Gå til innhold

Langvarig forkjølelse/influensa. :( Noen tips? :(


SamGold

Anbefalte innlegg

Ikkkkeeeeeee?

Tror jeg skal ha meg en tur på legevakten i helga. En på skolen hadde fått bakterieinfeksjon nå. Mistenker at det er noe. Men jeg er ekstremt oppegående til tross da. Kanskje jeg bare er veldig sterk og sta. ;)

nei ikke super masse, men litt hosting var det jo :) tror du skal ta en lege tur jeg, så finner de nok ut av det:O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hey. Takk til alle som har svart i tråden. Hadde det ikke vært for dere og moren min hadde jeg kanskje ventet enda lengre med å dra. :)

BadAlka hadde rett. Jeg begynte å mistenke at det kunne være noe bakterielt ettersom det har vært så langvarig og at jeg dermed trenger antibiotika, så jeg dro til legevakten.

Det viste seg at jeg faktisk har lungebetennelse. Ble noe overrasket og spurte om dette med hoste eller fravær av det, men det er visst med bronkitt (noe jeg har hatt) man hoster. Trodde det var samme opplegget.

Så nå er det 10 dager med antibiotika. Lurer på når jeg får trent. Legen nevnte to uker, men fuck det. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey. Takk til alle som har svart i tråden. Hadde det ikke vært for dere og moren min hadde jeg kanskje ventet enda lengre med å dra. :)

BadAlka hadde rett. Jeg begynte å mistenke at det kunne være noe bakterielt ettersom det har vært så langvarig og at jeg dermed trenger antibiotika, så jeg dro til legevakten.

Det viste seg at jeg faktisk har lungebetennelse. Ble noe overrasket og spurte om dette med hoste eller fravær av det, men det er visst med bronkitt (noe jeg har hatt) man hoster. Trodde det var samme opplegget.

Så nå er det 10 dager med antibiotika. Lurer på når jeg får trent. Legen nevnte to uker, men fuck det. :(

så bra du reiste :)

sa krysser vi alt for at du raskt blir frisk som en fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som vet når man kan forvente at antibiotikaen begynner å virke? Ved tidligere kurer, mener jeg at jeg har merket ganske mye alt etter 2-3 doser, altså i løpet av 1 1/2 døgn. Så langt er jeg ikke merkbart bedre. Marginalt i så fall.

Og er det slik at ikke nødvendigvis all antibiotika virker mot en spesifikk tilstand/bakterie?

Er mulig at det bare tar tid, men er litt redd for å i verste fall gå på en antibiotika som ikke virker. Legen tok heller ikke noen prøver (ikke en gang CRP) og bare lyttet på meg. Vurderer å bestille time hos fastlegen min i morgen om jeg ikke er merkbart bedre innen da.

Eller bør jeg være litt mer tålmodig? :)

Kom på at når jeg hadde bronkitt, så fikk jeg en helt ny og dobbelt så sterk kur etter første kur, da jeg fikk tilbakefall etter den første. Kanskje jeg har blitt resistent. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet når man kan forvente at antibiotikaen begynner å virke? Ved tidligere kurer, mener jeg at jeg har merket ganske mye alt etter 2-3 doser, altså i løpet av 1 1/2 døgn. Så langt er jeg ikke merkbart bedre. Marginalt i så fall.

Og er det slik at ikke nødvendigvis all antibiotika virker mot en spesifikk tilstand/bakterie?

Er mulig at det bare tar tid, men er litt redd for å i verste fall gå på en antibiotika som ikke virker. Legen tok heller ikke noen prøver (ikke en gang CRP) og bare lyttet på meg. Vurderer å bestille time hos fastlegen min i morgen om jeg ikke er merkbart bedre innen da.

Eller bør jeg være litt mer tålmodig? :)

Kom på at når jeg hadde bronkitt, så fikk jeg en helt ny og dobbelt så sterk kur etter første kur, da jeg fikk tilbakefall etter den første. Kanskje jeg har blitt resistent. :(

antibiotikaen burde ha virket. Å ikke ta en CRP før man skriver ut antibiotika er idiotki av en lege, det er den som forteller om det er bakteri infeksjon ;) jeg hadde lungebetennelse en gang og ble satt på antibiotika, ble ikke bedre det var fordi jeg hadde fått en kur som ikke tar mykoplasma, jeg ble ikke bedre dro på ny og fikk en annen antibiotika kur og den hjalp :) Gå til en lege, få ø-hjelp time. krev en CRP å sørg for at de gir deg rett type antibiotika :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

antibiotikaen burde ha virket. Å ikke ta en CRP før man skriver ut antibiotika er idiotki av en lege, det er den som forteller om det er bakteri infeksjon ;) jeg hadde lungebetennelse en gang og ble satt på antibiotika, ble ikke bedre det var fordi jeg hadde fått en kur som ikke tar mykoplasma, jeg ble ikke bedre dro på ny og fikk en annen antibiotika kur og den hjalp :) Gå til en lege, få ø-hjelp time. krev en CRP å sørg for at de gir deg rett type antibiotika :)

Du vet visst mer du enn legene. Før du hadde svart hadde jeg alt reist til legevakten, igjen. Fikk ikke time hos fastlegen før fredag. Kom frem klokken 2 og oppdaget at den ikke åpnet før klokken 4. Fuck my life.

Når jeg omsider fikk komme inn, lyttet legen på lungene mine og kunne meddele at hun ikke hørte noen lyder som minnet om lungebetennelse. Håper hørselen hennes er god.

Jeg ba om CRP og denne kom tilbake normal.

På bakgrunn av dette ville hun ikke gi meg noen ny type antibiotika ettersom det etter henne så ut til å fungere. Det minte meg nesten litt om en av Ludvig Holbergs historier hvor en mann våkner i sin egen begravelse og i et forsøk på å reise seg opp blir dyttet ned igjen i kisten av sin kone som sier: "Legg deg ned igjen. Doktoren vet dette bedre enn deg!" :D

Men, nå føler jeg meg litt kvikkere i kveld, så kanskje hun har rett tross alt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke komme med så mye andre råd en å ta hensyn til deg selv og lytt på kroppen din, masse mat væske og hvile.

Og det sier hun som selv er på uke nr 4, med hoste, tetthet, hodepine og oppkast etter stygge hostekuler, litt feber. Var inne på legesjekk for 3 uker siden, påvisst bronkitt, type virus, fikk med meg en flaske cosylan og bronkyl hjem, med beskjed om å ta vare på meg selv... Var riktig nok mye bedre forrige uke, fikk til noen kjempefine treningøkter. Starter helgen med økende, hoste, tetthet og med flere runder over doskåla atter en gang. Skal inn å ta prøver på torsdag pga mistanke om mykoplasma infeksjon... tydelig at det er noe hardbarked svineri som sitter i kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet visst mer du enn legene. Før du hadde svart hadde jeg alt reist til legevakten, igjen. Fikk ikke time hos fastlegen før fredag. Kom frem klokken 2 og oppdaget at den ikke åpnet før klokken 4. Fuck my life.

Når jeg omsider fikk komme inn, lyttet legen på lungene mine og kunne meddele at hun ikke hørte noen lyder som minnet om lungebetennelse. Håper hørselen hennes er god.

Jeg ba om CRP og denne kom tilbake normal.

På bakgrunn av dette ville hun ikke gi meg noen ny type antibiotika ettersom det etter henne så ut til å fungere. Det minte meg nesten litt om en av Ludvig Holbergs historier hvor en mann våkner i sin egen begravelse og i et forsøk på å reise seg opp blir dyttet ned igjen i kisten av sin kone som sier: "Legg deg ned igjen. Doktoren vet dette bedre enn deg!" :D

Men, nå føler jeg meg litt kvikkere i kveld, så kanskje hun har rett tross alt. ;)

hehehe, bra du føler deg bedre :) godt jeg kan hjelpe deg i ny og ne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol. Jeg var faktisk til legen igjen i går. Fikk en time hos fastlegen og tenkte jeg kunne få tatt noen blodprøver.

Han testet immunsystem og CRP. Alt var helt fint. Begge deler mente han indikerte at antibiotikaen virket og det var i hvert fall ikke grunn til å bytte antibiotika. Om jeg ikke var bedre etter mandagen kunne vi ta ytterligere prøver, men det var visst ikke vits så lenge jeg gikk på antibiotika.

Litt av grunnen til at jeg gikk i går var jo nettopp det at jeg ikke følte meg særlig mye bedre, men det tar visst bare lang tid å bli frisk.

I forhold til trening sa han at jeg måtte vente TO UKER ETTER at jeg har blitt helt frisk. WTF? Det er jo helt krise.

Legevaktdama sa jeg kunne trene nå mandag om jeg føler meg bra. Tviler på det er aktuelt, men jeg hadde i hvert fall håpet å kunne begynne lett neste mandag. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt den 15. august begynte jeg vel først å føle meg syk og jeg er fortsatt ikke frisk. Faktisk føler jeg meg omtrent akkurat som jeg gjorde når jeg startet denne tråden.

Jeg var hos et arrogant svin av en lege i går ettersom fastlegen min var bortreist og jeg mistenker sterkt at han ikke testet alt han burde, da alt han testet var slike hurtigprøver som de fikk svar på etter 15 minutt. Tror det er CRP, immunfunksjon og kyssesyken. Alt så bra ut sa han, men han kunne angivelig se at jeg hadde et VIRUS på blodprøveresultatene.

Men, i likhet med meg var han ikke 100% sikker på om jeg hadde hatt lungebetennelse i utgangspunktet.

Så, hva gjør en mann i en slik situasjon? Husker ikke sist jeg trente og tar det generelt med ro, men kommer jo ingen vei.

Håper inderlig at dette faktisk bare er et virus, men begynne å mistenke at det kan ha en sammenheng med noen kroniske symptomer og plager jeg har hatt tidligere. :(

Tenker å ta en tur på helsekost i løpet av dagen og se om jeg kan få kjøpt litt probiotika og eventuelt noe annet som kan styrke immunforsvaret, men jeg begynner å bli litt motløs, nå. Tanken på å droppe ut av studiet har faktisk streifet meg, ettersom jeg sliter med å henge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aww, man. Dette høres ikke noe kult ut. Mitt inntrykk er at allmennleger skylder på virus når CRP er negativ og det ikke er noen andre opplagte årsaker til symptomene som foreligger. Ingen positive tester ==> virus. Har du nevnt til legen(e) dette med kroniske symptomer og helseplager? Er det noen som går an å teste eller undersøke nærmere?

Jeg har egentlig ingen råd å komme med her, annet enn å kreve at legen din tar dette alvorlig. Er det ikke snart to måneder siden dette begynte? Lykke til, håper du finner ut av dette snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aww, man. Dette høres ikke noe kult ut. Mitt inntrykk er at allmennleger skylder på virus når CRP er negativ og det ikke er noen andre opplagte årsaker til symptomene som foreligger. Ingen positive tester ==> virus. Har du nevnt til legen(e) dette med kroniske symptomer og helseplager? Er det noen som går an å teste eller undersøke nærmere?

Jeg har egentlig ingen råd å komme med her, annet enn å kreve at legen din tar dette alvorlig. Er det ikke snart to måneder siden dette begynte? Lykke til, håper du finner ut av dette snart.

Not cool at all.

Slik jeg oppfattet det,, så han på blodprøvene at det var et virus.

Dette var ikke fastlegen min, men jeg får vurdere å ta en time hos han. Mine kroniske symptomer og plager har jeg vært inne for flere ganger, men har ikke kommet noen vei. Fastlegen jeg har nå er faktisk den beste jeg noensinne har hatt, men tror han kommer til kort her.

Jeg har en abnormal kortisolprøve i urin, men han har konsultert med en spesialist og de har vel egentlig bare sagt at det ikke er så mye å gjøre med og at jeg bare må ta tiden til hjelp.

Nå har jeg jo generelt følt meg ganske bra den siste tiden før dette, så jeg håper jo at dette bare er et uavhengig virus. Jeg vet da faen. Blir oppgitt av hele situasjonen. :) Startet vel rundt den 15. august, så det nærmer seg et par måneder ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er kanskje min verste dag siden jeg ble syk. Har blitt verre i nesen og halsen igjen. Virker kanskje som det trykker litt i bihulene. Var nesten bra i nesen på søndag, men plutselig var den pottetett. Tidligere dager har jeg i det minste orket å jobbe litt med skole, men i dag har jeg orket nada.

Legetime hos fastlegen min i morgen.

Noen tips til hva jeg eventuelt kan ta opp som kanskje ikke er så typisk?

Ganske nøyaktig 7 uker siden jeg første ble syk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vettafaen jeg. Da jeg var udiagnostisert for cøliaki så hadde jeg masse bihuleproblemer. Garantert bihulebetennelse etter forkjølelse. Langvarige forkjølelser, men ikke så lenge som du har holdt på nå. Point being: Det koster ikke mye å ta blodprøve for antistoffer for gluten. Da burde det for så vidt være andre symptomer også, men de kan variere voldsomt fra person til person. Lite sannsynlig at det er noe å finne, men om ikke annet så kan du avskrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...