke et fullkroppsprogram (trene hele kroppen hver gang) så lenge det er en dag mellom treningsdagene. Sjekk for eksempel RYP-programmet fra Tech Nutrition, dette går over tre dager i uka og baserer seg på gode baseøvelser med vektstang og manualer.

Jeg brukte dette programmet selv når jeg startet å trene og spise sunt og gikk ned 15 kilo på en runde med programmet. Om du vil bruke kondisjonsdelen i RYP-programmet, eller en annen form for kondisjon kan du selv vurdere. 4x4 intervalltrening kan være tungt i begynnelsen, så det kan være bedre med rask gange for eksempel i begynnelsen, eller kortere HIIT-intervaller.

Husk også at det viktigste er at du gjør noe du selv liker, da er sannsynligheten størst for at du gjør det neste gang også, og gangen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...