Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg lurer på.. hvorfor klarer noen å gå varig ned i vekt? Altså til bmi 19-20? Jeg ligger stødig på bmi 21-22 men skulle gjerne sett meg nedover den stigen. Ja, ja jeg vet at det er en sunn bmi og ingenting galt med den, men jeg har dessverre slik som mange andre jenter lyst å være stram uten synlige muskler og rimelig slank..uten dette fettlaget over kroppen. Jeg har forsøkt å spise lite 1300 kcal, veie meg hver uke, unngå godteri, trene 5-6 dager i uka, fungerer ikke. Jeg blir lei, orker ikke mer. Samtidig ser jeg andre klare dette med glans. Jeg lurer på hvorfor klarer jeg det ikke? Jeg står med hue ned i godteriposen etter kanskje 2 mnd på 1300 kcal og går opp alle kiloene og mer. Man stoler ikke lenger på at man klarer det, og jeg har utvikla et mer enn mildt anstrengt forhold til mat.

Akkurat nå er jeg der hvor jeg føler jeg bare må gjøre det jeg klarer. Det jeg klarer å gjøre er å trene 3 ganger i uka, har klart det nå i 3 måneder *stolt*. Jeg klarer å spise ca. 500 g grønnsaker og frukt hver eneste dag, jeg klarer å drikke 2 l vann hver eneste dag og jeg spiser regelmessige måltider. Jeg har innsett at hvis jeg spiser meg god og mett til frokost og lunsj har jeg ikke behov for å overspise på kvelden og mye lettere for å holde meg til de faste måltidene. Jeg spiser en sjokolade hver dag ( 25 g) og spiser MYE mindre godteri enn før (ingenting i ukedagene og fråtsing fredag-søndag)

Jeg er kanskje ikke en av de som klarer å gå ned i vekt, fordi jeg blir opphengt og utslitt av tall (vekt, kalorier). Jeg veier like mye som før, men strever ikke så mye lenger med overspising og skyldfølelse lenger. Jeg syns likevel det er vanskelig å gi opp "drømmen" om en slank og stram kropp. Kan min fortsettelse av det jeg gjør nå gi meg en stram kropp til slutt? Eller må jeg bare innse at mitt anstrengte forhold til mat har ødelagt det for meg i forhold til å klare å få "drømmekroppen"?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31977-er-det-jeg-gj%C3%B8r-bra-nok/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ikke ned i vekt, men stramme opp kroppen. Dette gir deg den kroppen du vil ha, om jeg har forstått målet ditt rett.

Du må spise mer, en 1800-2000 kcal og trene styrke. Det er musklene som gir deg den stramme kroppen du ønsker deg, ikke vektnedgang. Det er ingen fare for å ende opp mer store muskler - dette er noe som krever tid og dedikasjon, og veldig få jenter sliter med at dette kommer for fort. Kort sagt, spis mer mat og tren styrketrening. BMIen kan stige, men cm på alle deler av kroppen din kan minske - og dette burde være målet

Du sprekker på diett fordi du starter så strengt. Du dropper alt, trener mye og spiser lite. Dette fører igjen til at kroppen gir opp, motivasjonen sprekker og du ender tilbake til start. Mer mat og 3 treninger i uken kan gi deg nok resultater, ikke dra den helt ut :)

Du nevner et anstrengt forhold til mat - snakk med en fagperson og få hjelp til å sette opp et kosthold til deg. De fleste med anstrengt forhold til mat sliter med å justere selv og trenger gjerne noe veldig konkret og oppfølging til å begynne med. Dette er like mye psykisk som fysisk.

Tusen takk for et godt svar :). det er jo i bunn og grunn det jeg vil, minke cm på delene av kroppen min. jeg er ganske lav, under 160 cm og syns at 2000 kcal virker litt mye, men 1800 burde fungere? I forhold til fagfolk, er det noen på nett som tilbyr kostplaner ect som du kan anbefale? Jeg har vært i kontakt med en ernæringsfysiolog en gang som jeg ikke følte tok meg spesielt seriøst, så er litt usikker på hvor i denne "jungeln" jeg burde henvende meg.

Annonse

Vet du om noen som skreddersyr kostholdplaner på nett?

<-------------

Eller må jeg bare innse at mitt anstrengte forhold til mat har ødelagt det for meg i forhold til å klare å få "drømmekroppen"?

Ja og nei - slik du beskriver ditt forhold/kunnskapsnivå om kosthold/trening I DAG, ja da vil jeg kunne påstå at du har et ødelagt syn som vil heller hindre deg i å oppnå resultater.

At det er umulig ved å få hjelp/innspill/øke kunnskapsnivå og erfaring? Nei, overhodet ikke.

Takk for svar og en god dose ærlighet. Ja, jeg har nok et syn som kanskje har hindret meg i å oppnå resultater.

Samtidig så føler jeg at jeg gjør noe riktig, fks. grunnen til at jeg nå har spist sjokolade hver dag er for å normalisere forholdet mitt til mat, og det har fungert ganske bra, og det er godt å oppdage at jeg fks. ikke vil ha sjokolade en dag fordi jeg rett å slett ikke har lyst på, og ikke fordi jeg nekter meg selv det. Det har verken ført til vektoppgang eller nedgang, kun et bedre forhold til mat. Dette er ikke noe jeg tenker å gjøre resten av livet, men som sagt godt å få et mer avslappet forhold til det hele...

Hvor mye tar du for å lage en kostholdsplan? :)

Treningsmessig er jeg ikke glad i komplisert styrketrening... jeg liker styrketrening ift egenvekt, ball.. kanskje manualer. jeg har planer om å løpe halvmaraton til sommern, og får en stor mestring av løping.. jeg løper ca. 3 ganger i uka nå, og trives veldig godt med det. :)

Takk for svar og en god dose ærlighet. Ja, jeg har nok et syn som kanskje har hindret meg i å oppnå resultater.

Samtidig så føler jeg at jeg gjør noe riktig, fks. grunnen til at jeg nå har spist sjokolade hver dag er for å normalisere forholdet mitt til mat, og det har fungert ganske bra, og det er godt å oppdage at jeg fks. ikke vil ha sjokolade en dag fordi jeg rett å slett ikke har lyst på, og ikke fordi jeg nekter meg selv det. Det har verken ført til vektoppgang eller nedgang, kun et bedre forhold til mat. Dette er ikke noe jeg tenker å gjøre resten av livet, men som sagt godt å få et mer avslappet forhold til det hele...

Hvor mye tar du for å lage en kostholdsplan? :)

Send meg en PM :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...