Gå til innhold

2 cm lengdeforskjell i beina


Velvet

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig fått karret meg til spesialist og fått svar på en del av helseproblemene mine

Jeg har minimal grad av CP, og har i tillegg bilateral plattfot, dropfot, og mangelfull evertering av fot. Høyre bein er 2 cm kortere enn venstre og bekkenet mitt tilter.

Jeg får derfor leggskinne, spesialbygde sko og fotsenger.

Hvordan skal man best forholde seg itl dette treningsmessig? Er ettbeinsøvelser ett must for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del funker knebøy dårlig, sumo mark dårlig, utfall dårlig, hip thrust og varianter av den dårlig.

Det som funker bra er: Mark, strakmark, ett bens benpress, goodmornings, box jumps, leg extentions og leg curls. Bruker en 3cm tykk planke under det korte benet.

Løping funker også ganske bra for min del.

Det ene benet mitt er 3cm lengre enn det andre, og hofta er skeiv. Det betyr ikke at dette gjelder deg og. Prøv deg fram og du får som regel rask respons av kroppen din om det funker eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville holdt meg til bi-laterale øvelser om jeg var deg. Mange sverger til f.eks bulgarske utfall, ettbeins hipthrust og markløft, bra øvelser. Med en gang begge beina er med i øvelsen(stående), vil dette sannsynligvis sette ryggen i risikosonen med mindre man justerer posisjonen til føttene.

Du kan prøve besøke en kiropraktor for å se om noe av den lengdeforskjellen kan endres ved å rette opp et evt malplassert iliosakralledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Begge deler

Har både bekkentilt og lengdeforskjell.

Hvordan vet du det? at du er skjev i bekkenet?

Jeg tok et rønkenbilde på unilab for et år siden ca, da viste det beinlengdeforskjell på 2 cm, men det er ikke selve beina det er pgr av at ryggraden min er skjev og kanskje bekkenet føler jeg pgr av sene muskulaturen er stram i den ene hoften, men har rettes seg opp i det siste med behandling, nå er det vell bare snakk om 1, 5 cm forskjell.

Er det ryggspesialist som kan finne ut om bekkenet er på skjeve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vet du det? at du er skjev i bekkenet?

Jeg tok et rønkenbilde på unilab for et år siden ca, da viste det beinlengdeforskjell på 2 cm, men det er ikke selve beina det er pgr av at ryggraden min er skjev og kanskje bekkenet føler jeg pgr av sene muskulaturen er stram i den ene hoften, men har rettes seg opp i det siste med behandling, nå er det vell bare snakk om 1, 5 cm forskjell.

Er det ryggspesialist som kan finne ut om bekkenet er på skjeve?

Jeg har vært; I røntgen, hos ortoped, hos osteopat, manuellteraput og kiropraktor i de siste ukene. Jeg har cerebral parese og bekknet har tiltet etterhvert som jeg har vokst og utfordringer blitt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...