Gå til innhold

Myk, vondt kul på skuder etter Benkpress...vondt!!


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid slitt med dårlig mobilitet i skuldrene, og har forsøkt å låse dem opp. Benkpress med hantler har fungert greit, men "noe" skjedde for ei uke siden. Det "stakk" til på en relativ lett økt, var oppe på 12-15 reps, og derfor også relativ lett vekt. Men jeg måtte til med paracet på kvelden, og dagen etterpå var den vondt. Jeg hvilte derfor litt lenger en vanlig. Kjørte ny økt i dag, og det gjorde ikke vondt, men jeg la til en ny øvelse, decline press i smith. Det føltes....underlig i skuldra. Etterpå har det blitt vondere, og ny har jeg fått en myk kul som stikker ut på front deltoid/øverst på pectoralis.

Noen som har vært borti hva dette kan være? Ikke noen store smerter nå, tror faktisk jeg kunne kjørt ei økt nå, men det er "ømt" der oppe. Kjøre sidehev tror jeg hadde vært problematisk. Abduksjon går til et punkt, så blir det bråstopp, akkurat som om det er stopp i leddet, og det er før armen kommer opp til skulderhøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At det stikker på øvre fremside av skulderen høres ut som impingement, men kulen er jeg usikker på.

Impingement skjer som regel ved dårlig stabilisering, som fører til at humerus (eller overarmsbeinet) blir dratt ut av glenoid fossa, som er socketen i skulderbladet. Skjer dette igjen og igjen, kan labrum ta skade og det kan også bli irritasjon på fremsiden (anterior glide syndrom).

Bråstoppen i abduksjon kan igjen høres ut som at skulderbladet ikke fungerer skikkelig. Det kan også hende at supraspinatus, som er abduktoren i rotatorcuffen, ikke aktiveres godt, og deltoid må gjøre all jobben. Dette vil også føre til problemer. Kan også hende at serratus anterior ikke fyrer, og at levator scapula pec minor og rhomboid må gjøre hele bevegelsen. Ser ofte flere feil ved symptomer som du beskriver.

En del variabler her som er vanskelige å svare konkret. Anebfaler at du får tatt MR for å se at alt er intakt, og at du kontakter en fysioterapaut eller lignende fagperson. Ville ikke ha pushet trening nå om jeg var deg, og ihvertfall ikke poppe smertestillende for å dra på trening!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en...ganske overbevisende argumentasjon. Jeg tok paracet for å sove, ikke for å trene, bare så det er sagt. Jeg er som sagt fryktelig stiv på baksiden. Jeg prøver å kjøre med riktig teknikk, men uten en spotter ved siden av, så kan det hende at jeg glipper i punkter som jeg tror jeg gjør riktig. Det er jeg som er den eneste PT`n på huset, så litt problematisk det der.

Jeg har slitt med kroniske smerter i skulderen fra 13 års alderen, tatt mange røntgenbilder, vært hos spesialister, uten at noe ble funnet, selv om jeg iblant hadde så vondt at jeg var nesten lam i skulderen. Nå er jeg 45, og skulderen har fungert sånn tålig (aldri helt bra) de siste 20 åra. Det kan være at det er hele spekteret du ramser opp...Skal følge rådene dine, om å kontakte fysio, kanske naprapat også, og få kjørt en skikkelig MR, og ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vanskelig å beskrive. Men altså: Når jeg trener rygg, uansett hvilken øvelse, så er jeg nøye på viktigheten av å bruke skulderbladene riktig. Ned og bakover.Always. Men: Om jeg skulle få lyst til å klø meg mellom skulderbladene, så kan jeg gjøre som mange andre, du bøyer armen ned og bakover, og fører den oppover langs ryggraden til du kommer mellom skulderbladene. Om du forstår? Min arm kommer ikke engang halveis oppover. Hvor stivheten kommer fra da i skuldrene, vet jeg ikke. Kanskje det er forkalkning? Men det er ikke der jeg hadde vondt som ung, det føltes ut som om det var side eller front deltoid. Upright rows eller sidehev kunne jeg bare glemme. Bent over laterals gikk fint. Det virker, kjennes ut som om det er inne i kuleleddet det er vondt. Og, en ting til . Sittende roing, den der med smalt V grep spesielt, er ikke god. Å dra den helt inn, klemme sammen med skulderbadene, går helt fint, men når jeg strekker den rolig helt ut, gjør vondt - igjen inne i kuleleddet/foran/side...litt diffust. Men kulen sitter altså på forsiden, oppå front deltoiden, mens det er mer inne i siden av skulderen det er vondt...Unilabs til uka, MR eller CT er en tanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ikke bak og ned i andre øvelser enn press på benk. I en roøvelse, f.eks, vil du låse inn skulderbladene.

Grunnen er at benken stabiliserer skulderbladene for deg, men når du ikke ligger på en benk med ryggen ned, så må du stabilisere på "egenhånd".

Høres ut som at du har problem med intern rotasjon ,det er et vanlig problem og i min erfaring vil det ofte henge sammen med ustabilt skulderblad og dårlig stabilisering i skulder (rotatorcuff). Sidehev er umulig når man har dårlig intern rotasjon, ja.

Anbefaler deg som sagt å ta MR for å se om noe er revnet. Sekundært å trene opp rotatorcuffen din, både infrasp, teres minor, suprasp og subscapularis.

Hvis du legger ut et bilde av holdninga di fra siden og et bilde bakfra som viser stilling til skulderbladene dine, så kan jeg antakelig gi deg noe mer konkret også for det.

Kulen kan være en slags hevelse pga humeral anterior glide, som også vil være et vanlig tegn ved dårlig intern rotasjon og inaktivitet i f.eks subscapularis, da de eksterne ofte vil overkompensere og blisinnsykt stive. Dette kan føre til at teres major, lats og pecs også blir overaktive (derav anterior glide), dårlig sentrering i glenoid fossa og til og med nerveproblematikk (du snakket om å føle deg lam (nervesvikt)? Har nemlig vært borti lignende med en annen klient som hadde ovennevnte problem)

Blir mye synsing dette her, så klart. Men verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye jeg ikke skjønner av det du skriver, men jeg får google :sleep:. Ellers har jeg lært av Sandvik at skuldrene skal ned og bak i stort sett "alle" øvelser. Ikke dermed sagt at han har rett, men jeg kjører nedtrekk og chins, og drar skulderbladene ned og bak i de øvelsene. I de fleste ro øvelser skal jo skulderbladene dras sammen, etter hva jeg har forstått. Ellers har jeg ALLTID slitt med holdningen, uten at jeg forstår hvorfor. Du vet, der de sklir fremover. Selv om jeg de siste to år har trent ryggen, spesielt øvre del, mye hardere enn bryst. Det er tydelig ubalanse et sted. Det der med bilder får jeg se om jeg får fikset i kveld når den beste halvdelen av meg er kommet hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skjønner at jeg ikke presenterer så godt, for jeg har allerede svart deg på det. Fiks bildene, så kan jeg antakelig gi deg et utgangspunkt du kan jobbe med. Men ville fortsatt tatt MR om jeg var deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test noen repitisjoner med wallslides/floorslides. Om dette er håpløst vil nok mye kunne forbedres bare ved mobilitetstrening av skulderleddet og brystryggen. Utover hva som er blitt nevnt vil jeg tippe på pec minor, triceps og lats som største bidragsytere til redusert mobilitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test noen repitisjoner med wallslides/floorslides. Om dette er håpløst vil nok mye kunne forbedres bare ved mobilitetstrening av skulderleddet og brystryggen. Utover hva som er blitt nevnt vil jeg tippe på pec minor, triceps og lats som største bidragsytere til redusert mobilitet..

Det samme som Kjetil sier. Det er vel infra, teres, supra og subscapularis som må trenes opp. Jeg kan ikke så mange øvelser som trener opp rotator cuffen, (det kan ikke være så mange heller), men jeg er svært usikker på belastning, set, reps og frekvens i dette bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er styrkeforholdet ditt mellom horisontale og vertikale press/dra øvelser? Rotator cuffen må ikke være svak men det er selvfølgelig mulig! Legg gjerne inn facepulls med ekstern rotasjon (Du skal kunne kile deg selv i øret i sluttposisjon) Kjør gjerne litt høyere repsantall (12-15) enn ved baseøvelser med kontrollert stopp i sluttposisjon..

Det blir vanskelig å gi deg svar på volum og frekvens uten å vite noe om treningen din ellers..

-Viljar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrkeforholdet er vel 60/40. Kjører 12-13 sett to ganger i uken på ryggen, og 8-9 sett på brystet med samme frekvens.

Ellers kunne dette vært meg (klippet fra en artikkel av Martin Hanstvedt):Smerten presenterer seg da anteriort (foran) eller anteromedialt (foran/midtre del) i skulderen og smertene øker ved innadrotasjon, hyperekstensjon, og horisontal abduksjon i skulderleddet. Smertene kan også øke fra 80 til 180 graders fleksjon i skulder. Smertene kan ligne på de som fremkommer ved tidlig impingement syndrom (inneklemming), bursitt (slimposebetennelse) og tendinopati i Biceps brachii.

Med andre ord infraspinatus og subscapularis som sliter. Jeg funderer på 3-4 sett x 20 reps med svært lett belastning 4-5 ganger i uken. Her er det snakk om aktivering først og fremst. Denne virka god :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-12 rep, 1-2 sett, 2 ganger i uken. Lette vekter! Dette er stabilisatorer og du vil ikke blaste dem med volum.

Anbefaler at du gjør intern og ekstern rotasjon stående i kabelrack. Albuen inntil kroppen og kun la humerus rotere. Ift til supraspinatus så er det mulig at du må vente til du har fått etablert bedre stabilisering, om det er så ille som du sier. Supra gjør mestparten av abduksjonen de første 30 gradene om jeg husker riktig, og du kan bruke både kabel eller manualer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-12 rep, 1-2 sett, 2 ganger i uken. Lette vekter! Dette er stabilisatorer og du vil ikke blaste dem med volum.

Anbefaler at du gjør intern og ekstern rotasjon stående i kabelrack. Albuen inntil kroppen og kun la humerus rotere. Ift til supraspinatus så er det mulig at du må vente til du har fått etablert bedre stabilisering, om det er så ille som du sier. Supra gjør mestparten av abduksjonen de første 30 gradene om jeg husker riktig, og du kan bruke både kabel eller manualer.

Smertene er så å si borte, jeg tror jeg har gjort alt riktig så langt = null trening, masse sunn mat og nok søvn, siden jeg ble skadet på fredag. Hvor lenge er det vanlige å hvile for å unngå varig skade? Ellers lurer jeg hva slags utdannelse du har, siden du har såpass god peil at du tar dette på strak arm på nettet (y) ? Fysio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil fortsette å skade deg helt frem til stabilisering er etablert i rotatorcuff og scapula. Grunnen er at lats/pecs vil kompensere for inaktiv subscap og dra humerus ut av posisjon, som igjen fører til anterior glide som vi snakket om. Vil ikke anbefale deg å provosere dette før du har fått orden på stabiliseringen!

Hehe, elektriker opprinnelig, men leser mye anatomi på fritiden. Har nylig tatt utdanning som PT. Det er ikke så komplisert egentlig, for symptomene du beskriver er åpenbart et rotatorcuff problem, og såpass dårlig intern rotasjon er noe man ofte kan se ved subscap inhibition. Derfor var det en ganske god mulighet for glide :) Takk for kompliment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil fortsette å skade deg helt frem til stabilisering er etablert i rotatorcuff og scapula. Grunnen er at lats/pecs vil kompensere for inaktiv subscap og dra humerus ut av posisjon, som igjen fører til anterior glide som vi snakket om. Vil ikke anbefale deg å provosere dette før du har fått orden på stabiliseringen!

Hehe, elektriker opprinnelig, men leser mye anatomi på fritiden. Har nylig tatt utdanning som PT. Det er ikke så komplisert egentlig, for symptomene du beskriver er åpenbart et rotatorcuff problem, og såpass dårlig intern rotasjon er noe man ofte kan se ved subscap inhibition. Derfor var det en ganske god mulighet for glide :) Takk for kompliment!

"Leser mye anatomi på fritiden". Enten har du svært mye fritid :whistle: eller så har over snittet forståelse og interesse for dette området, også hva angår PT`r :wacky:. Er PT selv, og oppdaget etterhvert at å se årsaken til skader hos andre, er langt lettere enn å se på hva som forårsaker egne skader, spesielt siden jeg har drevet med mye tøff idrett i unge år og har fått "noen" trøkker, spesielt på fotballbanen, der det gikk både ribbein og kranier. Denna gutten ga seg ikke i dueller, for å si det sånn :devil:. Har nå kjørt to økter med stabilitetsaktivering. Inntil slutten av August kommer jeg kun til å kjøre vedlikehold på kroppen, en øvelse pr gruppe, 2-3 dager i uken, 3 x 10. Bortsett fra bryst. Synd. For det er bryst som alltid har vært mitt problem, og nå hadde jeg endelig fått hull på byllen, og begynt å få form på dette vraket.

Men, godt å få en diagnose på dette. Det eneste jeg kommer til å ta til legen, er den myke rare kulen som ligger på toppen av front deltoiden (y). Takker for god hjelp og opplysende svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...