Gå til innhold

For undervektig for å trene?


lille meg

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et spørsmål ang. trening og vekt. Jeg trener så godt som hver dag, ca. 20 min. styrke og 30 min. løping på tredemølle. Saken er at jeg er usikker på om denne treningen egentlig er bra for meg... Er 157 høy og veier 41 kg (BMI 16.6) - altså ganske undervektig. Er det likevel ok å trene? Prøver å spise mye og sunt, men vekten går fortsatt sakte, men sikkert nedover, og styrketreningen gir heller ikke de store resultatene. Jeg har fått mer markerte muskler, men blir ikke sterkere. Trives med å trene, men målet er jo å gjøre kroppen sterkere, ikke å bryte den ned. Tips? Kan jo også nevne at jeg har hatt en spiseforstyrrelse tidligere, og kanskje derfor er litt ekstra redd for å gjøre noe galt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener knebøy og utfall, benkepress, sit-ups, forskjellige mageøvelser med treningsball, fransk press, biceps curl, og forskjellige aparater på styrkerommet (ben, mage, armer).

En vanlig matdag for meg er:

Frokost: Havregrøt (1,5 dl. havregryn + 3 dl. ekstra lett melk/ skummet kulturmelk). 1 gl. juice.

Lunsj: To brødskiver med gulost.

Middag: En stor salat med isbergsalat, agurk og paprika. En halv boks hermetiske kikerter/linser/bønner. 40 g. ris eller pasta. 1 gl. juice.

Kveldsmat: Havregrøt (1,5 dl. havregryn + 2 dl. melk).

Mellommåltider: 1 eple, 1 yoghurt, 1 neve mandler. Noen ganger et par kjeks i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost :

60g havregryn : 6,8g protein

10,5g protein gjennom melk

Middag (Eldorado kikerter på boks, en halv boks : 200g) = 18g protein , ris ca 1 g protein

Kveldsmat : 6,8g protein havregryn , 7g protein melk.

Totalt : 31,1g + et par gram fra yoghurt og mandler.

Helt kjapt kan jeg si at du får i deg for lite mat. både når det gjelder fett, proteiner og karbohydrater.

Om du ønsker å bygge mer muskler, og bli sterkere, burde du jobbe deg opp mot å komme på 1,5-2,0g protein per kilo kropsvekt.

Vedr fett, er jo et greit utgangspunkt at du skal lige på 1g per kg/kropsvekt.

Og så bruker du kalkulatoren Eminator gav deg link til, for å finne ut hvor mye karbohydrater du må spiser utenom for å bli sterkere :)

Et lite spm : Du spiser ikke kjøtt? :)

Og så tar jeg meg friheten å spørre Vegard L om supplement mtp fakta :)

Edit : Vedrørende treningen, ser det greit ut :) Men er ikke rart du ikke blir sterkere, når kroppen ikke får nok i seg til å "bygge på" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for godt og grundig svar! Da vet jeg i alle fall hvor jeg skal begynne :)

Og nei, jeg spiser ikke kjøtt. Vet det er en god proteinkilde, men har ikke spist det på syv år, og det sitter -veldig- langt inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen tusen takk for godt og grundig svar! Da vet jeg i alle fall hvor jeg skal begynne :)

Og nei, jeg spiser ikke kjøtt. Vet det er en god proteinkilde, men har ikke spist det på syv år, og det sitter -veldig- langt inne.

Det er ikke noe problem :-) Men det er viktig å finne en alternativ proteinkilde. Jeg ser du spiser kikerter som er utrolig sundt og bra. Spiser du fisk?

Egg også er en god kilde, både til protein og fett :)

Satser på Vegard ser taggen min, da han er ernærings-ekspert her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet av folk som har høyere bmi enn deg som ikke har lov til å trene fordi de er for undervektig. dermed vil jeg si at det ikke er helt bra at du trener så mye som du gjør.

når du er så aktiv, så trenger du mye energi. muskler bygges ikke på underskudd, og så mye løping i tillegg gjør at kroppen tar energi fra det den kan, som dessverre er muskelmasse = du blir ikke sterkere uansett hvor mye du trener.

Jeg beklager å måtte si det, men jeg synes du muligens bør oppsøke lege/psykolog igjen med tanke på din historie. Når du trener hver dag og spiser så lite, samtidig som at du alt er svært undervektig, så kan det kanskje være et tegn på at det er noe som begynner å gå galt igjen, selv om du ikke enda ser det? Det er bedre å virkelig ta tak i det nå, slik at du slipper at det går virkelig galt, noe som du selv ikke ønsker:)

Husk at dette er internett, og ikke alt du finner her inne er helt til å stole på. Jeg håper virkelig at du ikke synker inn i spiseforstyrrelsens fortapelse igjen, og at du vil komme det opp og ut av det mye sterkere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

project_eat Takk for tilbakemelding! Har vurdert proteinpulver. Har du noe å anbefale?

Astrid Kristine Takk for omtenksomt og fint svar! Jeg ser poenget ditt. Det er litt komplisert, for trening er noe av det som virkelig motiverer meg for å spise nok og riktig. Jeg skjønner jo at et sunt kosthold er viktig for å få resultater av treningen. Og motivasjonen min er virkelig å bygge meg selv opp, ikke å forbrenne og/eller å være "flink". Men innser at jeg kanskje bør satse mer på styrke, og heller kutte ned litt på løpingen?

Føler meg ganske sikker på at jeg er et helt annet sted nå enn jeg var før, og tror jeg skal klare å få orden på sakene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fra fitnessguru! Mange gode og spennende smaker. Den beste av de jeg har prøvd er nok melon yoghurt, milk chocolate og peanut butter :)

Har også hatt spiseforstyrrelse, og jeg ville ikke latt meg selv gått ned 2 kg en gang før jeg hadde sagt i fra til mamma eller en psykolog. Så jeg håper du får hjelp eller klarer å ta grep selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Hvorvidt du er for undervektig for å trene er noe du bør sjekke med fagfolk, lege eller lignende, og ikke tilfeldige folk på et forum.

En annen ting er at sunt for en overvektig og sunt for det er to forskjellige ting. Når du er såpass undervektig er det som er sunt for deg å gå opp i vekt, da kan du ikke basere kosten din på super-light-magre produkter slik som en overvektig vil. Du må opp i vekt, og da må du innta mer energi, det er ofte lettest med å få inn mer fete meieriprodukter, frukt, flytende kalorier, fet fisk, kjøtt, egg osv.

Ellers vil jeg henvise til våre retningslinjer ang. SF (selv om det er tidligere SF) da det ofte er mer komplisert en at en tilfeldig person på nettet sier "spis mer" eller tar avgjørelser fagfolk burde tatt.

Håper du får den hjelpen du trenger, dette er bare feil arena. Derfor lukker jeg denne tråden.

Lykke til, er det noe videre du lurer på ved begrunnelsen du ikke finner i retningslinjene så send en PM

-Mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...