Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, så sliter jeg noe med å øke vektene i knebøy. Andre bein/rumpeøvelser øker jeg kontinuerlig i fra uke til uke, men det knoter seg til på knebøy.. Frustrerende!

Per dags dato så kjører jeg en 2 splitt, altså overkropp og bein trenes to ganger per uke. Bruker å kjøre en tung dag (3-5 reps) og en medium dag (8 - 10 reps), noe som funker veldig bra på absolutt alt annet enn knebøy! Noen som har innspill til hva jeg bør gjøre for å få fart på knebøyen?

Per dags dato kan jeg med god teknikk kjøre 5 sett med 6 - 8 reps på 50 kg på knebøy, men føler aldri jeg kommer meg noe videre herfra :/ F.eks. i dag kjørte jeg følgende økt:

20 kg x 8

30 kg x 8

40 kg x 8

50 kg 2 x 8

52, 5 kg x 6

55 kg 3 x 6

Det som imidlertid skjer når jeg øker vektene til 55 kg er at det ikke lenger "føles" like bra teknikkmessig, og at bøyen blir noe grunnere enn ved 50 - 52, 5 kg. Bør jeg jobbe litt lengre med 52,5 kg før jeg øker til 55? Eller burde jeg kanskje ta av mer, for så å gradvis bygge meg opp og forhåpentligvis bli enda bedre teknisk og forhåpentligvis dra forbi dette "platået"?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32250-sliter-med-progresjon-i-kneb%C3%B8y/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn deg ett program med innlagt progresjon. Hvilket som helst program. Også følger du det som står.

5/3/1, 5x5, Smolov, Russian squat routine, Dietmar, German volume training whatever.

Det høres kanskje kjedelig ut å ikke lage program selv eller tenke seg til noe, men fakta er at du kan ikke nok til å justere volum og intensitet selv og derfor vil det være bedre å la noen andre gjøre det.

Annonse

Kommer helt an på hvordan resten av programmet ser ut! Om du har tung mark 3-4 dager senere så ville f.eks jobbet opp til 6x3 i frontbøy etter marken.

Programmet jeg har kjørt til nå har sett ca slik ut på "tunge dager" (skriver kun arbeidssett)

- Knebøy 3x5 eller 5x5

- Rumenske markløft 4 x 6 - 8 reps

- Utfall 4 x 6 - 8 reps

- Hip thrust 4 x 6 reps

- Beinpress 4 x 6 reps

For "medium" dager, slik:

- Knebøy 5 x 8 - 10 reps

- Utfallsvariant 4 x 8 - 12 reps

- Hip thrust 4 x 10 - 12 reps, eller evt. 4 x 8 (1,5 reps)

- Hamstringscurl 4 x 8 - 12 reps

- Beinpress 4 x 8 - 12 reps

Hva tenker du? :)

Jeg synes det ser ut som mye volum, men kommer helt an på hvordan du føler det selv.

Dropp beinpress på slutten, tror det i seg selv vil gi deg resultater. Eller varier mellom utfall/beinpress

Mediumdagen:

knebøy 3x10

utfall eller beinpress 3x10

Hip thrust eller good morning 3x10

H curl 3x12

tung

- Knebøy 3x5 eller 5x5

- Rumenske markløft 4 x 6 reps

- Utfall 4 x 6 - 8 reps

- Hip thrust 4 x 6 reps

Prøv og se om du føler deg freshere :)

Jeg synes det ser ut som mye volum, men kommer helt an på hvordan du føler det selv.

Dropp beinpress på slutten, tror det i seg selv vil gi deg resultater. Eller varier mellom utfall/beinpress

Mediumdagen:

knebøy 3x10

utfall eller beinpress 3x10

Hip thrust eller good morning 3x10

H curl 3x12

tung

- Knebøy 3x5 eller 5x5

- Rumenske markløft 4 x 6 reps

- Utfall 4 x 6 - 8 reps

- Hip thrust 4 x 6 reps

Prøv og se om du føler deg freshere :)

Ok, takk for svar.. Prøver det noen uker fremover! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...