Gå til innhold

Røket framre korsbånd


Cecc-

Anbefalte innlegg

Hei!

For 5 uker siden røk jeg framme korsbåndet og slet av litt av leddbåndet på innsiden av låret i en fotballkamp. Var hos ortoped igår og han ville ikke sende meg til operasjon, da han mente at kneet og foten generelt var så sterk at han mente jeg fint kunne klare meg med opptrening av kneet for å klare meg uten korsbåndet.

For noen måneder siden meldte jeg meg ut av treningssenteret da det ble nok med fotballtreningen og fjellturer, men må nå melde meg inn igjen da det ikke blir noe fotballtrening på en god stund.

Kneet er rart og ikke i full bevegelighet enda, klarer ikke å strekke det helt ut og har heller ikke sjans til å bøye det skikkelig, f eks sitte på huk, på kne osv. Sliter med å gå skikkelig i trapper.

Fikk henvisninger til fysio med meg og måtte ta kontakt med en selv, han anbefalte å velge en som hadde spesialisert seg på idrettsskader - noen som kan anbefale noen i bergensområdet?

I tillegg lurer jeg på, om noen har erfaring med det - hvordan opptrening dere gjor? (Fram til jeg får time hos fysio). Kan jeg gå på rolige fjellturer? Hva kan jeg gjøre for å få full bevegelse i kneet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!

Første bud er å ta kontakt med en fysio som kan styre fremgangen i forhold til akkurat din progresjon. Veldig mange kan få et veldig bra kne uten korsbånd, og det er stadig færre som opereres.

Angående hva du kan og ikke kan gjøre så styres dette veldig av hva kneet tåler. Hovedregelen er at du ikke skal gjøre ting som gir deg smerter eller hevelse i etterkant. Synes du burde finne degn en fysioterapeut med en gang, da du ligger litt bak skjemaet for bevegelighet. Vi vil at du skal ha full strekk i kneet etter to uker, og kunne bye til 120 grader etter fire uker. På egenhånd bør du begynne å jobbe med dette med en gang ved å vekselvis bøye og strekke kneet så langt du klarer enten sittende på en stol, eller liggende på ryggen. Du bør heller ikke ligge med pute under kneet da det er viktig å få full strekk så tidlig som mulig. Jeg tipper dette kommer seg fort når du begynner å jobbe med det, men jo lengre det drøyer jo lengre tid tar det å bli bra.

På sikt blir det mye trening med fokus på styrke og stabilitet, men først må bevegeligheten på plass. Lurer du på noe konkret er det bare å spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Ole-Mats Moskvil!

Ringte rundt til fysioterapauter idag og igår, grunnet ferie er det ingen av de offentlige som har time før i slutten av august. Hvor mange behandlinger ca hos terapeut er det, om jeg er flink til å gjøre øvelsene og treningsøktene jeg skal? Er sikkert veldig individuelt, men vet du ett sånn ca gjennomsnittlig antall?

Må vurdere om jeg rett og slett får råd til å ta det privat.

Har begynt med å sitte på en stol og bøye/strekke kneet, merker faktisk allerede forskjell

Men ett spørsmål angående det; skal jeg slutte når det begynner å gjøre vondt, eller presse foten over den "grensen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig individuelt og vanskelig å si, menn rehabiliteringen strekker seg typisk fra 6-9 mnd. Om du er flink til å gjøre treningen på egenhånd kan man legge det opp slik at du gjøre veldig nye selv. Vil gjette, ut ifra hvor det høresbut som du er i prosessen nå, at det kan kan holde å se deg med to-tre ukers mellomrom i starten og omtrent engang i måneden fremover om du er flink til å følge opp, har litt forståelse for trening og er nøye med å ta kontakt om det er noe som ikke går som forventet. Hvor i landet holder du til? Kanskje jeg har noen jeg kan anbefale..

Du skal bøue til det strekker litt ubehagelig, men ikke presse gjennom smertegrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig individuelt og vanskelig å si, menn rehabiliteringen strekker seg typisk fra 6-9 mnd. Om du er flink til å gjøre treningen på egenhånd kan man legge det opp slik at du gjøre veldig nye selv. Vil gjette, ut ifra hvor det høresbut som du er i prosessen nå, at det kan kan holde å se deg med to-tre ukers mellomrom i starten og omtrent engang i måneden fremover om du er flink til å følge opp, har litt forståelse for trening og er nøye med å ta kontakt om det er noe som ikke går som forventet. Hvor i landet holder du til? Kanskje jeg har noen jeg kan anbefale..

Du skal bøue til det strekker litt ubehagelig, men ikke presse gjennom smertegrensen.

Takk! Jeg holder til på Sotra, utenfor Bergen! :-) har du noen tips her eller i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har erfaring med både med og uten korsbånd :confused:

Opererte korsbånd med hamstringgraft selv i september 2012, situasjonen nå er at jeg fremdeles ikke har klart å trent meg opp til tross for fysio og mye trening. Den brukte hamstringen er halve størrelsen av den andre og jeg har dårlig følelse med beinet og foten under kneet. Tok mr før påske som viste at det nye korsbåndet holder på å degenerere seg, så tyder på at operasjonen ikke var 100% vellykket. Venter på time hos ortoped igjen nå.

Anbefaler å få time hos fysio for å få et treningsopplegg tilpasset den tilstanden du er i nå :) Fjelltur vil på sikt gå greit, men ville ikke prøvd meg på noen avansert tur før du kan gå trapper. Sykkel er en fin ting som kneskadd, det vil også kunne hjelpe på bevegeligheten i leddet, særlig dersom det er litt hevelse i kneet (såfremt du har såpass bevegelighet at du kan sykle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...