Gå til innhold

Intervaller (4x4, 5x5, 3x6 etc) annenhver dag i 2,5 uke, for mye?


Loco

Anbefalte innlegg

Hei

Har nå 3 uker på meg til å peake formen og øke vo2 maks mest mulig. Tenkte da å kjøre sone 5. intervaller annenhver dag i 3 uker. Deretter 2 uker med lettere langturer( fjellturer i georgia). Håper da på å være i kanonform da jeg kommer hjem igjen.

Vil det være for drøyt å kjøre på med intervaller annenhver dag? Kommer også til å kjøre 3 styrkeøkter. Det vil da bli en dag med helt fri. Til vanlig har jeg trent fotball 4 dager i uken og styrke 3, men intervallene er jo mye mer intensive enn fotballøktene. Det er derfor ingen ukjent treningsmengde, heller mindre mengde og høyere intensitet. Allikevel er jeg ikke sikker på om jeg kommer til å bli for mye da jeg har jobb på et lager i sommer der det er mye kontinuerlig gåing og løfting på betonggulv. Blir den totale belastningen for stor eller kan jeg bare kjøre på? (trent en del intervaller før, men ikke i en sommerjobbperiode)

Mye info, men føler det er greit for å ha gode forutsetninger for et konstruktivt svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter min mening, alt for mye. Du vil ha store problemer med å få noe særlig gode økter ut av dette her, og setter deg selv i fare for skader både mht styrketrening og løping med så heftig volum. I tillegg vil du slite stort med restitusjonen mellom øktene.

Hvorfor så travelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt god erfaring med eit tilsvarande opplegg tidlegare. Det var Stoltzekleiven opp 2009, der eg gjekk frå 13:43 til 12:23 på fire veker. Ikkje så veldig høgt nivå altså, men betre enn dei fleste her på fitnessbloggen. Då hadde eg fem økter i veke 1, fire økter i veke 2, tre økter i veke 3 og ei økt pluss konkurranse i siste veka. Alt var høgintensitetsintervallar 3-15 minutt, total dragtid 15-30 minutt i tildels svært bratte motbakkar. Ingen anna trening. Grunnlaget var bra gjennom trening tidlegare på året, men måtte gamble litt pga eit ribbeinsbrot som vart følgd av ein luftvegsinfeksjon i perioden før oppkøyringa.

Året etterpå funka det ikkje fullt så bra, men gjekk frå 11:40 til 11:16. Forskjellen var då riktignok at eg fekk ein luftvegsinfeksjon midt i perioden og så vart det for stor belastning då eg prøvde å kome tilbake litt for fort. I år hadde eg også fem veker i forkant av Holmenkollstafetten, men denne gongen var det ein del flatt løp og det vart litt for mykje for beina mine.

Kva er målet ditt og prestasjonsnivået no? Viss du ikkje er godt trent for flatt løp, ville eg lagt ein god del til motbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening, alt for mye. Du vil ha store problemer med å få noe særlig gode økter ut av dette her, og setter deg selv i fare for skader både mht styrketrening og løping med så heftig volum. I tillegg vil du slite stort med restitusjonen mellom øktene.

Hvorfor så travelt?

Har "fri" fra fotballen i 2,5 uke. Formen er ikke akseptabel for øyeblikket og jeg vil heve den så mye som overhodet mulig på de 2,5 ukene. Derfor har jeg det travelt :)

Om jeg kjører på med 2 dager mellom hver intervalløkt bør jeg vel kunne restituere meg? Type M:I5 T:styrke O:Fri

T:I5 F:styrke L:I1-2 S:Styrke. Eller har du et godt forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt god erfaring med eit tilsvarande opplegg tidlegare. Det var Stoltzekleiven opp 2009, der eg gjekk frå 13:43 til 12:23 på fire veker. Ikkje så veldig høgt nivå altså, men betre enn dei fleste her på fitnessbloggen. Då hadde eg fem økter i veke 1, fire økter i veke 2, tre økter i veke 3 og ei økt pluss konkurranse i siste veka. Alt var høgintensitetsintervallar 3-15 minutt, total dragtid 15-30 minutt i tildels svært bratte motbakkar. Ingen anna trening. Grunnlaget var bra gjennom trening tidlegare på året, men måtte gamble litt pga eit ribbeinsbrot som vart følgd av ein luftvegsinfeksjon i perioden før oppkøyringa.

Året etterpå funka det ikkje fullt så bra, men gjekk frå 11:40 til 11:16. Forskjellen var då riktignok at eg fekk ein luftvegsinfeksjon midt i perioden og så vart det for stor belastning då eg prøvde å kome tilbake litt for fort. I år hadde eg også fem veker i forkant av Holmenkollstafetten, men denne gongen var det ein del flatt løp og det vart litt for mykje for beina mine.

Kva er målet ditt og prestasjonsnivået no? Viss du ikkje er godt trent for flatt løp, ville eg lagt ein god del til motbakke.

Målet er å øke vo2 fort og brutalt. Hvorfor? For å orke mer på fotballbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er å øke vo2 fort og brutalt. Hvorfor? For å orke mer på fotballbanen.

Easy come, easy go. Det stemmer riktignok ikke når det gjelder intervaller, for det er alt annet en "easy". Men hvorfor må du ha en peak da? Det er ofte sånn at når man skal øke noe så vannvittig brualt og kjapt, så dukker det gjerne opp skader eller sykdom i etterkant. Med tanke på at sesongen varer en god del utover høsten, hvorfor ikke legge opp til en variant der du øker mer mnd for mnd, sånn at du også kan ha intervalløkter etter fotballtreningene, for eksempel? For eksempel at du starter med 2 økter denne uka, tre økter de to neste, 4 økter uka etter der, og så pushe et par intervalløkter etter fotballtreningenen 2 ganger i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Belastningen blir aaaalt for hard med intervaller oppå all den vanlige fotballtreningen, det er dødfødt. Derfor var det tenkt og ha en kort og hard periode nå rett før ferietur for så å bruke ferieturen til å oppnå superkompensasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er å øke vo2 fort og brutalt. Hvorfor? For å orke mer på fotballbanen.

Du kan jo sjølvsagt prøve og sjå kva som skjer, men eit sånt opplegg er mest for å toppe formen til ein spesiell event og mindre eigna til varig utvikling. Eg ville heller prøvd å søke på google for å sjå korleis du kan trene betre/individuelt i og utenfor sesong. Maksimalt oksygenopptak er heller ikkje ein veldig god prediksjon på prestasjon, då det i stor grad er øvelsesspesifikk. Isåfall ville eg brukt øvelsar som er mest mogeleg lik du finn på banen (beep test, osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belastningen blir aaaalt for hard med intervaller oppå all den vanlige fotballtreningen, det er dødfødt. Derfor var det tenkt og ha en kort og hard periode nå rett før ferietur for så å bruke ferieturen til å oppnå superkompensasjon.

Formen vil i så fall dale rimelig raskt etter ferien. Du vil nå en formtopp, og så er det ned igjen. Som boltzmann sier, lite egna til varig form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen vil i så fall dale rimelig raskt etter ferien. Du vil nå en formtopp, og så er det ned igjen. Som boltzmann sier, lite egna til varig form.

Nå er det ikke akkurat slik at jeg kommer til å slutte og trene etter ferien. Da er det tilbake til fotball 3-4 ganger og 1 intervalløkt pr. uke. Med det vil jeg fortsatt bedre formen, betraktelig. Jeg har aldri sagt at jeg skal kjøre knallhardt i 2-3 uker for så å slutte å trene helt. Jeg har heller aldri sagt at jeg skal fortsette med intervaller annenhver dag... Aner ikke hvor dere tar dette fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har "fri" fra fotballen i 2,5 uke. Formen er ikke akseptabel for øyeblikket og jeg vil heve den så mye som overhodet mulig på de 2,5 ukene. Derfor har jeg det travelt :)

Om jeg kjører på med 2 dager mellom hver intervalløkt bør jeg vel kunne restituere meg? Type M:I5 T:styrke O:Fri

T:I5 F:styrke L:I1-2 S:Styrke. Eller har du et godt forslag? :)

En dag fri mellom gjør en stor forskjell ja (y)

Mitt forslag:

Mandag: intervall

Tirsdag: styrke

Onsdag: fri

Torsdag: intevall

Fredag: styrke

Lørdag: fri

Søndag: intervall/tempo

Mandag. styrke

osv osv.

I stedet for å kjøre alle øktene i sone 5, hadde jeg heller valgt meg litt ulike intervallformer. Hva med 2-3x10x45/15 (sone 4, lav 5). 4x8min sone 3/lav 4. tempo 5km sone 3?

Tror du tjener mer på å kjøre litt ulik sone, hvor ikke alle er like harde, enn å kun kjøre sone 5 som krever lang restitusjon. Mulig du også blir nødt til å redusere litt på belastningen på styrkeøktene, bruk rpe 9 som maks i alle fall.

Er mine råd i alle fall. Også må du sørge for å få i deg nok mat og sove tilstrekkelig. Ved tegn til skade -> to dager helt fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke akkurat slik at jeg kommer til å slutte og trene etter ferien. Da er det tilbake til fotball 3-4 ganger og 1 intervalløkt pr. uke. Med det vil jeg fortsatt bedre formen, betraktelig. Jeg har aldri sagt at jeg skal kjøre knallhardt i 2-3 uker for så å slutte å trene helt. Jeg har heller aldri sagt at jeg skal fortsette med intervaller annenhver dag... Aner ikke hvor dere tar dette fra.

Uansett, kan du ikke komme med tilbakemeldinger så vi ser åssen det gikk? Alltid spennende å høre åssen sånne prosjekter går (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag fri mellom gjør en stor forskjell ja (y)

Mitt forslag:

Mandag: intervall

Tirsdag: styrke

Onsdag: fri

Torsdag: intevall

Fredag: styrke

Lørdag: fri

Søndag: intervall/tempo

Mandag. styrke

osv osv.

I stedet for å kjøre alle øktene i sone 5, hadde jeg heller valgt meg litt ulike intervallformer. Hva med 2-3x10x45/15 (sone 4, lav 5). 4x8min sone 3/lav 4. tempo 5km sone 3?

Tror du tjener mer på å kjøre litt ulik sone, hvor ikke alle er like harde, enn å kun kjøre sone 5 som krever lang restitusjon. Mulig du også blir nødt til å redusere litt på belastningen på styrkeøktene, bruk rpe 9 som maks i alle fall.

Er mine råd i alle fall. Også må du sørge for å få i deg nok mat og sove tilstrekkelig. Ved tegn til skade -> to dager helt fri.

Aldri løpt så korte drag som 45 sek. 15 pause før, men jeg burde vel ha mølla et par hakk høyere enn det jeg bruker på 4x4? På 4x4 bruker jeg 17 i hastighet og 2 i incline. Bør jeg øke til 18?? Enda mer? Høyere inc, lavere fart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri løpt så korte drag som 45 sek. 15 pause før, men jeg burde vel ha mølla et par hakk høyere enn det jeg bruker på 4x4? På 4x4 bruker jeg 17 i hastighet og 2 i incline. Bør jeg øke til 18?? Enda mer? Høyere inc, lavere fart?

Incline kan du godt ha på samme. Farten kan du øke. 45/15 vil jo være mer overførbar til fotball også enn hva typisk 4x4 er. Kjør de første på ti på 18, om det er helt uproblematisk, øk på de neste ti :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Incline kan du godt ha på samme. Farten kan du øke. 45/15 vil jo være mer overførbar til fotball også enn hva typisk 4x4 er. Kjør de første på ti på 18, om det er helt uproblematisk, øk på de neste ti :)

Sant, aldri tenkt på det før. Bestandig hørt "4x4 er det beste" og tatt det for god fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer de lengste spurtene du har på en fotballbane? Legg på 10 sekunder, og kjør det som intervalldrag, er mitt tips. Bruk det som er mest overførbart til fotballen. Kjørte mye 10 sekunders intervaller når jeg trene fotball sjøl. 10 på max, 5 hvile, 10 max, 10 hvile, osv osv. Kjørte ofte den i 5 minutter, så var det hvile i 5 minutter, før vi gikk på nye runde. Gjenntok dette 3 ganger, før vi avsluttet med - og hold deg fast 100 x 10 sekunders spurter. Olaf Tufte spesial.Gal mann. Men fikk vi kondisjon? Var det noen som IKKE orket å spurte de siste 10 minuttene av en kamp? Nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...