Gå til innhold

Student trenger hjelp.


Line88

Anbefalte innlegg

Dagen min:

Trener ca 1 time intervall eller styrketrening 5-6 ganger i uken.

Sitter å leser på rompa 8 timer hver dag.

Spiser sunt og ikke særlig med godteri. Kostholdet er bra.

Hvilke tips ville dere gitt meg for å gå ned i vekt og fettprosent.?

Gjerne noen tips om hvordan jeg kan øke hvileforbrenningen min?

Synes det er vanskelig å gå ned i vekt når jeg ikke jobber og ikke får beveget meg like mye.

Det blir mange timer på rompa i løpet av en dag.

Blir veldig glad for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er svært lite du kan gjøre for å påvirke hvileforbrenningen din (bortsett fra med å gå opp vekt...)

Det er primært kostholdet som er nøkkelen til vektnedgang. Kutt kalorier slik at du har et energiunderskudd, da vil du også gå ned i vekt. Pass på å få nok proteiner, både for å opprettholde muskelmassen når du går ned i vekt og fordi det metter bedre enn karbohydrater. Hvert måltid bør inneholde en knyttnevestor kjøttporsjon eller tilsvarende proteinmengde (20-40 gram) fra annen kilde.

http://fitnessbloggen.no/forbrenne-fett/

Men 8 timer lesing, da har du 8 timer igjen til søvn og 8 timer til fysisk aktivitet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å sitte mindre! Kanskje det går an å laste ned forelesninger på podcasts eller noe, så kan du høre på det mens du går på tur? Eller kanskje det finnes lydbøker til bøkene dine?

Hvis det er sånn pugge-type-greie du holder på med, kan du jo lese notatene dine inn på en opptaksenhet og høre på dem mens du går på tur.. så slipper du å sitte så mye!

Hvis ikke du får lagt inn mer aktivitet eller trening i hverdagen så må du rett og slett minske kcal inntaket. Jeg mistenker at for at du effektivt skal ned i vekt, så må du nok det uansett, hvertfall litt :) Prøv deg frem.

Husk! Alltid trapper i stedet for heis osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagen min:

Trener ca 1 time intervall eller styrketrening 5-6 ganger i uken.

Sitter å leser på rompa 8 timer hver dag.

Spiser sunt og ikke særlig med godteri. Kostholdet er bra.

Hvilke tips ville dere gitt meg for å gå ned i vekt og fettprosent.?

Gjerne noen tips om hvordan jeg kan øke hvileforbrenningen min?

Synes det er vanskelig å gå ned i vekt når jeg ikke jobber og ikke får beveget meg like mye.

Det blir mange timer på rompa i løpet av en dag.

Blir veldig glad for svar :)

Hvis du kan skrive opp hva du spiser i løpet av en dag, så er det lettere å se på hva som evt. kan endres der. Kosthold er viktig for vekt og fettprosent. Mange tror de spiser bra, og mye av det er sikkert veldig bra også, men det kan være rom for forbedringer. Det kan også hende at du må minske kcal-inntaket litt for å få resultater ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Kan skrive opp en normal dag da.

En normal dag, (De dagene jeg trener drikker jeg proteinshake etter trening, pluss en banan)

Frokost:

2 Proteinboller (laget av mandelmel, sukrin osv.) med sukkerfritt syltetøy, kalkun osv. (Hver bolle har ca 100 kcal)

(Kanskje mer pålegg? Egg, grønnsaker osv? For mer metthet?)

Lunsj:

2-3 frukt + proteinbrødskriver. eller kyllingsalat, grovt brød med kalkun, egg osv.

Middag:

Varierer. Har barn, så må ha forskjellig middag med karbohydrater.

Vanlig: Spagetti med karbonadedeig og saus, fiskeboller med poteter, kyllingmiddag, gresk mousakka.Taco.

Kveld:

En bolle med frukt og vanilje kesam med sukrin.

Pleide å spise godteri på lørdager, men jeg har treningforbud hele januar, så har kuttet det ut for å se om det er noe forskjell.

Jeg spiser mye mer når jeg trener, og trenger langt mindre når jeg ikke trener.

Burde jeg skrive ned sånn i en uke eller to for å finne ut akkurat det antallet kcal jeg får i meg?

Jeg har regnet ut på fitnessbloggen at jeg skal spise 1600 kcal hver dag i forhold til trening

Og jeg har regnet ut på en annen side at jeg skal spise 1600 kcal for å gå ned uten trening.

Blir litt forvirret hvor mye jeg skal spise de dagene jeg trener og de dagene jeg ikke trener.

Blir fort sulten da :( Tross mye proteiner.

Jeg gikk på lavkarbo før jeg ble gravid, og det funket som bare rakkern

(Da var jeg dum og orket ikke trene). Så lurer på om det er noen som har barn som

klarer å balansere mindre karbo til middag selv om man vil vise barnet at man spiser poteter, pasta?

Når jeg begynner å trene igjen, skal jeg ned i fettprosent. Men nå med treningsforbud, vil jeg gå mest ned i vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker helt klart som om du har et sunt kosthold! Litt lite fett ville jeg kanskje sagt?! Men hvis Vegard kunne kommet med en liten kommentar, så hadde han sikkert kunnet svare deg bedre på viktigheten av fett i kostholdet. Det du i hvert fall burde ha er tilskudd av omega 3, da med høyest mulig innhold av EPA og DHA.

Til lunsj har du 2 til 3 frukt, om det er mulig, så ville jeg kanskje sett på muligheten om å bytte med evt. noe grønnsaker? Grønnsaker virker ofte litt kjedelig, men med pittelitt tilberedning, så blir det SÅ mye bedre. Jeg spise nettopp en løk, en tomat og en halv paprika. Det jeg gjør er å dele alt opp i små biter, slenge det i mikrobølgeovnen i 4 til 6 minutter på full guffe. Da får man frem søtsmaken i grønnsakene, og tomaten er faktisk best når den er varmetilberedt ;) Som tilbehør har jeg gjerne litt sukkerfri ketchup og/eller en eller annen form for dressing (4% fra Idun, men den har ikke det beste næringsinnholdet da :thumbsdown: )

Jeg ser bekymringen din ift. barna. Men barn tenker ikke så mye over det hvis ikke det blir fokusert så mye på, f.eks. ved at man snakker høylytt om det. Å kjøre på med grønnsaker gjør heller ingenting, verken for deg eller barna. Jeg sier ikke at du skal kutte ut verken pasta, ris eller poteter, men du trenger nødvendigvis ikke forsyne deg så mye av det og heller fokusere på de andre ingrediensene i retten ;)

Mange anbefaler å fokusere litt mer på fettet på morgenen, og så på karbohydrater på kvelden. I tillegg til proteiner til alle måltider.

Gresk yoghurt, alene eller blandet med skyr, er veldig godt. Søtes med sukrin, stevia og/eller natreen og f.eks. en eller annen form for essens eller fun light saft. Strø litt kokos og/eller nøtter over, og du har et godt og næringsrikt måltid. Frokosten du har per dags dato, kan kanskje bli en lunsj? Lunsjen vil da utgå, men du kan ta igjen "tap av frukt" på middag med en del mer grønnsaker?

Jeg kommer egentlig bare med forslag, så du må jo velge hva du foretrekker. Men det virket som om du responderte godt på lavkarbo tidligere, og da er det kanskje riktig for deg å redusere litt på karbohydratene og øke på fettet innenfor samme kaloribudsjett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen :)

Det som er problemet, er at jeg sitter som regel på biblioteket og leser. Og der har jeg ikke muligheten til å ta med meg retter som trenger å stå kjølig. Og jeg er sæææær på at mat på holdes i riktig temperatur:p Hehe. Men skjønner hva du mener. Jeg spiser egentlig ganske mye grønnsaker altså. Men sikkert ikke nok. Jeg skulle gjerne hatt med meg bare kjøtt og grønnsaker når jeg er borte. Men synes det er litt dumt at kyllingen må være i romtemp. fra 07.30 til ca 12.00. Synes det blir litt for mange timer. Enig eller ER jeg veldig sær? Hehe :p

La oss si at dette er vanlig dag:

To proteinbrødskirvrr med pålegg, 5 frukt, kylling, ris grønnsaker og ca100g vaniljekesam.

Og proteinshake etter trening.

Når jeg begynner å trene igjen, hvor mye mer mat trenger jeg da?

Burde jeg bare spise enda mer grønnsaker og kjøtt bare? En ekstra brødskrice?

Synes det er så vanskelig å vite om jeg spiser nok når jeg trener eller for mye.

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...