Gå til innhold

Nakkesmerter/stiv nakke


Miversen

Anbefalte innlegg

Har vært plaget med stiv nakke litt over et halvt år. Gikk først til fysio før jul og nakken ble helt grei. Begynte med tungt styrke etter nyttår og i mars måtte jeg gå til naprapat, har brukt masse penger og har ikke blitt bedre. Kuttet ut i mai og trene styrke overkropp og bare trent bein (frontbøy, markløft, bulgarsk utfall og hiptrust) men etter de siste ukene så kan jeg ikke trene bein heller uten å få smerter i nakken. Er det noen som har vært bort i noe lignende? Tips/råd? Kanskje vet om noen som er flink på akkurat nakkesmerter i Oslo?

Har prøvd yoga, pilates og treningspauser (ikke vært særlig forskjell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tjohoi... Først vil jeg råde deg til å gå til manuell-terapeut. I mange tilfeller så vil en manuell-terapeut være et minst like godt og bedre alternativ enn både kiropraktor og fysioterapeut. I tillegg betaler man kun egenandel til og med et fastsatt minste beløp hvor det deretter blir gratis.

Manuell terapeuten vil også kunne henvise deg til MR, nevrolog eller lignende og kan også skrive sykemelding. Jeg har selv hatt problemer med nakken og det endte med at jeg måtte operere for skiveprolaps i nakken da jeg etter en stund fikk stråling og lammelser i venstre arm.

Det høres ut som om du bør få tatt noen bilder først og fremst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det spesielt etter løfting at det er vondt/stiv?

Et vanlig problem er at levator scapula overtar pga dårlig stabilisering av skulderbladene. Resultatet vil være veldig stiv nakke, triggerpoints, hodepine etter fysisk arbeide, osv.

Er smertene som anvist nedenfor? Triggerpoints?

images?q=tbn:ANd9GcQQc41U01AXdvSqQU4uiIJDYDguRMKTOqFST0-0O-tKi719MUnZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil1234 - Behandler du? ;) Sliter med akkurat det samme...

Jeg er ikke fysio eller lignende nei, jeg er PT. Jeg vet hvordan man behandler problematikk rundt levator scapula, ja.

Send meg en PM om du er keen på et møte, så kan vi kikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det spesielt etter løfting at det er vondt/stiv?

Et vanlig problem er at levator scapula overtar pga dårlig stabilisering av skulderbladene. Resultatet vil være veldig stiv nakke, triggerpoints, hodepine etter fysisk arbeide, osv.

Er smertene som anvist nedenfor? Triggerpoints?

images?q=tbn:ANd9GcQQc41U01AXdvSqQU4uiIJDYDguRMKTOqFST0-0O-tKi719MUnZ

Vennligst forklar ditt kliniske resonnement her. Ellers enig.

OP: Hodepine? Parestier ut i armene?

Husk at nakken skal være en naturlig forlengelse av lumbal og thoracalcolumna under alle styrkeøvelser, men også til daglig. Dra til en manuellterapeut, som foreslått her. Eventuelt vil en flink naprapat eller kiropraktor kunne hjelpe deg like godt. Få han til å gi deg ergonomiske råd ift. både løfting og evt. innstilling av stoler, data og bord om du er en kontorarbeider.

Uten å ha sett på deg kan jeg komme med noen generelle råd:

-Egenmassasje på pectoralene, latissimus, armhulen, rhomboids, trapezius, levator scapula, nakkerosetten, scaleni og sternocleidomastoideus

-Tøying på de samme musklene

-Styrke de dype cervikale fleksorene, serratus anterior, nedre trapezius

-Nøytral nakke i styrkeøvelser

-God sittestilling på arbeidplassen (søk på Google)

-Slapp av i kjeven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sure. Levator scapula (blant annet) blir ofte overaktiv når andre deler i systemet svikter. Ofte serratus anterior og nedre trapz. Resultatet er kronisk tightness rundt nakken og smerter, spesielt etter belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sure. Levator scapula (blant annet) blir ofte overaktiv når andre deler i systemet svikter. Ofte serratus anterior og nedre trapz. Resultatet er kronisk tightness rundt nakken og smerter, spesielt etter belastning.

I mine øyne blir ikke dette riktig. Tenker du her på lengde, spennings og styrkeforholdet mellom agonist, antagonist og synergister her? I så fall er jo levator scapula er scapulær nedoverrotator, mens serratus og nedre trapezius begge er scapulære oppadrotatorer. Du tenker på resiprok inhibisjon av antagonister som følge av stram agonist, eller? Men ja, overaktiv levator scapula med aktive triggerpunkter er noe man gjerne ser. To triggerpunkter som begge stråler smerte opp i nakken og til siden av hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompensasjon pga inhibition. Sammenlign med når f.eks subscap svikter: pec, lats og teres major vil kompensere. Fører ofte bla. til humeral anterior glide, skulder som 'hopper ut', og lignende.

Hvis bla. serratus anterior (som er en ganske stor og kraftig muskel) svikter, så vil kroppen kompensere for å skape stabilitet. Resultatet er ofte en slags låsning, og overaktivitet, som du også ofte ser i hoften (kronisk PPT eller APT), eller ovennevnte eksempel.

Altså må man styrke disse ubrukelige musklene og jobbe med å inkludere disse i bevegelse, når de er blitt relativt funksjonelle. Når stabilitet er gjenopprettet, og bevegelse er optimalisert, da vil vanligvis 'grippingen' i de overaktive kompensatorene slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! :) greit å høre med andre før man "kaster" bort penger.

Får sjekke ut manuellterapaut, er vel greit med henvisning fra lege så man får det billigere? Er det noen dere kan anbefale i Oslo?

Kjetil1234: gjør ikke vondt under selve treningen (utenom dips). Men etter treningen og dagen etter er da smerten sniker seg på. Naprapaten mente jeg hadde litt dårlig holdning, og Har fått ordnet skuldrene "på plass", hadde time med PT også og fant ut at jeg "shrugget" under øvelser som nedtrekk og roing, men har fått ordnet det da. Tja, smertene er der på bildet, eller utover hele nakkemuskelen men også helt nederst ved hode og på siden av nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst forklar ditt kliniske resonnement her. Ellers enig.

OP: Hodepine? Parestier ut i armene?

Husk at nakken skal være en naturlig forlengelse av lumbal og thoracalcolumna under alle styrkeøvelser, men også til daglig. Dra til en manuellterapeut, som foreslått her. Eventuelt vil en flink naprapat eller kiropraktor kunne hjelpe deg like godt. Få han til å gi deg ergonomiske råd ift. både løfting og evt. innstilling av stoler, data og bord om du er en kontorarbeider.

Uten å ha sett på deg kan jeg komme med noen generelle råd:

-Egenmassasje på pectoralene, latissimus, armhulen, rhomboids, trapezius, levator scapula, nakkerosetten, scaleni og sternocleidomastoideus

-Tøying på de samme musklene

-Styrke de dype cervikale fleksorene, serratus anterior, nedre trapezius

-Nøytral nakke i styrkeøvelser

-God sittestilling på arbeidplassen (søk på Google)

-Slapp av i kjeven

Takk for svar og gode råd :) er 23 år og student med deltidsjobb på butikk, så får bevege meg litt på jobb. Hva mener du med å styrke de dype cervikale osv, trene de? Får Google litt å sjekke ut da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og gode råd :) er 23 år og student med deltidsjobb på butikk, så får bevege meg litt på jobb. Hva mener du med å styrke de dype cervikale osv, trene de? Får Google litt å sjekke ut da :)

Mener å kjøre styrke/aktiveringsøvelser på de musklene, ja. Google vil hjelpe deg godt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen! :) greit å høre med andre før man "kaster" bort penger.

Får sjekke ut manuellterapaut, er vel greit med henvisning fra lege så man får det billigere? Er det noen dere kan anbefale i Oslo?

Hos manuell terapeut trenger du ikke henvisning. Der betaler du samme egenandel uansett så bare ring for eksempel disse å bestill time. Jeg har vært hos Roald Mathiesen og han har også litt erfaring i forhold til trenings relaterte skader/smerter

Det vil koste rundt 250 kr i egenandel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! :) greit å høre med andre før man "kaster" bort penger.

Får sjekke ut manuellterapaut, er vel greit med henvisning fra lege så man får det billigere? Er det noen dere kan anbefale i Oslo?

Kjetil1234: gjør ikke vondt under selve treningen (utenom dips). Men etter treningen og dagen etter er da smerten sniker seg på. Naprapaten mente jeg hadde litt dårlig holdning, og Har fått ordnet skuldrene "på plass", hadde time med PT også og fant ut at jeg "shrugget" under øvelser som nedtrekk og roing, men har fått ordnet det da. Tja, smertene er der på bildet, eller utover hele nakkemuskelen men også helt nederst ved hode og på siden av nakken.

Tren masse push ups og reverse hypers. Pass på at du fullfører reppet, og ikke henger med skulderbladene.

Gjør reverse flyes for low trapz.

Inkluder diafragmatisk pust i hverdagen, da brystpusting tar diafragma ut av bildet, og man mister stabilisering i kjerneregionen. I tillegg vil det føre til forward head posture, overakivitet i pec minor, levator scapula, scalenius og SCM, osv.

Les denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...