Gå til innhold

Spm. vedrørende pelvic tilt


CupCayk

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt over det i de par siste treningene mine siden jeg har jobbet nå med å ikke få pelvic tilt i knebøy, så tenker jeg på lockouten i knebøy og markløft, og tenker at jeg har et bekken som tilter i det jeg strammer glutes ordentlig på toppen av løftet. Er dette feil teknikk? Siden jeg i bunnposisjon strutter litt mer med ræva og toppen så dras bekkenet inn under, i det jeg locker med glutes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mer spm. som angår bekkentilt og bøyeteknikk. Det er i henhold til trening og progresjon for meg i fremtiden. Jeg er 189cm, har lange lemmer, og har alltid hatt større utfordringer med teknisk korrekt knebøy, og lagt ned mye tid på forbedring. Kommet frem til at en stance som er bittelitt bredere enn skuldrene, med tåspissene over 30* men ikke helt 45*, kanskje 35 eller noe :) Her greier jeg å bøye lav-stang bar ganske pent, uten bekkentilt av nevneverdig grad i bånn, fått endel folk til å se på dette på trening.

Mitt problem er i dag; knebøy nakke, føler ikke at jeg behersker dette. Det sies at smalere knebøy kan la deg gå lavere med god teknikk, har jeg iallfall hørt av gode løftere. Men jeg ser at kroppen min fungerer veldig bra med det jeg nevnte over her, ikke så bra med høy-stangbøy. Så er frågan :) Hvis jeg fortsetter å trene KUN den knebøyen jeg får til å utføre per dags dato, det vil da si at jeg dropper alle andre varianter, og trener denne, med progresjon som er større enn idag og legger på mer vekter, vil jeg tape på å forlate høy-stang bøy?

På dietmar programmet som er det jeg trener om dagen så er det høy og lav stang, og jeg gruer meg til hver lav-stang bøy. Jeg driver å vurderer nå om dagen å ta en runde med 5/3/1 av Jim Wendler, og er usikker på om fraværet av en høy-stangbøy vil gjøre så jeg taper terreng i knebøyen? Den er vel i programmet til Dietmar av en grunn. Så jeg retter oppmerksomheten mot dere som kan knebøy bedre enn meg og håper på hjelpende svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høystang bøy er enklere om man har proporsjonalt korte bein, lavstang om lange.

Skjønner ikke hvorfor du skal tvinge deg til høystang om du ikke får det til godt.

Kjør heller frontbøy enn high bar, stopp når bekkenet tilter. Ha gjerne litt bredere stance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gått på dietmar programmet, og jeg har ikke tvingt meg til høystang, jeg har byttet til lavstang på enkelte dager og de dagene der jeg har fått det til har jeg benyttet høystang, jeg har lange bein og lavstang funker bedre. Men nå når programmet går mot slutten kommer jeg ikke til å gjøre dette igjen. Var ute etter litt input for hva jeg evt. kan tape på å sløyfe høystang bøyen, Skal se litt på frontbøy i nærmere framtid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...