Gå til innhold

Kutter ut knebøy fordi....


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Jeg har lange lårbein og har vært veldig hoftedominant. Boksbøy har gått fint, men vanlig bøy hadde jeg egentlig gitt opp. Men goblet squat gikk jo så fint, så gav det en siste sjanse i høst. Rulla meg gul og blå på innsiden av beina og kjørte dynamisk oppvarming (som jeg alltid har gjort). Stikk i strid med mange "gode råd" så prøvde jeg smalere beinstilling og lot knærne gå frem og ikke bare fokus ut mot siden. Endelig, ENDELIG føles vanlig bøy faktisk i forside lår. Er sikkert ikke perfekt enda, men det føles riktig for første gang noensinne.

10154558405075075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har noe av det samme. Altså, jeg vet jo ikke om det er det samme, men jeg har vært hos osteopat og fått beskjed om at det mest sannsynlig er hip impingement. Det er vel det samme som FAI som ble nevnt over her? Jeg kjente det først bare på den ene siden, og det ble så ille at jeg nesten ikke klarte å gå/sitte i bestemte stillinger, fordi det gjorde så vondt. Jeg lærte noen rehabøvelser jeg skulle gjøre, og nå kjenner jeg ikke noe til det på den høyre siden mer. Dessverre begynte den venstre siden å gjøre vondt etter litt også, så jeg gjør nå rehabøvelser på den siden også. Ligger unna alt som skaper irritasjon. Ikke noe tøying. Jeg føler i alle fall at det hjelper, men er jo ikke 100 % sikker på om det er dette som er problemet. Men så lenge det hjelper er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe av det samme. Altså, jeg vet jo ikke om det er det samme, men jeg har vært hos osteopat og fått beskjed om at det mest sannsynlig er hip impingement. Det er vel det samme som FAI som ble nevnt over her? Jeg kjente det først bare på den ene siden, og det ble så ille at jeg nesten ikke klarte å gå/sitte i bestemte stillinger, fordi det gjorde så vondt. Jeg lærte noen rehabøvelser jeg skulle gjøre, og nå kjenner jeg ikke noe til det på den høyre siden mer. Dessverre begynte den venstre siden å gjøre vondt etter litt også, så jeg gjør nå rehabøvelser på den siden også. Ligger unna alt som skaper irritasjon. Ikke noe tøying. Jeg føler i alle fall at det hjelper, men er jo ikke 100 % sikker på om det er dette som er problemet. Men så lenge det hjelper er jeg fornøyd.

"Hip impingement" betyr bare at noe kommer i klem i hofta, det sier ingenting om hva eller hvorfor. FAI er en deformasjon på enten lårbeinshodet eller hofteskåla (cam-pincher) som fører til at bl.a. brusk kan ødelegges (lambrumruptur) og komme i klem. Hvis leddkapslen er stram kan en vel også få "impingement" smerter?Labrumruptur er også vanlig i idretter som tennis, golf, div. kampsporter, hvor det er mye rotasjon (sikkert i sammenheng med dårlig mobilitet), som igjen fører til at brusk kommer i klem og du får "hip impingement" smerter. Er vel også en assosiasjon mellom psoas-issues og labrumruptur? Mange årsaker altså, pluss alt som kan irritere utenfor leddet og gi lignende symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hip impingement" betyr bare at noe kommer i klem i hofta, det sier ingenting om hva eller hvorfor. FAI er en deformasjon på enten lårbeinshodet eller hofteskåla (cam-pincher) som fører til at bl.a. brusk kan ødelegges (lambrumruptur) og komme i klem. Hvis leddkapslen er stram kan en vel også få "impingement" smerter?Labrumruptur er også vanlig i idretter som tennis, golf, div. kampsporter, hvor det er mye rotasjon (sikkert i sammenheng med dårlig mobilitet), som igjen fører til at brusk kommer i klem og du får "hip impingement" smerter. Er vel også en assosiasjon mellom psoas-issues og labrumruptur? Mange årsaker altså, pluss alt som kan irritere utenfor leddet og gi lignende symptomer.

Aaah, takk for den oppklaringen! Jeg har fått det en gang før, og det var mens jeg spilte fotball, og kom i den stygg takling. Det er mange år siden, slet med det i over et år, men holdt meg i ro. Har ikke kjent det før for to mnd siden, da kom det tilbake. Mest sannsynlig fordi det ble mye knebøy i kombinasjon med sumomark - litt for mye. Skulle kanskje ha sjekket det opp enda litt mer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah, takk for den oppklaringen! Jeg har fått det en gang før, og det var mens jeg spilte fotball, og kom i den stygg takling. Det er mange år siden, slet med det i over et år, men holdt meg i ro. Har ikke kjent det før for to mnd siden, da kom det tilbake. Mest sannsynlig fordi det ble mye knebøy i kombinasjon med sumomark - litt for mye. Skulle kanskje ha sjekket det opp enda litt mer da.

Null stress! Har vært borti behandlere som omtrent ikke kan noen ting om emnet :p Vet bare litt selv siden jeg ble operert i år, etter 5 år med smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at dette kan være problemet. Og selvfølgelig burde jeg - og jeg kommer til å gjøre - gjort noe for å øke bevegligheten i dette området. Men problemet er mer omfattende. Jeg vet ikke om det kanskje er psykisk, eller om årsaken er at jeg har lange bein (derfor spilte jeg alltid midstopper som liten, ingen raget høyere i lufta enn jeg. ) Men når jeg ikke øker - og dette var før smertene kom - så sitter årsaken andre steder .Max økning på 2 år var vel fra ca 80 kg til 125. Og den økningen kom i løpet av de 4 første mnd, etter det var det brått stopp. Det var da jeg følte at jeg var et baseløftmenneske. Elsket å kjøre bøy. Så kom problemene. Jeg var jo sjelden sliten i bena, jeg ble jo litt kjørt, men like mye i ryggen. Og jeg hadde mye vondt i korsryggen, mange dager da jeg også ikke hadde trening.

Tenkte på det på vei til jobb i dag. Det er lenge siden jeg har hatt smerter i ryggen nå, og bena vokser som bare det, i forhold til før. Jeg har aldri kjørt utfall før, og kombinert med benpress, strakmark og leg extension, blir jeg så kjørt i låra at jeg ikke klarer å stå. Uten å merke noe i ryggen, bortsett fra å bli sliten der da, av strakmark. Mulig jeg kommer til å kjøre knebøy igjen, om et års tid eller så, men jeg ser ingen grunn til å gjøre det nå. Markløft har jeg også, 2 dager i uka, og jeg anser det som en bedre helkroppsøvelse enn bøy for min del. Mulig at jeg har svak quadriceps og sterk gluteus og hamstrings. Boksbøy med vertikale leggbein gikk greit, forøvrig. Men det er jo en hoftedominant øvelse, og det er jo ikke der problemet ligger.

Ta noen timer med noen som er gode på knebøy. Det høres for meg ikke ut som at du gjør øvelsen riktig, og da kommer selvsagt smertene. Hoftesmertene kan være bursitt eller femoral glide (samme prinsipp som skulderproblemet ditt) så vidt jeg kan se. Bøy med lange lårbein ER vanskelig, og sumobøy vil kanskje være det mest antakelige for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta noen timer med noen som er gode på knebøy. Det høres for meg ikke ut som at du gjør øvelsen riktig, og da kommer selvsagt smertene. Hoftesmertene kan være bursitt eller femoral glide (samme prinsipp som skulderproblemet ditt) så vidt jeg kan se. Bøy med lange lårbein ER vanskelig, og sumobøy vil kanskje være det mest antakelige for deg.

Og siden jeg ikke konkurerer i noe som helst bør jeg gjøre bøy fordi...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rodolfo! Har du prøvd å stå bredere?

Jeg er selv lang (195cm) og har lange lårbein. Jeg får større fleksibilitet dersom jeg står bredere i knebøy. Det vil si jeg får bekkentilt før jeg når parallell ,dersom jeg står for smalt.. Dessuten har jeg en fysikk som tillater bedre higbar knebøy teknikk dersom jeg skyter knærne frem og setter meg mer ned, enn å skyte hofta bak.

Personlig hjelper det også å tøye og bruke triggerroller og ha god oppvarming (dynamisk oppvarming) før jeg begynner på tunge arbeidssett.

Du lurer på hvorfor du bør trene bøy og det kan sikkert Rippetoe svare på bedre enn meg: http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/when_it_comes_to_squats_easier_doesnt_work&cr=

Squats below parallel are your homework. The result of doing them is that you get stronger on all the other exercises, even the pressing movements, because squats make your whole body stronger – if you do them correctly. I know it's harder that way, and one of the ways you know it's wrong to do them high is that everybody else does them high. When was the last time that thing everybody else was doing turned out to be the right thing to do?

Deep squats done with a weight that's a little heavier each time you train affect your body in a way that no other exercise can. And believe me when I say that "other methods" have been tried. They just don't work. And it's not that they don't work as well, they don't work at all.

We know that the accumulating effects of the increasing load cause the accumulation of adaptations to those heavier loads. We speculate that loading the whole body causes a systemic hormonal response, and that deadlifts don't because of the shorter range of motion and the lack of a stretch reflex at the hardest mechanical position.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rippetoe ja. Det var på grunn av Rippetoe jeg begynte med Starting Strength. Men nope. Ble jeg sterkere? Joda, men det gikk jo langt tregere, enn når jeg kjørte 2 eller 3 splitt med mange sett pr muskelgruppe. Jeg ble ikke sterkere i chins for eksempel av å kjøre squats eller deadlift. Ifølge Rippetoe så blir "hele kroppen " sterkere. Jeg vet at det har vært mottoet for alle de gamle atletene - for sånn "er det bare". Kan hende vi må se litt på de gamle mottoene. Står de for fall? Og jeg er ikke så veldig interessert i å bli så sterk som mulig. Det er å holde kroppen ved like - som den er nå - kanskje bygge litt også, frem til jeg er 90 år. Jeg vil være en 90 åring som kjører 5 x 5 på 100 kg i benk, løper halvmaraton på 1.35, og som kjører 10 chins uten problemer, og avslutter med 2 x 5 dragonflags.

Bortsett fra det, så ja, selvfølgelig har jeg prøvd brede benstilinger. Lowbar kjører jeg ikke, jeg kjører konsekvent highbar, og min fysikk liker nok også bedre å skyte knærne frem, men knærne er ikke særlig fan av det. Men utfall, som jeg ikke har kjørt før i min "karriere", har gjort det mulig å øke med 4 kg hver 3 uke, og det har gjort at låra øker i omkrets også. Jeg kjører benpress, utfall, strake mark, (vanlig mark andre dager i uka) og avslutter med extensions. Dette gjør at ryggen holder seg god, og jeg får større lår (og sterkere). Dynamisk oppvarming har jeg brukt i over et år.

Rippetoes utsagn: And it's not that they don't work as well, they don't work at all. ....det er kun hans mening, og ingen studie som ligger bak. På meg så virker han som et autoritet som kan og vet alt - men ingen sitter inne med riktig svar til alle som trener i verden. Arnold for eksempel trente på andre måter. Han var vel ingen svekling han heller. Bill Pearl mente at alle metoder burde inngå - det motsatte av Rippetoe, og Bill hadde jo en fysikk som var uten sammenligning i hans tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ta Rippetoe for det han er: En brautende fyr som setter ting på spissen for å gi folk som kuker rundt, et vekkende tupp i ræva. Han har for øvrig selvinnsikt nok til å at han oppfordrer alle til å ta det han også sier med en klype salt. At han allikevel vet en del ting om styrketrening for nybegynnere, er det vel konsensus om.

At SS ikke funket for deg kan skyldes flere ting. Kanskje du hadde brukt opp en del av "newbiegainsa" på splittene dine tidligere. Altså at du var bedre trent før SS enn før splittene. Eventuelt at du er/var ikke så interessert i å bli så sterk som mulig som du skriver.

Uansett spiller det ingen rolle for du kan jo gjøre akkurat det som passer for deg. Jeg oppfattet vel feilaktig at du ønsket innspill til hvordan få knebøy til å funke. Hvis hele poenget med tråden er å få validering for ditt valg for å velge bort knebøy, så trenger du ikke det. Det bestemmer du helt fint selv ;). Personlig har knebøy vært en motor for å utvikle generell styrke også i mark, benk og press. Har riktignok ikke økt så veldig i antall på chins/pullups, men det har nok også sammenheng med økning i kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden innebar to ting: Et ønske om at noen skulle engasjere seg for å kunne gi noen svar på hvorfor det ikke funker (noe Kjetil har gjort) og å fortelle folk at så sant det er generell økt styrke, velvære, mosjon, etc etc, så er det ikke et MUST med knebøy. Det finnes jo store bodybuildere som ikke trener knebøy, men som likevel har store og sterke ben. Det er jo også store trenere, som sier at knebøy er ikke en ben øvelse, men en rygg øvelse (lower back). Selv er jeg jo blitt 45, og fikk mine første hantler når jeg var 12 og har lest tonnevis av bøker, studier, magasiner, tatt kurs og studium, så jeg er sikker på mine valg når det gjelder meg, men har lært at det går ikke an å være mer enn 95 % sikker på når det gjelder å ta valg for andre, uansett hvor dyktig og erfaren man er.

Jeg var borte fra styrketrening fra 17 til jeg var 40, og ble forbauset over hvor mye nytt "crap" som det var kommet, med alle nye "former" for styrketrening. Dogcrap og sånt. Og det er vel noe av det som irriterer Rippetoe også. Det er ikke nødvendig med alt nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...