Jump to content

firsthand

Members
  • Content Count

    22
  • Joined

  • Last visited

  1. http://www.economist.com/news/science-and-technology/21613311-sugar-substitutes-may-mess-gut-bacteriacausing-obesity
  2. http://www.economist.com/news/science-and-technology/21613311-sugar-substitutes-may-mess-gut-bacteriacausing-obesity Dårlig nyheter for alle oss som gladlig drikker brus uten sukker. Kunstig søtning kan påvirke mikrobene i tarmen, og det kan igjen føre til overvekt. Jeg har aldri før vært spesielt skeptisk til kunstig søtning, men dette er et dårlig tegn. Behov for mer forskning!
  3. Retter min egen setning: *Når det er sagt så synes jeg det kan høres ut som at det er brokk. Jeg skal ikke være for skråsikker.
  4. De kan sjekke for brokk. De kan også utelukke alvorlige ting, og det er jo betryggende. Når det er sagt så synes jeg det høres ut som at det er brokk. http://www.menshealth.co.uk/healthy/symptoms-treatment/q-im-getting-a-pain-in-my-testicles-but-only-when-im-exercising-what-can-it-be-13170 http://www.livestrong.com/article/387917-lifting-weights-testicular-pain/
  5. Smerter i testiklene kan være et lite brokk f.eks. Det er vanlig for folk som trener mye. Men det er vanskelig å si for noen som ikke undersøker deg. Smerter i testiklene er ganske vanlig, og som regel ikke noe å bekymre seg for. Men du burde oppsøke lege, så slipper du å tenke på det.
  6. Hvis du hadde skrevet til lommelegen.no om dette så tror jeg du hadde blitt oppfordret til å oppsøke fastlegen din.
  7. Blir litt kritisk til at noen dukker opp som en ny bruker, og det første man gjør er å forsvare en bok. Første jeg tenker er at det er noen som har på google-varsel for det som blir skrevet om denne boken på nett, og forsvarer negativ omtale. Noen i forlaget f.eks.? Men så er jeg kanskje litt vel mistenksom. Tilgi meg hvis jeg tar feil
  8. Ja, enig med deg! Som jeg skrev selv så er det litt dust å diskutere mot noe jeg ikke enda har lest. Har satt meg opp på venteliste på biblioteket nå. 2-5 ukers ventetid! Jeg har aldri skrevet at metodene ikke er godt dokumenterte! Det eneste jeg sier er at jeg tror det finnes nyere og bedre metoder. Men altså, før jeg driter meg helt ut så skal jeg gjøre litt research.
  9. Hagger og Luszczynska http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/aphw.12017/full Her er en artikkel som jeg har fått anbefalt, men som jeg ikke har lest selv enda.
  10. Er sikkert mye fornuftig i boken; høres sånn ut. Samtidig må jeg si at jeg er skeptisk til "sucess stories". Det finnes jo flere sucess-stories hvor folk klarer ting helt på egenhånd også. Det sier seg selv at man har bedre sjanse hvis man har en person som er dedikert til å støtte deg. Jeg tror heller ikke det finnes forskning som direkte motbeviserer metodene han trekker frem, enig med deg der. Samtidig er det ikke så mye psykologisk forskning som blir motbevist per se. Man finner heller teorier som passer bedre med virkeligheten. Skulle ønske jeg hadde lest boken. Hehehe. Er litt tamt å prøve å argumentere mot en bok jeg ikke har lest basert på min skepsis ovenfor selvhjelpslitteratur. Vettu jeg sjekker om de har noen ledige på biblioteket, så skal jeg lese den. Kommer tilbake her når den er lest!
  11. Presisering: psykologisk kunnskap er åpent for alle, men i den debatten som var på nrk så husker jeg han fikk kritikk for å bruke utdatert kunnskap, og det er jo et problem.
  12. Er forsåvidt enig i at leseren selv må ta litt ansvar. Samtidig så er det veldig mange selvhjelpsbøker som ikke holder det de lover, og det må forfattere og forlagene ta ansvar for. Det kanskje mest potente i helsepsykolgien nå om dagen er "handlingsplaner". Dette handler om hva du skal gjøre hvis noe skjer. F.eks. *hva skal jeg gjøre hvis jeg merker at teknikken i markløft blir for dårlig etter å ha økt i vekt. eksempel på løsning: Film teknikk og få hjelp av noen som kan det til å se hva du kan gjøre eller gå ned ti kilo og se om det funker bedre. *hva skal jeg gjøre hvis jeg har helt sjukt lyst på sjokolade på en mandag eksempel på løsning: Spis tre gulrøtter og drikk ett glass vann. *hva skal jeg gjøre hvis jeg ikke har orker å trene. eksempel på løsning: (fill in the blank) Det viser seg at folk som har planer for vanskelige situasjoner får bedre resultater enn andre. I ett studie av deltakere som fulgte weight watchers plan så gikk de med handlingsplaner ned dobbelt så mye som de uten. Den eneste intervensjonen var at de fikk beskjed om å legge planer for potensielle problemer (så vidt jeg husker). Snakker Larssen noe om det? Sier ikke at Larssen ikke sier noe fornuftig, men den psykologiske kunnskapen er amatørkunnskap.
  13. Han skriver en del om psykologi, men bruker utdatert forskning. Det vil ikke si at det ikke funker, men han ikke satt seg godt nok inn i fagfeltet, og han bruker ikke de best velfungerende metodene. Nå har ikke jeg lest boken, men har blant annet sett en debatt mellom Larssen og presidenten i psykologforeningen, og da kom det frem at flere av teoriene som ble brukt i boken var utdatert. Det er for dårlig, spesielt med tanke på at boken heter "bli best med mental trening"! Det er ikke noe han er en ekspert på. Samtidig er det en stor risiko med all selvhjelpslitteratur; at man føler seg enda mer mislykket når man ikke klarer å tenke på måten som presenteres. Siden jeg ikke har lest boken selv så tar jeg forbehold om at jeg kan ta feil.
  14. Da dropper jeg sittende roing på markløftdagen, og flytter markløft til onsdag. Tusen takk for tips!
×
×
  • Create New...