Gå til innhold

Hvilket og hvorfor?!?


Katarina

Anbefalte innlegg

Trener både styrke og utholdenhet, har som mål å bli mer definert. Liker å se at musklene kommer frem :)...Dvs det samme målet som de fleste andre her inne. Men jeg lurer på hva dere bruker av kosttilskudd og hvorfor? Altså hvilken virkning det har..etter å ha lest her inne, har jeg fått m meg at jeg burde ta kreatin. Noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jupp, helt enig både Asle og Espen.

Det finnes ikke ett kosttilskudd som gir bedre effekt enn hva mat kan gi - det blir isåfall mange piller. Og vanlig mat er vel å foretrekke fremfor piller?

Mer muskler/mindre fett = mer definert

Omega-3 er noe svært få av oss får nok av - se etter et høyt innhold av EPA og DHA! Et tilskudd av vitaminer og mineraler er også å anbefale dersom man ikke spiser nok variert mat.

Proteinpulver er også noe mange bruker, og det kan være et verdifullt tilskudd dersom man ikke spiser nok proteiner. Gjør man det, er det ikke nødvendig - enkelt og greit (kanskje?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selolje har ikke de ekstra vitamin A,D,E som regel, noe som gjør at man kan ta mer av det uten å presse grenseverdier av hva som er ok mengder vitaminer å få i seg :) Correct me if im wrong here

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha :)

Men ennå et (dumt?) spørsmål; hvorfor ta mer selolje enn det som er anbefalt for daglig dose tran? Er det noen spesiell grunn til at man bør ha såpass mye olje/fett/bestandel av noe? På hvilken måte virker dette inn på effekt av trening ol?

(dårlig formulert, håper jeg blir forstått for det om :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man i seg tilstrekkelig m vitamin a gjennom et sundt kosthold? Eller bør man ta tilskudd? Og er det noen vitaminer som er vannskelig å få i seg gjennom kostholdet?

Spis variert med grønnsaker, frukt og kjøtt så kommer du langt.

Vitamin A finner man mye av i:

- lever

- paprika

- søtpoteter

- gulrøtter

- spinat

- salat

- tørkede urter (eks. basillikum, dill og oregano)

- aprikos

- cantaloupe (melon)

Mange spiser ikke variert, og kan med fordel ta tilskudd. Spiser du variert - no need!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?

For å prøve å svare på det ekstremt generelle spørsmålet - det kommer an på hva du mener med et sunt kosthold, og hva det inneholder, hvem du er og hva du gjør.

Kalsium, magneisum og D-vitamin kan de fleste få i seg litt mer av, men igjen, umulig å si uten å vite hva du spiser. Du klarer deg nok.

Jeg klarer meg nok ;-D hehe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...