Gå til innhold

Hvor mye mat til hvilket måltid?


Lindaalarsenn

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på hvordan man burde fordele måltidene? Jeg skal prøve å få en finere fasong og bli fit, derfor lurte jeg på tips til hva og hvor mye jeg burde spise til frokost, lunsj, middag, kvelds, evt. mellommåltider? Jeg vil ikke spise så mye at jeg legger på meg, men likevel så mye at jeg får i meg nok til å bygge muskelmasse.

Noe mat jeg burde holde meg helt unna?

Også har jeg hørt at man ikke burde spise etter kl 8 på kvelden, stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor høy er du, hvor mye veier du, og hvor mye trener du?

Spiller ingen rolle hvor mange måltider du spiser hver dag, eller om du spiser mye til kvelds, det viktigste er å få i seg nok kalorier til å få det målet du setter deg :)

Jente, 18 år, 183 cm, 64-65kg, trener alt fra 2-5 ganger i uken, kommer an på hvor mye jobb/skole det er ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt selvmotsigende å ikke ville legge på seg, men få mer muskler på kroppen ;) Ellers signerer jeg rudboy. Ikke stress med når, hvor mye til hvilket måltid og det med at kveldsmat er farlig og legger seg på magen. For det er bare tull og gjør ekstra søl i hodet ditt :)

Det er sant, men jeg vil ikke legge på meg fett! må bli kvitt fett og heller få muskler, derfor jeg syns dette med kosthold er vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men jeg vil ikke legge på meg fett! må bli kvitt fett og heller få muskler, derfor jeg syns dette med kosthold er vanskelig...

Du har absolutt ikke vondt av å legge på deg litt fett, men man prøver jo alltids i all hovedsak å legge på seg muskler. Kan være interessant lesing dette, uten å gjøre deg mer forvirret. www.leangains.com. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har absolutt ikke vondt av å legge på deg litt fett, men man prøver jo alltids i all hovedsak å legge på seg muskler. Kan være interessant lesing dette, uten å gjøre deg mer forvirret. www.leangains.com. :)

Jeg er ikke tykk, men har litt mage, har en fettprosent på 27% og muskalmasse på 45 kg, så an vel helt fint bli kvitt litt fett rundt magen og på lårene? slik at musklene kommer bedre frem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du da umulig med 64-65 kg på 183 cm?? Hvor har du fått målt fett% din? Du er nødt til å spise i overskudd av kcal for å kunne legge på deg muskler.Musklene kommer fram når de blir større, eller når fettprosenten blir mindre. Det er ikke noe vits i å skrelle bort fett når man ikke har noe muskler å vise fram, sant. Da blir man bare tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du da umulig med 64-65 kg på 183 cm?? Hvor har du fått målt fett% din? Du er nødt til å spise i overskudd av kcal for å kunne legge på deg muskler.Musklene kommer fram når de blir større, eller når fettprosenten blir mindre. Det er ikke noe vits i å skrelle bort fett når man ikke har noe muskler å vise fram, sant. Da blir man bare tynn.

Tok en tanita test, så den skal nok stemme... Men ja, sant det du sier om at det ikke er vits å slanke seg om man ikke har muskler man vil vise. Er likevell redd for å legge på meg mere fett og ikke muskler ved feil kosthold, men skal prøve så godt jeg kan! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en tanita test, så den skal nok stemme... Men ja, sant det du sier om at det ikke er vits å slanke seg om man ikke har muskler man vil vise. Er likevell redd for å legge på meg mere fett og ikke muskler ved feil kosthold, men skal prøve så godt jeg kan! :)

Tanita-vekter er rimelig upresise, så de resultatene skal du nok ikke stole så veldig mye på. Anyway, få i deg rundt 0.8 g / kg kroppsvekt med fett, og rundt 1.8 g / kg kroppsvekt med proteiner, få i deg ett overskudd på 250-500 kcal, tren styrke 3+ ganger i uken, så skal du nok se at du får gode resultater :). Tviler på at du skal bekymre deg så veldig for fett med vekten din nå, men om du skulle føle at du legger på deg for mye kan du nedjustere overskuddet ditt, evt. slanke av noen kilo senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanita-vekter er rimelig upresise, så de resultatene skal du nok ikke stole så veldig mye på. Anyway, få i deg rundt 0.8 g / kg kroppsvekt med fett, og rundt 1.8 g / kg kroppsvekt med proteiner, få i deg ett overskudd på 250-500 kcal, tren styrke 3+ ganger i uken, så skal du nok se at du får gode resultater :). Tviler på at du skal bekymre deg så veldig for fett med vekten din nå, men om du skulle føle at du legger på deg for mye kan du nedjustere overskuddet ditt, evt. slanke av noen kilo senere.

Åja, har bare hørt at de testene stemmer jeg... Men det bar jo en liten lettelse! :) når man sier 250-500kcal i overskudd, vil det da si 2500kcal (hva er egt hovedinntaket, sjekket på my fitnesspal og der sto det at hvis jeg ville beholde vekten måtte jeg spise 2470, kan vel ikke spise nesten 3000kcal for å få nok overskudd?

Tels hjemmetrening (situps, "abs"appen, glutebridge, knebøy) uten manuaøer som er treningsøkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åja, har bare hørt at de testene stemmer jeg... Men det bar jo en liten lettelse! :) når man sier 250-500kcal i overskudd, vil det da si 2500kcal (hva er egt hovedinntaket, sjekket på my fitnesspal og der sto det at hvis jeg ville beholde vekten måtte jeg spise 2470, kan vel ikke spise nesten 3000kcal for å få nok overskudd?

Tels hjemmetrening (situps, "abs"appen, glutebridge, knebøy) uten manuaøer som er treningsøkt?

Jo, det er det man mener, men alle slike kalorikalkulatorer er estimater, så du bør gjerne justere etterhvert basert på hvor mye/lite du legger på deg. Om du syns 3000 kcal er mye, kan du starte mer konservativt og se hvilke resultater du oppnår, og justere deretter.

Personlig ville jeg sagt at slik trening ikke teller, men det kommer helt an på dine egne målsetninger. Om du ønsker å bli sterk og bygge muskler er du avhengig av å øke motstanden du beveger for å stresse musklene dine. Det finnes måter å gjøre dette på uten vekter, men det krever (enda) mer planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger! Da skal jeg teste ut litt, spise masse og trene mest mulig styrke med vekter ;) har du noen andre anbefalinger å komme med setter jeg pris på all kunnskap jeg kan få! :)

Høres ut som du er godt på vei.

Og husk, ikke se på vekta, men ta bilder og bruk målebånd :) Det er da du ser progresjon. Om du vil ha mer muskler ,vil du og gå opp i vekt. Men samtidig se strammere ut. Vekt er bare noe tull ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...