Gå til innhold

kokosfett er oppskrytt?


Janeee

Anbefalte innlegg

PlastBox Jeg skrev at Drevon var "en av de dyktigste innenfor sitt felt" Jeg utdypet det også videre at jeg nevnte at dette var blant annet systembiologi. Muligens jeg kunne vært flinkere å presisert dette. Når det gjelder Karin så er det faktisk god evidens-grunnlag rundt psykologien og egenrappotering av mat og trenden er at tynne overrapporterer mens overvektige i større grad underrapporterer, opp mot hele 1000 kcalorier. Samtidig er det andre variabler som jeg ikke går innpå for korthetens skyld http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0076632

Across the 39-year history of the NHANES, EI data on the majority of respondents (67.3% of women and 58.7% of men) were not physiologically plausible. Improvements in measurement protocols after NHANES II led to small decreases in underreporting, artifactual increases in rEI, but only trivial increases in validity in subsequent surveys. The confluence of these results and other methodological limitations suggest that the ability to estimate population trends in caloric intake and generate empirically supported public policy relevant to diet-health relationships from U.S. nutritional surveillance is extremely limited.

Så svaret til Drevon blir ikke feil, om noe så er faktisk riktig. Så blir det i slike tilfeller som Karin i tillegg utfordrende om mulig å gi lange individuell-baserte råd over *nettet*. Svært mange forventer seg lette svar på komplekse spørsmål slik at forventningene til mange deretter blir preget av dette. Drevon er klar over dette, og jeg har sett svært mange bastante spørsmål hvor alle mulige svar han gir som automatisk ikke gir en løsning blir reagert med skuffelse. Hva hadde du med svært kort tid tilgjengelig og med femti spørsmål både bak og foran deg svart Karin?

Det betyr ikke at jeg forstår kritikken din og den er berettet, for av og til så er det vanskelig å tolke svarene annet enn ufullstendige samt noenlunde arrogant. Fra et pedagogisk vinkel så har han kanskje et stort forbedringspotensiale, men han som alle andre blir jo preget av sine normer og kultur.

Mettet fett øker såvidt meg er bekjent i hovedsak HDL-kolesterolet hos personer som går fra å spise lavfett til å innta mer mettet fett. Dette forutsetter selvsagt mettet fett av god kvalitet, ikke tullet som finnes i butikk-rullekaker med et års holdbarhet. Er jeg helt på jordet her?

Kolesterol har en sentral rolle i dannelse av aterosklerose. Den er udiskutabel men derimot hva som årsaker dette er det splittede meninger om. Observasjonen er som du er innpå at økt kolesterol gir økt HKS men i kliniske intervensjonsmodeller hos mennesker så har man hatt vansker med å påvise dette. Hadde sammenhengen vært såpass sterkt så skulle det trolig vært "lettere" å påvise dette. Kunnskapsgrunnlaget på offentlige skoler understreker allikevel at dette er en teori angående *all* mettet fett og dens evne til å påvirke leverens likevekt mellom fritt kolesterol og kolesterol-estere og muligens mekanismen for nedregulering av LDL-reseptoren og høyere LDL i plasma. Ja, noen mettede fettsyrer ser ut til å enten gi nøytral eller en liten positiv effekt og kan øke både både LDL og HDL-kolesterolet. Utfordringene ligger i å tolke fettsyrer isolert og videre i en sammensatt kosthold. For melkefettet er et eksempel som det kommer mer og mer data at dette totalt sett kommer positivt ut. Som jeg skrev ovenfor så er leverens fettmetabolisme kompleks og ikke helt kartlagt. Derfor er mange med relevant bakgrunn fortsatt konservative når man uttaler seg i media. For her skal man være veldig forsiktig med å si noe ekstra, vi vet hvordan media er flinke til å sørge for at en fjær til ti høns.

For å hoppe tilbake til melkefettet så varierer jo sammensetningen sterkt; ost og melk vs rømme og fløte er eksempler. Sistnevnte ser det kanskje ut til å være større individuelle respons i kjønn og dette illustrerer kompleksitet som igjen påvirker svarene rettet mot media. Vi har rett og slett ikke hele bildet her men at denne faktoren isolert i disse dager har et for stort fokus er jeg enig med. Det som vil bety i størst grad er sammensetningen av kosten som type karbohydrater, hvor mye etc og ikke om man velger å spise to-tre egg hver dag. (Friske delen av befolkningen.)

For å si det på en annen måte - det koker skikkelig i meg når jeg ser Mills reklamene rulle på tv.

Økt fettintak går stort sett på bekostning av karbohydrater, som gir reduksjoner i triglycerider i blodet
Skal man redusere mettet fett så vil det være mer heldig at dette blir byttet ut med andre gode kilder som en/flerumettet fett. Det som dessverre skjedde var at man byttet ut mettet fett med karbohydrater og over tid så ble det nærmest over en lengre periode heksejakt på fett og kolesterol slik at rådene om å redusere mettet fett ende med en totalt reduksjon i fett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for lang og interessant svar, Danisan! (y)

Du sier det koker i deg når du ser Mills-reklamene på tv. Da forstår du vel godt at det kokte litt hos meg også da du sa at Drevon var en av de fremste på sitt fagfelt? Uansett detaljene rundt akkurat hvilken undergren av ernæringsfaget han har tatt professorgraden sin i selger han seg iherdig som en ernæringsekspert med typen kompetanse som kan hjelpe mennesker (mot betaling, selvsagt, som er å forvente [jeg ville ikke sagt noe annet] men som bør sette krav til at det man selger faktisk eksisterer/fungerer/er sant).

Dette samtidig som han av hele sitt hjerte fronter nøyaktig samme syn som Mills på kolesterol og mettet fett, til tross for at enhver innehaver av en professorgrad bør være i stand til å lese og forstå vitenskap. Spesielt innen fagfeltet mannen fronter i alt av medier. Fagfeltet han tjener grove penger på, som omhandler behandlingen av årsakene bak sykdommene som med god margin tar livet av flest mennesker i den vestlige verden.

Altså, han er utdannet professor. Han bør kunne lese og forstå vitenskap. Han anbefaler å styre unna kokekaffe grunnet det "farlige fettet" uten at mengden fett i en kaffekopp nevnes, og å holde seg til maks 1-2 egg i uka grunnet kolesterolinnholdet. Jeg vet jeg gjentar meg selv, men dette er så basale og graverende feil for en som aktivt selger helsehjelp til tidvis desperate mennesker at.. at.. nei, jeg vet ikke.

Hva er forskjellen på å påstå at egg er farlig tross all vitenskap som sier at det er tull, og å påstå at homeopati er effektivt tross det samme? Ville du stolt på en medisinsk doktor som tjente gode penger på homeopatiske remedier, som frontet dette som effektivt i alt av media, og som svarte på alle kritiske spørsmål med arroganse og apell til (egen) autoritet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...