Gå til innhold

Veien mot bedre form


kreps79

Anbefalte innlegg

Har kjørt 7-10 minutter oppvarming, få kroppen i gang.

Går strålende så langt, men ser frem til en hviledag i morgen. Kroppen er rett og slett sliten kjenner jeg.

Siden løping ikke har vært mulig å gjennomføre har det blitt mye roing, både langturer på 50-60 minutter og intervaller.

Jeg har også prøvd meg på en slik sak som dette. Sliten blir jeg, men om det er bra trening vet jeg ikke.

http://www.cybexintl.com/cross-trainers-770a-total-body-arc-trainer.aspx

Kan komme med en mer utfyllende oppdatering her en annen dag når jeg har litt mer tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på en liten ting her.

Jeg har hatt noen turer på fjellet, men lurer på om jeg får noe igjen får denne måten å gå på med hensyn til å forbedre kondisjon og forbrenning generelt, eller om det blir mer eller mindre bortkastet på grunn av intensiteten i turen. Ganske tung strekning, så jeg er jo helt kjørt når jeg kommer opp, tross for at det ikke er spesielt raskt tempo på meg. Er på denne turen stort sett kun i sone 4 og 5.

http://www.endomondo.com/workouts/355697771/1945974

Veien hjem blir litt annerledes. Da jogger jeg rolig på flaten og på i de stigningene jeg klarer det, mens nedover går jeg for det meste for å begrense belastning på bena. Ikke spesielt glad i å løpe i nedoverbakker enda. Her blir all gåing liggende i sone 1, mens løping på flaten og i motbakke ligger i sone 2-4.

http://www.endomondo.com/workouts/355722461/1945974

Synes det er greit å kombinere intervaller med denne turen, men om det ikke gir noe spesielt forbedring så må jeg jo vurdere å endre litt. Skal få bedre statistikk med hensyn til puls ved neste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltzen er bra trening det, morsomt er det også. Absolutt ikke bortkastet. Tar godt på rumpe, lår og legger å gå/løpe såpass høye trappetrinn over tid. Mange i Bergen som har blitt meget spreke ved å bruke stolzen som treningsarena.

At det blir umulig å styre intensiteten og at den blir høy over lang tid burde ikke være et problem så lenge man får litt hvile. Det er få treningsformer som gir såpass god kondisjonstrening over så kort treningstid som motbakkeløping. Også er det morro, man får frisk luft, man er ute i naturen og det er enkelt å måle progresjon. Her i Bergen (hvis du bor her) er det ypperlig arena for motbakkeløping hele året rundt.

Løpe nedover kan være enda tyngre en å løpe opp. Men man blir god på det man trener på. Fremside lår får mye juling nedover, men etterhvert som de styrkes går det seg til. Hvis man ungår å bremse blir belastningen myyyyye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helst knærne jeg er mest bekymret for etter ulike historier om hvor mye det tærer på i nedoverbakker ved løping.

Bor i Bergen ja. Å gå opp stoltzen er kjekt synes jeg. Er ekstremt tungt, men samtidig så er det veldig enkelt å se fremgangen en har underveis, så kjekt å kombinere det med andre aktiviteter.

Nå gikk jeg opp stoltzen den 24 Mai også, det skulle markere starten på min vei mot bedre form. Siden den gang har jeg hatt mye intervalltrening, og noen lengre økter. Derfor var det ekstra kjekt å se at jeg nå gikk over fem minutter raskere enn jeg gjorde for knapt tre uker siden. Mindre sliten var jeg også når jeg kom opp denne gang enn sist, så det går sakte men sikkert rett vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ny loggbok*

Fikk ikke svart deg i tråden igår der du spurte om hjelp til å opprette loggbok. Det ser ut som du har misforstått litt, og skrevet i en annen sin :) Hvis du trykker på knappen jeg har markert her så kan du oprette din egen loggbok :) Bare send meg eller noen andre her på forumet en PM hvis du lurer på noe så kan det sikkert forklares :)

post-12570-14440982498975_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...