Gå til innhold

Kosthold for mest mulig energi?


Anonymus

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som har testet ut et kosthold for mye energi? Liker godt å trene, og liker godt å trene mye (både i form av kondisjon og styrke), og vil gjerne ha energi til alt jeg ønsker å gjøre! Så om noen har noen tips hadde det vært supert.

Hadde vært veldig hyggelig om noen tok seg tid til å svare, selv om jeg er klar over at det muligens ikke finnes noen fasit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pleier å spise når jeg er sulten, dvs. frokost, lunsj, middag, kvelds + mellommåltider. Vil si jeg spiser mye, men jeg veier ikke maten min :) Spiser både sunn og usunn mat. Vekten min er normal, og jeg har ikke noe ønske om å endre på kroppen (det gjør ikke noe om det er en bivirkning, men har ikke noe mål om det).

Det er sikkert en god idé og spise mer ren mat ja! Eneste problemet da er at jeg føler jeg ikke får i meg nok, men det er det jo egentlig bare jeg som kan gjøre noe med. Er det noen spesielle typer mat som vil hjelpe på energien? Har hørt en del om supermat, men vet ikke helt om jeg tror på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermat er nok ganske mye gimmick ja, det enkleste tipset for å få mer energi/overskudd,er å spise mer, eller trene mindre.

Ellers vil jo ting med mye sukker og koffein som regel hjelpe.

Høyde? Vekt? Alder? Mål med treningen din? Hvordan ser treningsuken din ut?

Og hva spiste du i dag/ i går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca. 173 cm høy og ca 65 kilo, 19 år. Trener mellom 20 og 30 timer i uken i høysesong, akkurat nå trener jeg svært lite grunnet en skade, men skal være 100 prosent igjen til høsten, så prøver å forberede meg litt nå :)

Mesteparten av treningen består av danseklasser (håper på å kunne jobbe som danser i fremtiden), så å kutte ned på treningen blir veldig dumt. Ellers trener jeg styrke på studio 2-3 ganger i uken, alt etter hvor travelt ting er.

Det er veldig mye trening, så det er viktig for meg å ta vare på kroppen og ha nok energi til å få utbytte av treningen!

Ettersom jeg ikke trener nå er jeg ikke like nøye med kosthold (dessverre), men i går spiste jeg rundstykker med diverse pålegg til frokost, sjokolademelk og et eple som mellommåltid, taco til lunsj/middag og så boller til kvelds. Normalt når jeg trener spiser jeg mye havregrøt, peanøttsmør, frukt, grønnsaker, brød, "vanlig" middag med grønnsaker, yoghurt (skyr, gresk), nøtter og en del sjokolade for å holde energinivået oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Treningskostholdet ditt ser bra ut synes jeg, balanse mellom karbohydrater, fett og proteiner er på plass, du får i deg varierte matvarer og mye av det er energigivende og bra mat. Om du evt vil øke energiinntak enda mer kan du selvsagt bruke h-melk, fløtesauser, øke inntak av nøtter/rosiner og avokado osv, men tror ikke det vil gi deg det enorme energikicket. Min erfaring er at nok energi = overskudd til mye trening! Jeg trener i likhet med deg MYE, men spiser i tillegg veldig rein mat. Da må man spise mye og ofte, men selv trives jeg med det. Ellers kan du som trener så mye unne deg sjokolader og boller uten at det gjør noe - alt med måte selvsagt; men kanskje er det nettopp dette som gjør at du kan trene så mye som du gjør. For idrettsfolk kan utskjeileser være viktig; dog rein mat med minst mulig transfett, raffinert sukker og salt er langt å foretrekke!

Opplever du at du ikke har overskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg kommer meg på trening, men føler ikke jeg får gitt alt, og er i tillegg ofte ganske trøtt, noe jeg synes er dumt. Har på en måte ikke overskudd, bare akkurat nok energi? Pleier å få åtte timer søvn hver natt, og som du sa har jeg et greit kosthold, så sliter litt med å finne ut hva jeg kan gjøre for å få det lille ekstra.

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for alle svar :) Har nå fått svar på blodprøver som viser at jeg har ganske kraftig jernmangel, og også mangel på D-vitamin, så ja, så håper det er det som har gjort det :) Fremover blir det rødt kjøtt, brokkoli og sol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...