Gå til innhold

.


Sephania

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ganske mange symptomer du snakker om her. Du har vondt i lysken, og i korsryggen, ja?

Nøyaktig hvor sitter smertene? Nøyaktig hva gjør du når du får vondt? (i tillegg til å krumme ryggen). Har du pronasjon i føttene? Valgus i knærne? Vinkler føttene dine inn, nøytralt, eller ut når du står i normal stilling? Hvor krummes ryggen mest, i kors eller brystrygg?

Stramme hamstrings? Det muskelen som fysio snakket om høres ut som quadratus lumborum, som ved overaktivitet kan føre til stivning i korsryggen - som der igjen kan føre til mange andre kompensasjoner.

Ble litt mye dette her, kan muligens gi en pekepin men tvilsomt å gi noe fornuftige råd over nettet.

At det stikker i lysken på vei ned kan peke mot anterior femoral glide pga dårlig aktivering av stabilisator. F.eks at hamstring er overaktiv ift glutes. Hvilken side stikker det på?

Dra til en kiropraktor i min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i legen, han kan ikke gjøre en dritt. Få deg time hos kiropraktor:) Min erfaring er at leger generelt ikke har peiling på muskelsmerter/skader. Fortalte min lege at jeg slet med quadricepsen min i venstre lår. Så begynte hun å kjenne på hamstringen og spurte hvor i muskelen jeg hadde vondt. Så hun visste faktisk ikke forskjell på quadriceps og hamstring. Det kan jeg og jeg har ikke peiling... lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hvor i korsryggen kommer smerten? Er det en strålende smerte?

I forhold til smertene når du hever beinet, stikkende smerte? Tror det er sykt stramme hoftebøyere. Som igjen ofte fører til hyperekstensjon av ryggen (skikkelig svai og hengsling i ryggen), som igjen kan føre til låsning og div problematikk i SI leddet og problematikk ift QL som nevnt ovenfor, regner med at det var der kiroen din pressa.

Høres generelt ut som dårlig stabilitet i thorakopelvis og det fører gjerne til disse symptomene.

Drit i legen, han kan ikke gjøre en dritt. Få deg time hos kiropraktor:) Min erfaring er at leger generelt ikke har peiling på muskelsmerter/skader. Fortalte min lege at jeg slet med quadricepsen min i venstre lår. Så begynte hun å kjenne på hamstringen og spurte hvor i muskelen jeg hadde vondt. Så hun visste faktisk ikke forskjell på quadriceps og hamstring. Det kan jeg og jeg har ikke peiling... lol

Må ha vært en sliten turnuslege. Tviler på at det er mulig å være lege, men ikke vite forskjell på quad/ham. Allikevel er også mitt inntrykk at legene stort sett sender deg hjem med en boks Voltaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjetil1234 said:
Nøyaktig hvor i korsryggen kommer smerten? Er det en strålende smerte?

I forhold til smertene når du hever beinet, stikkende smerte? Tror det er sykt stramme hoftebøyere. Som igjen ofte fører til hyperekstensjon av ryggen (skikkelig svai og hengsling i ryggen), som igjen kan føre til låsning og div problematikk i SI leddet og problematikk ift QL som nevnt ovenfor, regner med at det var der kiroen din pressa.

Høres generelt ut som dårlig stabilitet i thorakopelvis og det fører gjerne til disse symptomene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lyskproblemene høres for meg garantert ut som irritasjon av illiopsoas (hoftebøyerne). Bør være relativt lett å ordne opp i det verste.

Det kan være flere grunner til at disse er overaktive. Mest sannsynlige grunnen er dårlig stabilisering, siden du også har de typiske korsryggsmertene.

Kan også være treningen din, f.eks vanvittige mengder beinhev og lignende. (Kanskje begge?)

Hvis du legger ut et bilde som viser holdningen din, fra siden, så kanskje jeg kan spekulere litt videre.

Mistenker at du har en "låst hofte" som enkelte har. Man vil se to 'hengsler' i ryggraden. Oftest en i nedre lumbar for å kompensere for fleksjon, og en i nedre thoracala for å kompensere for ekstensjon. Hvis det er tilfelle så vil det kreve en kraftig innsats fra din side for å løse dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjetil1234 said:
Lyskproblemene høres for meg garantert ut som irritasjon av illiopsoas (hoftebøyerne). Bør være relativt lett å ordne opp i det verste.

Det kan være flere grunner til at disse er overaktive. Mest sannsynlige grunnen er dårlig stabilisering, siden du også har de typiske korsryggsmertene.

Kan også være treningen din, f.eks vanvittige mengder beinhev og lignende. (Kanskje begge?)

Hvis du legger ut et bilde som viser holdningen din, fra siden, så kanskje jeg kan spekulere litt videre.

Mistenker at du har en "låst hofte" som enkelte har. Man vil se to 'hengsler' i ryggraden. Oftest en i nedre lumbar for å kompensere for fleksjon, og en i nedre thoracala for å kompensere for ekstensjon. Hvis det er tilfelle så vil det kreve en kraftig innsats fra din side for å løse dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får betennelsesdempende og tre dagers sykemelding. Legene driter dessverre ofte i det som ikke er akutt.

Trist å bli møtt slik. Bedre om de sier seg usikre og henviser til fysio eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, så det jeg ser her er en overdreven lordose. Tyder på ekstremt stramme hoftebøyere, enten det er en dysfunksjon i rectus femrois, illiopsoas eller begge.

Lordosis-inner-image.jpg

Det som skjer, er at hoftebøyerne drar bekkenet ditt fram, og ryggen kompenserer ved overmobilitet, ofte mellom thoracala og lumbar. Resultatet er ofte ujevn belastning over tid, og med litt trening i tillegg så vil dette ofte gjøre vondt.

Ift leger, så er min oppfatning at alt som ikke er akutt, ikke er så interessant. Smertestillende og sengetid, tror jeg høres kjent ut for de fleste. Men slik som det ser ut for meg her, så er dette noe du helt klart kan ordne opp i selv.

Det du må gjøre: Finn ut om det er rectus femoris eller illiopsoas som er problemet.

For meg ser det ut som et typisk anterior pelvic tilt tilfelle, og regner med at begge to er rimelig tight.

Illiopsoas: Følg veiledningen, da det er viktig å tilte bekkenet før du strekker.

Rectus femoris:

Strekk minimum to ganger om dagen. Ikke strekk så hardt at det gjør vondt, strekk til det føles ubehagelig og hold den der. Dette er altså symptombehandlingen. En kort merknad er at du kan ha ekstremt stramme hamstrings også, uten at det synes ved første øyekast i stående stilling. Hvis så er tilfelle, så vil du antakelig slite med å aktivere rumpa i øvelser, blant annet.

Hvis du virkelig vil bli kvitt problemet, så sørg for at du puster riktig. Høres kanskje ubetydelig ut, men diafragma har en stor rolle som stabilisator. Når denne ikke er aktiv, vil kroppen finne kompenserende mønster for stabilisering, og problemene forgreiner seg både opp og ned. Ofte låser hofta seg i den ene eller andre enden. Legg til en jobb der du ofte enten bare står eller bare sitter, så blir problemene forverret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som kan skje over tid, f.eks etter en ulykke, operasjon, kraftig stress, o.l.

Du finner det ut ved å teste stretchene, og om du føler at begge 'tar' skikkelig. Men ha visse forbehold, det går an å strekke for mye. Det finnes ingen fasit som jeg kan gi deg over nettet, men ut ifra det jeg ser, så er det lite tvil om at du har kraftig APT.

Har du også dårlig kontakt med rumpa, så kan det tyde på et slags blandingssyndrom som man ser i blant (det kan så klart også være enkle svar som ugunstig trening). Min bror har det, f.eks - der både hams og hoftebøyere er så stramme at man får et "låst bekken", og alle kompensasjonene skjer i fra ryggsøylen. Jeg synes ikke at du ser ut som en av disse, og mistenker at du mister hoftekontakta i 'endrange' fordi du har så sinnsykt stramme hoftebøyere, som igjen forklarer smertene i lysken.

Hvis du legger ut et bilde hvor du bøyer deg etter noe, og prøver å ha rett rygg samtidig, så kanskje jeg kan gi deg et klarere svar på det. Bildet må være fra siden, og må kunne se hoftestilling ift rygg og lår.

Neida, bare en spesielt interessert PT :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du sier ulykke, kan det være noe så simpelt som et fall fra en hest? Skal stretche etterpå og se hva som skjer! Og få lagt ut et bilde om jeg får besøk i helga, greier desverre ikke å ta et slikt bilde på egenhånd. Uansett, som sagt, slike gode utfyllende svar settes stor pris på :)

Yes, det kan det! Bare hyggelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig! Ingen skader, men motoriske dysfunksjoner oppstår (kan oppstå). Og disse blir verre og verre over tid.

Du skulle bare visst hvor mange artikler og studier fra leger, fysioer osv som jeg leste for å finne ut av skulderproblemene mine, var jo ingenting som fungerte!!!!

Men så fant jeg noe fantastisk:

http://www.fitnesseducationseminars.com/

http://www.fitnesseducationseminars.com/book/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at du gjorde det feil. vær i 90 grader slik som i videoen, men før du begynner å strekke, så vipper du skrittet opp mot fjeset, på en måte. Kleint, men velforklarende :D Så prøver du å strekke. Om du fortsatt ikke kjenner noe da, så kan det være at illiopsoas er dysfunksjonell og at du har en overaktiv rectus femoris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
"Kjetil1234 said:
Tipper at du gjorde det feil. vær i 90 grader slik som i videoen, men før du begynner å strekke, så vipper du skrittet opp mot fjeset, på en måte. Kleint, men velforklarende :D Så prøver du å strekke. Om du fortsatt ikke kjenner noe da, så kan det være at illiopsoas er dysfunksjonell og at du har en overaktiv rectus femoris.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...