Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier har jeg skadet menisk. Ikke fått no øvelsesutvalg eller retningslinjer om hvordan jeg skaø gå fram av lagfysioen enda. Skal møte hun igjen på Onsdag.

Skulle egentlig ha en styrkeøkt i dag, men vet ikke om jeg burde droppe knebøy/mark? Det gjør ikke vondt i kneet og bør vel derfor være greit? Teknikken er det ingen problemer med. Har pleid å kjøre Nordic Hamstring også, men det river og biter no voldsomt i kneet under disse så de er blitt uaktuelle, eller?

Tror kanskje Nordic kan være en av grunnene til skaden på menisk da jeg ikke har kjent noe i kneet før jeg begynte å kjøre Nordic 2 ganger i uken. Mulig det bare er jeg som prøver å finne en synder også :)

Uansett, er det dumt av meg å fortsette med bøy og mark? Som sagt kjenner jeg ingenting da jeg kjører de. Kom gjerne med andre øvelsesutvalg.

Fortsetter under...

Ole-Mats Moskvil .

Jeg ville nok ventet til onsdag og pratet med fagfolk. De har en tendens til å vite litt mer om sånt enn oss vanlig dødelige.

Utover det har jeg aldri hørt at det skal være en lur ting å trene øvelser som gir VONDT. Så jeg vil ihvertfall ikke kjørt særlig med nordic hamstring,om jeg var deg. Ihvertfall ikke til du har fått avklart det med fysioen.

Menisk og sånn kan jeg ikke nok om til at jeg kan komme med anbefalinger om hverken bøy eller mark.

Om det er smertefritt å kjøre bøy/mark ville jeg sagt at det er greit å trene det inntil du kan få råd av en som har sett kneet ditt. Når det er sagt er det ikke akkurat noe krise å hoppe over en økt heller ;)

Om det er smertefritt å kjøre bøy/mark ville jeg sagt at det er greit å trene det inntil du kan få råd av en som har sett kneet ditt. Når det er sagt er det ikke akkurat noe krise å hoppe over en økt heller ;)

Er smertefritt ja. Ikke krise å droppe en økt nei, men nå har jeg alt droppa 2 :o Kjørte forresten bøy og mark i dag, gikk smertefritt. Brukte dog en del lettere vekter sånn for sikkerhetsskyld.

Vanlig problem dersom du lar knærne falle inn under knebøy, eller andre øvelser/aktiviteter som belaster kneet. Valgus.

valgus%20vargus.gif

mm. Ganske nazi på teknikken i mark og bøy da flere i familien er tidligere styrkeløftere og gitt meg grundig oppfølging. Derfor trygg på at teknikken ikke skal være et problem.

Annonse

Vanlig problem dersom du lar knærne falle inn under knebøy, eller andre øvelser/aktiviteter som belaster kneet. Valgus.

valgus%20vargus.gif

Om det så skulle være at dette er måten jeg har "skadet" meg på, vil det kunne gå over etterhvert om jeg kutter f.eks bøy i en lengre periode? Eller vil det da være for sent og operasjon er eneste utvei?

Interessant video.

Dumt spørsmål; jeg sliter litt med smerter på innsiden av knærne, på nedsiden av kneskålen, rundt leddskålen(?) på toppen av leggbeinet. Gir dette noen mening?

Har mine mistanker om hva dette kan skyldes, men vil gjerne ha flere meninger. Har hypermobile ledd og er plattfot.

Interessant video.

Dumt spørsmål; jeg sliter litt med smerter på innsiden av knærne, på nedsiden av kneskålen, rundt leddskålen(?) på toppen av leggbeinet. Gir dette noen mening?

Har mine mistanker om hva dette kan skyldes, men vil gjerne ha flere meninger. Har hypermobile ledd og er plattfot.

Samme her, bortsett fra siste setning!

Vært hos fysioterapeut nå, konklusjon: liten mobilitet i ankelen pluss innovervendt kne. (pronasjon ?? brukte ikke det ordet da..)

Skal øve meg på å stå på tå og strekke meg oppover veggen mens kneet er over tå, og bruke krafta gjennom ankelen og kneet og hofta, samt strekke tærne opp mot meg mens jeg står på hæla (og støtter meg litt da..)

Om det så skulle være at dette er måten jeg har "skadet" meg på, vil det kunne gå over etterhvert om jeg kutter f.eks bøy i en lengre periode? Eller vil det da være for sent og operasjon er eneste utvei?

Mja... Om roten til skaden er valgus, som jeg mistenker, så vil den komme tilbake helt til du får rettet opp i dette.

Om du legger ut en video av knebøyen din fra fremsiden så kan jeg kanskje gi deg nærmere råd. Ett par ukers hvile fra knebøy er nok ikke dumt.

Synes det hele høres rart ut, for jeg har selv hatt slitasje på meniscus, og det føltes ut som at kneet skulle revne under knebøy. Merkelig at du ikke har noen smerter ifobm dette. Smerter etter aktiviteten høres mer ut som senebetennelse eller lignende i min erfaring!

Interessant video.

Det gir mening. Typisk tendinitt i patella senen - tipper du vil kjenne at tibia stikker litt ut under patella, stemmer det? Har hatt samme problem selv. Masse triggerpoints i vastus lateralis, kronisk stramme quads?Dårlig utvikling i VMO, duckfeet?

En kombinasjon av stramme legger, svake hamstrings, dårlig aktivering i vastus medialis og mediale hamstrings, for støttende skotøy... Vanlig problem, men heldigvis er det gode prognoser i min erfaring.

Quadriceps%20Muscles.jpgknee-anatomy-ligaments-patella-quadriceps-tendon-meniscus.gif

Mja... Om roten til skaden er valgus, som jeg mistenker, så vil den komme tilbake helt til du får rettet opp i dette.

Om du legger ut en video av knebøyen din fra fremsiden så kan jeg kanskje gi deg nærmere råd. Ett par ukers hvile fra knebøy er nok ikke dumt.

Synes det hele høres rart ut, for jeg har selv hatt slitasje på meniscus, og det føltes ut som at kneet skulle revne under knebøy. Merkelig at du ikke har noen smerter ifobm dette. Smerter etter aktiviteten høres mer ut som senebetennelse eller lignende i min erfaring!

Snakka med fysio for et par dager siden. Reiv og sleit litt i kneet og prøvde div posisjoner samt et par knebøy med kosteskaft. Hun mente det var en vridning i kneet og at det ville gå over med et 2-3 uker hvile fra fotballen, men at jeg fint kunne kjøre styrkeøktene mine. Spilte match igjen i dag, smerten er med en gang mye større etter match/trening men blir gradvis mindre, helt til neste trening/match igjen. Kommer til å holde på sånn ut sesongen (2 mnd ish) om det ikke blir mye værre. Full ro etter endt sesong.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...