Gå til innhold

Ironman 70.3 Haugesund


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har deltatt på halvironman og som kan dele sine erfaringer?

Slik jeg ser det, så er hver etappe helt overkommelig for seg. Veien frem til å klare alle tre etappene i ett strekk er derimot halvlang.

Og hva kreves dette av utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var med i år og det var skitmoro. Det er overkommelig, så fremt du er vant til, og liker å være i aktivitet i mange timer. De raskeste brukte rett under 4 timer, jeg brukte 6.29. I forkant har jeg hatt lange løpeturer og lange sykkelturer. Svømmedistansen er overkommelig uansett, selv om du svømmer bryst. Jeg brukte rett under 43 minutter på den, og jeg er en middelmådig svømmer.

Av utstyr trenger du våtdrakt, svømmebriller og badehette Noen bruker også ørepropper når vannet er kaldt, det skal redusere kvalmen. Er vannet kaldt er det også greitt med neoprenhette og -sokker.

Til syklinga trenger du sykkel (åpenbart), hjelm, tridrakt (eller trøye og underdel*), bh, sykkelsko (og sokker- noen dropper dem, jeg foretrekker å ha sokker i skoa, men det er noe herk å få på når føttene er våte). I tillegg er det greitt med racebelte til startnummeret, siden det skal være bak på syklinga og foran på løpinga (så slipper du å bruke tid på å feste det om mellom sykkel og løp).

Sykkelen kan gjerne være en ordinær racer, hvis du har tenkt å bruke den til andre ting enn triatlon. Jeg har det, og så monterer jeg på tempostyre i flate konkurranser (som haugesund er).

Til løpinga trenger du løpesko.

I tillegg er en del ting lurt: Slippers til før-start så du slipper å bli kald på beina hvis det er lang ventetid (det var det i haugesund), ekstra håndkle til å stå på i T1 etter svømminga, en sykkeltrøye som er enkel å hive av seg hvis du skal skifte til løpetrøye uten glidelås (jeg får gnagsår av glidelåsen), la sykkelskoa være åpne før du går til start, strikklisser på løpeskoa, og øve på T2 gang på gang på gang.

Ellers er det verdens morsomste idrett, og det er bare å glede seg!

* Jeg svømmer med trishorts til 2xu og bh under våtdrakten, og i T1 hiver jeg på meg sykkeltrøye, sokker, sko, hjelm og briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

masse fornuftig

Takk for mange gode tips og erfaringer! Jeg suger til meg alt du sier.

Det som skremmer meg mest er igrunn alt styret. Forferdelig mye utstyr og pakking og logistikk. Zzzz..! Hvilken tappe mener du er tyngst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker man bør gjøre det så enkelt som mulig første gang. Har ikke deltatt selv men lurer på å være med påOslo Triatlon men da den korte distansen.

Har sett på OT noen ganger og folk deltar i 'alt mulig' - du kan jo sykle med terrengsykkel om det er det eneste du har feks. men der vil du jo spare mye tid på å sykle med racer - har du ikke kan du låne. Temposykkel/styre hadde jeg aldri ville ha kjøpt uten å være sikker på at du skal være med flere ganger.

En trialtlondrakt er bra for den kan du ha på hele tiden .

Våtdrakt er sikkert kjekt å ha - leser de sier man får bedre oppdrift/lettere å svømme med den - men i OT nå sist fikk man feks. ikke lov til å bruke det fordi det var for varmt i vannet. Er det ikke veldig kaldt kan man klare seg uten.

Det som er vanskelig er vel overgangene mellom de ulike grenene - det bør du trene på.

På OT svømte de ikke langt men ble veldig store avstander mellom første og siste for det - så svømmeteknikk bør du lære deg.

Finn deg en klubb du kan trene litt med og da får du helt sikkert gode tips der. I Oslo er det feks. treninger ved Bogstadvannet - har aldri vært med på de selv men tror de er åpne for 'alle'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips og erfaringer! Jeg suger til meg alt du sier.

Det som skremmer meg mest er igrunn alt styret. Forferdelig mye utstyr og pakking og logistikk. Zzzz..! Hvilken tappe mener du er tyngst?

Det er ikke så mye styr om man gjør det enkelt og planlegger litt. Bruk samme klær under alle aktiviteter om det er varmt. Om det er kaldt, ha en tørr overdel i skifteområdet med glidelås helt ned (da slipper man å dra sportstrøye over en våt kropp).

I skifteområdet gjør det enkelt. 1 håndkle på bakken hvor man plasserer sko, næring, drikke, startnr og evnt sokker. Sokker i tynn ull er bra, de er lettere å få på våte føtter en bomull/syntet. Ha alt i rekkefølge, så når man er sliten slipper man styre med noe som helst.

Først hva du trenger på sykkel etappen, som er sko som er åpne og startnr.(evnt sokker). Resten har du på sykkelen! Dvs hjelm, briller, næring og drikke.

Neste som ligger på håndkle er løpe utstyr. Sko som er åpne, næring og drikke. Kanskje en caps om det er veldig varmt.

Poenget er enkelhet og organisering. Når man kommer litt famlende opp av vannet er det greit med litt orden i sakene.

Ellers, kuldekrem/vaselin på armer og bein gjør av og på med våtdrakt mye lettere og raskere. Ikke kast fra deg svømmebriller på håndkle ditt, da blir alt kaos og vått. Kontanter til kaffi og vaffel etter løp, det har du da fortjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Ikke så mye styr", hoho.

Dette er MYE styr. Eller, mye UTstyr om dere vil. Og mange penger som fyker ut vinduet.

Men det frister fremdeles. "Hva gjorde du i helga da?" "Neeeeeeeeh, løp ironman. Ikke noe spesielt."

= TUSEN STREETCREDS

(og masse mestringsfølelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også mulig å låne utstyr av personer i miljøet, venner og beskjente eller i klubber som har ekstra. Men det er klart, har man ikke endel utstyr fra før blir tri fort litt i overkant om man ikke er super gira

Misforstå meg rett, jeg er supergira! Det er bare veien fra styrketrening til tri som er litt lang (og kostbar) :D En vakker dag, en vakker dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett, jeg er supergira! Det er bare veien fra styrketrening til tri som er litt lang (og kostbar) :D En vakker dag, en vakker dag!

Så bra!! Det å ha mål på sikt er bra. Skal ikke nekte for at tri kan være dyrt, jeg hadde dog alt utenom våtdrakt og svømmebriller. Da blir det ikke så gærnt.

Men altids plass til styrketrening i et tri program. Jeg hadde 2-3 styrkeøkter i uken i tillegg til 1 svømmeøkt, 3-4 løpeøkter og 1-3 sykkeløkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!! Det å ha mål på sikt er bra. Skal ikke nekte for at tri kan være dyrt, jeg hadde dog alt utenom våtdrakt og svømmebriller. Da blir det ikke så gærnt.

Men altids plass til styrketrening i et tri program. Jeg hadde 2-3 styrkeøkter i uken i tillegg til 1 svømmeøkt, 3-4 løpeøkter og 1-3 sykkeløkter.

Jeg sliter litt med å ha lyst til alt på en gang. Nå om dagen blir det 2-3 sykkeløkter i uken, 2-4 styrketreningsøkter, 0-1 yoga og 0-1 svømming. Sånn ca. Jeg tror jeg må lære meg å prioritere :p

Når det er sagt, så er det ikke så lett å prioritere (eller være meg). Jeg vil løfte tungt, løpe langt, sykle motbakkeritt, gjennomføre tough mudder med stil, løpe halvmaraton, gjennomføre ironman 70.3 og være yogamyk som en yogakatt. KAPOW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med å ha lyst til alt på en gang. Nå om dagen blir det 2-3 sykkeløkter i uken, 2-4 styrketreningsøkter, 0-1 yoga og 0-1 svømming. Sånn ca. Jeg tror jeg må lære meg å prioritere :p

Når det er sagt, så er det ikke så lett å prioritere (eller være meg). Jeg vil løfte tungt, løpe langt, sykle motbakkeritt, gjennomføre tough mudder med stil, løpe halvmaraton, gjennomføre ironman 70.3 og være yogamyk som en yogakatt. KAPOW.

Høres ut som meg:) Men det er bra å være variert da, da har man en bra base og gå ut fra når man bestemmer seg. Men klart, jeg prøver å lære meg å begrense meg. Kanskje ikke bli bra på 15 aktiviteter om gangen har jeg innsett:sorry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...