Gå til innhold

fullkropp eller splitt??


9fitness000

Anbefalte innlegg

Jeg har trent styrke i over ett år, startet med fullkropp, før jeg delte opp i en tre-splitt

(Ben + rumpe)

(Rygg og skuldre og biceps)

(Bryst og triceps)

Nå kjenner jeg meg lei, og tror jeg vil bytte tilbake til fullkropp- er det gunstig? eller burde jeg kjøre splitt?

Fullkroppsprogrammet er:

Knebøy / frontbøy

Strak mark

Hip thrust

Skulderpress

Benkpress

Pullups / chins

Triceps pushdown

Bicepscurl

Bulgarsk utfall

Flies

Foroverbøyd roing.

HJELP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har egentlig ikke skrevet om hvilket program du trener, bare ramset opp 11 øvelser. Hvor mange set og reps? Styrer du intensiteten, eller går du til failure hver gang? Av de 11 øvelsene du nevner er flertallet det som kalles baseøvelser, trener du alle like hardt? Det kan bli litt voldsomt!

Se ellers tråden Tronaldo linker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer her i din egen tråd.

-Alder: 20

- Kjønn: Jente

- Høyde: 167

- Kroppsvekt: 60-65 kg

- Hva ligger baseløftene på nå? (Hvis du ikke vet så oppgi dette)

Knebøy: 60 kg, benkpress: 35 kg, Strak mark: 60 kg

- Hovedmål med treningen (f.eks. styrke, muskelvekst, fett-tap, idrett)

Miste fettprosent, bli sterkere

- Treningserfaring: Trent siden jeg var liten. Styrke i 1,5 år

Jeg har trent styrke etter splittprogram det siste året (3-splitt) men begynner å bli lei dette. Tenker å begynne med et fullkroppsprogram, og lurer på om det er greit. Øvelsene inkluderer

Knebøy 6-10 reps, 3-4 sett

Strak mark 6-10 reps, 3-4 sett

Hip thrust 8reps, 3 sett

Benkpress 6-10 reps, 3 sett

Skulderpress 10 reps, 3 sett

Chins / pullups negative, 3 reps x 5 sett

Bulgarsk utfall 10 reps, 3 sett

Triceps pushdown, 8 reps, 4 sett

Bicepscurl, 10 reps, 4 sett

Foroverbøyd roing 6-8 reps, 3-4 sett

Planken 1 x 5 min

Hva er best, 3 splitt eller fullkropp?

Fullkropp er på generell basis bedre enn 3-splitt til styrkeøkninger, i alle fall for de som ikke har en god del treningserfaring. Splitter er mer nyttig hvis målet er bygging/muskelvekst. Re: programmet ditt. Du kan med fordel dele opp litt mer, det blir altfor mange øvelser på én dag. Kvalitet > kvanitet ;)

Jeg ville sett på Starting Strength eller Greyskull LP om du vil kjøre fullkroppsprogram. Begge er gode program. Kjøp deg mikrovekter (fractional plates) slik at du kan gjøre jevn fremgang på overkroppsløftene. Økninger på 2,5kg blir fort for mye. Økninger på 1kg er mer realistisk på skulder- og benkpress.

Du kan evt. se på Børge Fagerlis 5x5 med autoregulering eller fullkroppsvariantene av 5/3/1. De to siste passer best for viderekomne, selv om det er mulig å tilpasse de. Du har trent en stund, men det kan godt hende du kan gjøre god fremgang med SS eller GSLP før du bytter til mer komplisert programmering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...