Gå til innhold

Sunn mat - busstur


Rgndlai

Anbefalte innlegg

Hei!

I begynnelsen av oktober reiser jeg sammen med klassen min på tur til polen! Vi skal ta buss og båt, så vi blir sittende på bussen i opptil 45 timer hver vei... =) Gleder meg masse masse, men lurer veldig på hva jeg skal spise? Har hørt at det vil bli ein del "junk food" og "lette løysninger" når det kommer til maten, og frykter veldig at jeg må leve på macdonalds mat i en hel uke.... :(

Såå, jeg lurte på om det er noen som har noen sunne og gode tips til hva jeg kan ta med meg hjemmefra? Noe jeg kan lage i forveien som vil holde seg i en sekk i noen dager? Vi skal bo på hotell så da spiser jeg nok den maten som er der, men jeg tenker på når vi skal til å reise og sitte i buss i flere timer om det er noe da jeg kan ta med meg ? =)

Plisss hjelp ! =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst så må du ikke glemme at dette kun er 1 uke, og ikke for alltid. Så om du spiser noen måltid på McDonalds på reisen, så går det helt fint! For den sosiale delen så er det jo ofte greit å spise med de andre, og selv om man er på McDonalds trenger man ikke ta helt av med både milkshake, McFlurry og hele pakka i ett og samme måltid. Finnes jo sunnere alternativer der også :)

Ellers liker jeg å ha med questbars (eventuelt andre proteinbarer), polarbrød av havre, knekkebrød, tubeost og syltetøy på reiser. Holder seg lenge og trenger ikke å være i kjøleskap. Frukt og bær kan du stort sett få kjøpt hvor som helst. Var forresten også i Polen med klassen min for noen år siden, og sitter fortsatt igjen med mange minner som jeg aldri vil glemme. God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på en lignende tur i min ungdom og det var en mådderfåkkers lang busstur. Uansett, min erfaring er at det ble mange enkle løsninger og mye McDonald's (heldigvis hadde McD allerede på dette tidspunktet startet med sunnere alternativer som salater og lignende). Slik jeg opplevde det var det ikke bare å stikke innom en butikk og kjøpe noe frukt for plassene man stoppet var ofte midt i absolutt ingenting, bortsett fra McD eller noe sånn krogreier. På disse krogreiene var det ofte buffé av et eller annet slag og da velger man jo helt selv. Hotellene vi bodde på var pga økonomiske hensyn gjerne i utkantstrøk og dermed få matalternativer i nærheten.

Anbefaler deg å ta med masse tørrmat slik som knekkebrød og riskaker og tubeoster osv, slik HeleneJ foreslår. Makrell i tomat vil nok gjøre deg upopulær :) Ta med havregryn og lag overnight oats? Tørka frukt og bær som topping sammen med nøttesmør og sukkerfritt syltetøy. Et annet tips er å forsyne seg ekstra grådig på hotellfrokostene og lage matpakke av dette - ikke veldig populært, men hey, hva kan de gjøre.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...