Gå til innhold

Belastning/teknikk hip thrust


MsMjau

Anbefalte innlegg

Jeg gikk bort fra hip thrusts fordi jeg ikke følte at de ga meg så mye, men nå i det siste har jeg sett på min manglende gluteus max at jeg kanskje burde prøve igjen. Jeg har forsøkt å gå gjennom teknikken min og har egentlig konkludert med at den er ok, PT så på den sist og han sa det var bra. Han foreslo at jeg skulle bruke 35-50 kg i belastning men jeg får likevel ikke "kontakt", hvis det gir noen mening. Altså kan jeg ikke i det hele tatt kjenne at jeg har brukt musklene etter trening. Det er heller ikke spesielt tungt selv om jeg tar tre sett med 12 repetisjoner (mot benk, ikke gulv).

Kan noen hjelpe med med en indikasjon på hvordan jeg skal legge opp denne øvelsen? F.eks. belastning, hvor jeg bør kjenne det mens jeg trener, hva som kan være feil?

Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke får kontakt så foreslår jeg at du starter med KROPPSVEKT. Hendene på rumpa mens du presser, og du skal kjenne at den er hard gjennom hele løftet. Jeg er 99,99% sikker på at din glute max er inaktiv og at hamstrings kompenserer, da dette er noe jeg ser ofte.

Dessverre er det noen ganger nesten umulig å 'se' at det er riktig. Jeg pleier å be klienten om å kjenne etter om rumpa aktiverer. Må ofte holde oss på kroppsvekt i flere uker, frem til vedkommende vet hvordan rumpa aktiverer og kan kjenne selv når noe går galt uten å bruke hendene for bekreftelse.

Vanlig problem er at hofta er fastlåst og at all bevegelsen kommer fra korsryggen, da hoften ikke blir brukt som en hengsle slik den er designet.

Pass på at korsryggen er svai under løftet, og at brystryggen er nøytral. Dette er helt kritisk for utviklingen!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg er obs på hoftebevegelsen, har samme fokus under RDL for å sikre at jeg ikke bruker ryggen for mye.

Jeg skal forsøke å begynne med kroppsvekt og kjenne etter. Kan det være en ide å begynne med glute bridge og gå over til hip thrust når jeg får det til kanskje? Det kan se ut til at det er lettere å få belastning rett sted med lavere vekt på glute bridge enn med hip thrust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med denne sjøl. Rumpa mi er vel delen jeg er mest heldig med, men hip thrust er vanskelig. Den går mye på hamstring for min del. Glutebridge gjør mye det samme. For meg er den rumenske mark som er stjerna, pluss mye vanlig mark. Kona derimot får de til å smelle rett i rumpa, men hun har også en naturlig svai som hjelper henne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med glutebridge. Når du mestrer denne, kjør bodyweight hip thrust. Når du mestrer denne, glutebridge med stang, når du mestrer denne... hipthrust med stang.

Ja, og når jeg tror jeg mestrer den, søren ikke lett å si når det er. Har jeg fokus på rumpa så jobber den, både på hip thrust og glute bridge. Så jeg tror nok det er meste mentalt, gitt. Skal forske videre i dag.

Spørsmål Kjetil1234; det er ganske klønete å kjøre glute bridge med stang. På lav vekt går det OK, bare med stang og f.eks. 30 kg, etter det - not so much. Har du noen tips til forbedring - eller er det der jeg skal gå videre til hip thrusts? (Erfaring fra forrige omgang med denslags...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da starter du med 10 kg og jobber deg oppover. Det er slik det MÅ gjøres. Det blir som å velge å kjøre markløft med avrundet rygg fordi man klarer 20 kg mer. Skjønner? :)

Eller mener du at det gjør vondt å ha stanga der? I så fall legg på en pussypad

Bqr5NqOIgAE-5Jk.jpg

Ikke gå videre om du ikke føler deg komfortabel med steg 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...