Gå til innhold

Box bøy vs bøy


tipptopp

Anbefalte innlegg

Lite spm...

Testa box bøy for første gang idag... hofte parallel med knær så opp igjen uten sprett men 1 sek pause i bunn og spenn i kroppen...

Jeg løfta med bedre teknikk i box bøy enn vanlig... Er det bare hode som leker med meg? siden jeg har sikring og vet at jeg kan bare løfte av stangen i forhold til vanlig bøy? Null skjelving i knær og stabil rygg i box... men skjelver/rister når jeg tar vanlig bøy når jeg legger litt vekt på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som regel så vil box-bøy hjelpe teknikkmessig, og jeg fornemmer at det er det som hjelper deg. Box-bøy vil som regel gjør det lettere å sette deg bakover og ned med rompa, slik at bevegelsen ikke initieres ved å bøye (fleksjon) i kneleddet.

Jeg anbefaler vanligvis at box-bøy utføres uten at man "setter" seg på boxen, men er borti med rompa - slik at en lærer seg å holde spennet i muskulaturen hele veien. Da vil det være mer overførbart til vanlig knebøy. Det er også bedre å ha en lav nok kasse slik at en utfører knebøyen med full ROM, og da vil en benk vanligvis være for høy (selv om mange bruker en benk fordi det er mest praktisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange er boksbøy lettere ift at man vet dybde, lærer seg å sette seg mer bak og får mer kontrollert bevegelse i rygg, knær etc. Men man løfter som regel endel færre kg, spesielt om man setter seg litt på boksen. Jeg pleier å vise de jeg følger opp boksbøy først for så å fase dem over på vanlig knebøy etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...