Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det slik at støl muskulatur samler mer vann enn vanlig?

Jeg trente uvante styrkeøvelser to dager før jeg veide meg hos fastlegen, og var den aktuelle dagen meget støl i nesten hele meg. Vekta viste to kilo mer enn uka før. Jeg veide meg i de samme klærne, og på samme tidspunkt. Den eneste forskjellen jeg kan komme på, er at jeg trente umiddelbart før den siste veiinga, mens det hadde gått noen timer etter trening den første.

Og før noen blir kritiske til hvorfor jeg er så opptatt av vektoppgang, så er det fordi jeg går til behandling for spiseforstyrrelser. Vektoppgang er et krav, men ikke to kilo i uka. Jeg "skjønner" på en måte ikke hvor de to kiloene kommer fra, da jeg ikke gjorde noen endringer i verken kost eller trening den uka. Hvis det var en endring, så var det mer trening enn hva jeg pleier.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29599-st%C3%B8lhet-og-vektoppgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var nettopp et sånn svar jeg tenkte meg å få, og derfor slang jeg på det siste avsnittet. Som spiseforstyrret har man som kjent ikke en oppfatning av egen kropp som stemmer med virkeligheten, og når jeg ser meg i speilet etter å ha gått opp 2 kilo, ser jeg bare tjukk ut. Hadde ikke dét vært tilfelle, ville jeg selvsagt målt meg etter hvordan jeg så ut, men det er altså veldig umulig på nåværende tidspunkt.

For jenter/damer så er hormonell syklus en faktor. Svingninger opptil 4kg i løpet av en syklus er ikke uvanlig. Stress kan føre til økt nivå av kortisol som igjen binder vann. Av og til vil noen målinger være utenfor normalen, uten at det er noen opplagte årsaker. Ikke stress med enkeltmålinger, det er mye viktigere hva som skjer over tid :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...