Gå til innhold

Smolov jr; et bra program?


playfair90

Anbefalte innlegg

Vurderer å starte på smolov jr program. Dette er et tøft 3ukersprogram hvor en virkelig får kjørt seg i knebøy/benk. Jeg ser i første omgang mot å kjøre den i knebøy.

Så er spørsmålet: Er dette et bra program for meg der jeg befinner meg nå?

For at noen med peiling skal kunne svare meg på det legger jeg ut litt nåverende stats:

mann, 24år, 183cm, 87kg.

benkpress: 120kg 1RM

knebøy: 160kg 1RM

Markløft: 200kg 1RM

Har trent styrke i 2-3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lekt med tanken selv, så legger igjen spor og ser på hva slags respons du får:)

Er volumdelen jeg er mest "bekymret" for. 10 sett med 3 reps på 85% 1RM er brutalt, ihvertfall når det er 4. dagen på 1 uke med knebøy:eek: Tenker at om jeg skulle kjørt dette programmet ville jeg nedjustert 1RM kalkulasjonene med typ 5-7.5kg for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smolov er jo ett program som er beregna for dopa øst europeere. Det du sier om å justere ned 1RM er nok å anbefale. Dette er et program som kan ta knekken på deg, hvis du ikke kjenner kroppen godt. Du må sove mye, spise mye og kanskje nedprioritere marken litt. For det kan bli ufattelig stor belastning på ryggen.

Jeg vil også si å ha god teknikk er alfa og omega. Med så mange løft på så tunge vekter, og hvis teknikken ikke på plass er det lett å dra på seg skader. Likevel, setter man 1RM noen kg under det den egentlig er. Eller en annen mulighet, å ta litt færre sett en det som står. Smalov er beinhardt både psykisk og fysisk. Prøv deg litt frem og lytt til kroppen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smolov er jo ett program som er beregna for dopa øst europeere. Det du sier om å justere ned 1RM er nok å anbefale. Dette er et program som kan ta knekken på deg, hvis du ikke kjenner kroppen godt. Du må sove mye, spise mye og kanskje nedprioritere marken litt. For det kan bli ufattelig stor belastning på ryggen.

Jeg vil også si å ha god teknikk er alfa og omega. Med så mange løft på så tunge vekter, og hvis teknikken ikke på plass er det lett å dra på seg skader. Likevel, setter man 1RM noen kg under det den egentlig er. Eller en annen mulighet, å ta litt færre sett en det som står. Smalov er beinhardt både psykisk og fysisk. Prøv deg litt frem og lytt til kroppen ;)

Ja er nok det lureste å lytte til kroppen her. Men nå er jo smolov og smolov jr to forskjellige program hvor smolov er det tøffeste og muligens bare forsvarlig om man trykker prestasjonsfremmende i låret. smolov jr er "snillere" men fortsatt brutalt. Blir vel å prøve det i nær framtid bare for "morro" skyld. Er tross alt bare 3 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet det selv, det er jo bare 3 uker så om man tar noen forbehold går det greit. Hvorvidt man har så mye igjen for det er en annen sak, noen sier de har fått noen kg på maksen, jeg opplevde egentlig ikke noe særlig selv.

Men ha i bakhodet:

1) Ikke ta utgangspunkt i din "all time 1RM" om denne er høyere en hva du ville klart dag 1 av smolov. Sett en treningsmaks, altså en 1RM du kan sette på trening uansett dagsform. Mange har en tendens til å f.eks regne PR`s som ble satt på høyere kroppsvekt, dårlig utførelse, feil dybde, sprett på kassa, mark med hitching osv. Dette fører til kunstig høye 1RMs som de sliter med å ta på nytt. Mitt råd er, sett en 1RM du vet du kan ta når som helst, tungt men uten tvil.

2) Skal du kjøre smolov jr for bøy, så la marken ligge, den tar ikke skade av 3 uker uten. Eventuelt så kjører du lett og maks en gang i uka. Kjører du smolov for benk så kutter du annen brysttrening de 3 ukene, og eventuelt ro ned på skuldertrening. (Men behold forebyggende øvelser og kjør de lett og fint)

3) Spis og sov mye, ikke legg 3 uker smolov til Fadderuka, russefeiring, eller juleferien om dette er perioder du vet det blir mye party og lite restitusjon.

4) Fokus på teknikk og stopp i tide om ting går fra tungt til vondt. Må du ofre teknikken, så har du startet for tungt. (det betyr ikke at ikke noen reps her og der blir tunge, grindere, eller at det ikke er 100% perfekt, men unngå direkte juks som å kutt på dybda, eller sprett stanga, eller måtte ha ivrige spottere på flere reps osv osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har testet det selv, det er jo bare 3 uker så om man tar noen forbehold går det greit. Hvorvidt man har så mye igjen for det er en annen sak, noen sier de har fått noen kg på maksen, jeg opplevde egentlig ikke noe særlig selv.

Men ha i bakhodet:

1) Ikke ta utgangspunkt i din "all time 1RM" om denne er høyere en hva du ville klart dag 1 av smolov. Sett en treningsmaks, altså en 1RM du kan sette på trening uansett dagsform. Mange har en tendens til å f.eks regne PR`s som ble satt på høyere kroppsvekt, dårlig utførelse, feil dybde, sprett på kassa, mark med hitching osv. Dette fører til kunstig høye 1RMs som de sliter med å ta på nytt. Mitt råd er, sett en 1RM du vet du kan ta når som helst, tungt men uten tvil.

2) Skal du kjøre smolov jr for bøy, så la marken ligge, den tar ikke skade av 3 uker uten. Eventuelt så kjører du lett og maks en gang i uka. Kjører du smolov for benk så kutter du annen brysttrening de 3 ukene, og eventuelt ro ned på skuldertrening. (Men behold forebyggende øvelser og kjør de lett og fint)

3) Spis og sov mye, ikke legg 3 uker smolov til Fadderuka, russefeiring, eller juleferien om dette er perioder du vet det blir mye party og lite restitusjon.

4) Fokus på teknikk og stopp i tide om ting går fra tungt til vondt. Må du ofre teknikken, så har du startet for tungt. (det betyr ikke at ikke noen reps her og der blir tunge, grindere, eller at det ikke er 100% perfekt, men unngå direkte juks som å kutt på dybda, eller sprett stanga, eller måtte ha ivrige spottere på flere reps osv osv)

kjempegode tips(y) Er vel bare å prøve ut så snart jeg er ferdig med RPE programmet! Med sunn fornuft skal vel det bare gå en vei: oppover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...