Gå til innhold

Innspill til beinhinnebetenelse.


Banan Arne

Anbefalte innlegg

God aften godt folk.

Jeg har nå nylig bestemt meg for å begynne å ta løpingen litt mer seriøst igjen.

For rundt 2 år siden pådro jeg meg en relativt heftig beinhinnebetennelse. Det var ubehagelig/små vondt å løpe. Kunne lett ha presset meg igjennom det, men jeg var ikke interessert i få mer vondt og var keen på å bli ordentlig flink til å løpe. Så jeg sluttet 1 år og prøvde å bygge meg opp sakte, men det skal ikke mye til før jeg trykker inn på siden og leggen og jeg merker at det er på vei tilbake igjen..

Så spørsmålet er:

Når skal jeg slutte å løpe?

Har nettopp begynt på overgang til barefoot shoes hvor jeg løper korte økter. 10-15min for å vende meg til det. Nå løper jeg 2-3 ganger i uken ganske rolig, enten på mølle (dempe, pronerings sko), asfalt (barefoot) eller gress (begge).

Håper på godt innspill. :barefoot:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ankle%20Movement_23.JPG

Har du pronasjon eller supinasjon i føttene?

Let etter triggerpoints i tibialis anterior, massér disse hardt og trykk på dem til de forsvinner. Det er ikke smertefritt ;)

Se også etter triggerpoints i øvrige deler av leggen.

Du bør også øke arbeidskapasiteten til denne muskelen.

Du bør føle bedring ganske raskt etter at du har arbeidet med spenningene i muskulaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pronerer ganske heftig. Men har nylig lest at det er stridig om dette har noe si?

Skal prøve massasjen, men det ser ut som på videoen at det blir massert på utsiden av leggen? Der er det jo ikke noe vondt og ganske hardt hos meg i hvertfall? :confused:

Folk er uenige om mye rart. Men en kraftig pronasjon vil forlenge tibialis anterior (utvilsomt), og om du løper slik er den konstant under stress. Har den dårlig arbeidskapasitet (som de fleste har) i tillegg til forlengelse ifobm pronasjon, vil dette helt klart kunne irritere. Det kan etter mitt synspunkt definitivt være årsaken til at det 'aldri gror', i enkelte tilfeller.

leg_shinsplints_anatomy02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God aften godt folk.

Jeg har nå nylig bestemt meg for å begynne å ta løpingen litt mer seriøst igjen.

For rundt 2 år siden pådro jeg meg en relativt heftig beinhinnebetennelse. Det var ubehagelig/små vondt å løpe. Kunne lett ha presset meg igjennom det, men jeg var ikke interessert i få mer vondt og var keen på å bli ordentlig flink til å løpe. Så jeg sluttet 1 år og prøvde å bygge meg opp sakte, men det skal ikke mye til før jeg trykker inn på siden og leggen og jeg merker at det er på vei tilbake igjen..

Så spørsmålet er:

Når skal jeg slutte å løpe?

Har nettopp begynt på overgang til barefoot shoes hvor jeg løper korte økter. 10-15min for å vende meg til det. Nå løper jeg 2-3 ganger i uken ganske rolig, enten på mølle (dempe, pronerings sko), asfalt (barefoot) eller gress (begge).

Håper på godt innspill. :barefoot:

Om du først skal ta overgangen til minimalistiske løpesko kan det være greit å ta det sakte, samt putte de andre skoene i bosset. Det er ikke veldig lett å opprettholde løpestilen du opparbeider deg i store tunge sko. Man kan gjerne tror man klarer det, men ofte blir steget for langt og man vil lande på hælen. Selv om man er overbevist om at man løper på fremfot. Jeg fikk en aha opplevelse etter å ha sett bilder av meg selv etter konkurranse hvor jeg brukte sko med medium hæl-tå dropp. På hvert bilde var hælen først i bakken.

Så skal man først ligge om løpesettet, kan man like gjerne ta det rooolig og gjøre det skikkelig. Da vil føtter styrkes og bli vant til belastningen over tid, og man kan øke lengden på løpeturene over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...