Gå til innhold

Mother of all DOMS


Ove_68

Anbefalte innlegg

Jeg har jevnlig trent triceps, og er rimelig bra fornøyd med fremgangen.

Har trent litt forskjellige øvelser, som dips, smale pushups, triangelpushups (klarer ikke så mange), enhånds floor press og smal benkpress med underhåndsgrep.

Så prøvde jeg da fransk press for en uke siden. Utført på samme måte som Mark Rippetoe viser i en youtube video. 3 sett med 12 reps, og ingenting annet direkte tricepsarbeid. Resultat? En uke siden, og jeg er fremdeles så støl at jeg har problemer med å bøye armene hvis jeg løfter dem over hodet.

What gives? Er det bare det at det er en øvelse som isolerer triceps som igjen gjør at jeg fikk super kontakt? Eller er det tvert imot et tegn på at det er en lite effektiv øvelse i forhold til de andre jeg nevner som er flerleddsøvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, kan det være at de andre tricepsøvelsene du har gjort ikke trener triceps på samme måte, og du opplever mad DOMS som følge av dette? Biceps og triceps krysser to ledd (albue+skulder), selv om hovedfunksjonen er fleksjon/ekstensjon av albuen. Ved f.eks. tricep pushdowns er det kun albueleddet som er i bevegelse, mens med Lying Triceps Extensions så er skulderleddet også involvert. Du får også en strekkrefleks med LTE som kan bidra til ytterligere DOMS.

Ellers er det jo helt vanlig at med ny øvelse med "normal" belastning så blir det DOMS. Selv med lett belastning blir det DOMS, men da blir den ikke nødvendigvis forkrøplende. Kroppen er veldig spesifikk med hva den tilpasser seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan det være at de andre tricepsøvelsene du har gjort ikke trener triceps på samme måte, og du opplever mad DOMS som følge av dette? Biceps og triceps krysser to ledd (albue+skulder), selv om hovedfunksjonen er fleksjon/ekstensjon av albuen. Ved f.eks. tricep pushdowns er det kun albueleddet som er i bevegelse, mens med Lying Triceps Extensions så er skulderleddet også involvert. Du får også en strekkrefleks med LTE som kan bidra til ytterligere DOMS.

Ellers er det jo helt vanlig at med ny øvelse med "normal" belastning så blir det DOMS. Selv med lett belastning blir det DOMS, men da blir den ikke nødvendigvis forkrøplende. Kroppen er veldig spesifikk med hva den tilpasser seg til.

Kan være det er fordi øvelsen treffer muskelen på en annen måte eller fra en annen retning ja. Får fortsette med den på den lette dagen noen uker til og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...