Gå til innhold

Intervalltrening, hvor ofte?


Oslojenta

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trener styrke 5 dager i uken (PHAT). De 2 siste dagene i uken liker jeg å ha helt treningsfrie. For å også få trent kardio, pleier jeg å trene intervalløkter etter styrketreningen 3-4 dager i uken (gjerne på ellipse, sykkel eller romaskin). Disse øktene (f.eks nr. 2 på denne og dette programmet) er gjerne på 10-15 min, av og til opp til 20 min.

Det jeg lurer på er hvor ofte man bør gjøre disse intervalløtene? Kan man bare kjøre på så ofte man føler for, så lenge man trives og orker? Og er det et minimum man bør holde seg til for å få god utbytte av dem?

I tillegg til at det er tidsbesparende (trives ikke spesielt godt med lange kardioøkter), er målet mitt med disse øktene å forbrenne fett, bli mer definert og få frem muskler + bedre kondisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med tanke på at du trener styrke 5 ganger med et program som har relativt høyt volum ville jeg anbefalt å redusere til maks 2 intervall økter, antageligvis helst 1. Ofte føler man seg som supermann i starten av en treningsperiode og man får følelsen av at man kan trene tilnærmet uendelig helt til man møter veggen og da sier det gjerne stopp og fremgangen stagnerer helt. Ha i bakhodet at selv om PHAT fokuserer på muskelvekst og styrke så vil du få trent hjerte og karsystemet også :) Nøkkelordet er gjerne "Less is more" når det kommer til treningsprogrammering.

Hvis du ønsker å opprettholde intervall trening 3-4 ganger i uken vil jeg anbefale deg å redusere volumet på programmet du kjører nå eller finne et annet med lavere volum. Det går fint an å programmere inn intervall basert trening eller avsluttere som jeg kaller det, men da må programmet tilpasses den "ekstra" belastningen.

-Viljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervalltrening og styrketrening kan fint kombineres, om en tar hensyn til intensitet og volum som viljar nevner. Volum er greit nok, men frekvens og intensitet er vel så viktig å ta hensyn til.

Sprinttrening (20-60m, evt i motbakke) har lengre restitusjonstid enn 2min intervaller, på samme måte som <5RM har lengre restitusjonstid enn 10RM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding :). Å ta kardio mellom dagene er nok ikke foreløpig aktuelt, ettersom jeg gjerne vil ha helt treningsfri disse dagene. Enn så lenge har det fungert greit å ta det på samme dag og avslutte øktene med kardio. Men jeg skal vurdere både mengden og intensiteten. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...