Gå til innhold

Testikkelsmerter ved ekstremtrening


McBain

Anbefalte innlegg

Har et lite snodig problem som har skjedd et par ganger nylig ved ekstremt intensive treningsøkter. Snakker da om sirkeltrening eller løping ved maksimal intensitet, tilsvarende konkurransetempo til utmattelse eller AMRAP sirkeltrening til failure. Ubehaget oppstår etter økten i 20-90 min og er ikke av mekanisk art, dvs. dette skjer kun ved absurd høy intensitet.

Et par hypoteser som er stikk motsatt av hverandre:

1) Den voldsomme belastningen fordrer en respons av det endokrinologe systemet som resulterer i en LH-dump som gjør at det kortvarige produseres testo så det svir. Dette kan forklare kløen og svien i den ene brystvorten post workout.

2) Stikk motsatt: Testoproduksjonen stenges fullstendig på kort sikt grunnet at kroppen prioriterer andre ting som...overlevelse :D. Testosteron-/østrogenratioen skyver seg i retning sistnevnte, noe som gir brystvortens østrogenreseptorer bein å gå på.

Et siste alternativ har med blodforsyning å gjøre. Fordi kroppen yter maksimalt penses blodet der det skriker mest, og det blir lite blod til testikler og annet fjas.

Noen som har SCHNØRING?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smerter i testiklene kan være et lite brokk f.eks. Det er vanlig for folk som trener mye.

Men det er vanskelig å si for noen som ikke undersøker deg.

Smerter i testiklene er ganske vanlig, og som regel ikke noe å bekymre seg for. Men du burde oppsøke lege, så slipper du å tenke på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan sjekke for brokk. De kan også utelukke alvorlige ting, og det er jo betryggende.

Når det er sagt så synes jeg det høres ut som at det er brokk.

http://www.menshealth.co.uk/healthy/symptoms-treatment/q-im-getting-a-pain-in-my-testicles-but-only-when-im-exercising-what-can-it-be-13170

http://www.livestrong.com/article/387917-lifting-weights-testicular-pain/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde du tullet da du skrev det i loggen. Hvordan er smertekvaliteten? Lynende, dump, brennende, stikkende, sviende, tung? Er den kortvarig, langvarig? Varierer den i intensitet, eller er den konstant? På en skala fra 1-10, hvor ille? Oppstår den plutselig eller bygger den seg opp, og avslutter den brått eller gradvis? Noe som gjør smerten bedre?

Og, er de normale sånn ellers? I størrelse og farge? Gjør det vondt når du ejakulerer?

Herregud, jeg hater å drive datasamling om testikler. Må bytte studie eller noe :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...