Gå til innhold

Kramper i beina


Indiska

Anbefalte innlegg

De siste ukene har jeg hatt kramper i beina irriterende ofte. Begge beina, og helt opp til låra. Verst i leggene, dog. Noen erfaringer med dette? Skjer aldri under eller etter trening, bare "til vanlig". Magnesium er uaktuelt, allerede over referanseområdet.

Gode råd anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De siste ukene har jeg hatt kramper i beina irriterende ofte. Begge beina, og helt opp til låra. Verst i leggene, dog. Noen erfaringer med dette? Skjer aldri under eller etter trening, bare "til vanlig". Magnesium er uaktuelt, allerede over referanseområdet.

Gode råd anyone?

Du kan ikke stole på blodverdier av magnesium. Mange blir feilaktig fortalt at de har gode eller normale verdier uten at dette stemmer.

"Every week I seem to find more things to say about magnesium. The topic is usually prompted by a reader’s comment. Lately people have been asking me how much magnesium to take. Serum magnesium blood tests are no great help, because only 1% of the body’s magnesium is in the blood."

Fra magnesiumforsker Carolyn Dean

Kilde her

http://www.amazon.com/The-Magnesium-Miracle-Carolyn-Dean/dp/034549458X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har kramper (restless legs) i leggene, mitt botemiddel midt på natta er desverre det å stå opp og belaste musklene, så gir det seg litt. Noen sier at mer jern hjelper. For meg er det ofte verre dess mer aktivitet jeg har vært i den dagen krampene inntreffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være kalk og kalsium- mangel!

Få i deg mer magnesium. Dårlig salt og væskeinntak samt lave nivåer av magnesium er ofte et problem. Vanskelig å måle magnesium da bare 1% av kroppens M. er i blodet. Kjøp deg ZMA eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få i deg mer magnesium. Dårlig salt og væskeinntak samt lave nivåer av magnesium er ofte et problem. Vanskelig å måle magnesium da bare 1% av kroppens M. er i blodet. Kjøp deg ZMA eller lignende.

Selv har jeg prøvd med et magnesiumtilskudd, noe jeg sluttet på da det ga en rykning i øyelokket. Har mer troa på at dette desverre er noe jeg må lære meg å leve med enn så lenge, og det gjør jeg jo på et vis (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg prøvd med et magnesiumtilskudd, noe jeg sluttet på da det ga en rykning i øyelokket. Har mer troa på at dette desverre er noe jeg må lære meg å leve med enn så lenge, og det gjør jeg jo på et vis (:

Tenker at magnesium underskudd og ikke overskudd er årsaken til den rykningen. Hae selv hatt den, tok to mnd å bli kvitt!! Dette var etter en lang periode som jeg ikke hadde supplert magnesium.

Dette er selvfølgelig bare min egen erfaring. Men forskning viser også at langt flere enn antatt er magnesiumfattige, da det er vanskelig å måle. Jmf posten min lenger oppe om forskeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at magnesium underskudd og ikke overskudd er årsaken til den rykningen. Hae selv hatt den, tok to mnd å bli kvitt!! Dette var etter en lang periode som jeg ikke hadde supplert magnesium.

Dette er selvfølgelig bare min egen erfaring. Men forskning viser også at langt flere enn antatt er magnesiumfattige, da det er vanskelig å måle. Jmf posten min lenger oppe om forskeren.

Jeg har og lest et sted at mer magnesium kan hjelpe mot kramper i beina. Derfor kjøpte jeg et magnesiumtilskudd, tok en pille eller to om dagen, og etter noen dager med dette fikk jeg en rykning i øyelokket. Etter hvert slutta jeg på dette tilskuddet, og da forsvant heldigvis rykningen. Så for meg er nok ikke det veien, men jeg har mer troa på jern egentlig :) Det, og litt tøying i det krampene i leggene forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og lest et sted at mer magnesium kan hjelpe mot kramper i beina. Derfor kjøpte jeg et magnesiumtilskudd, tok en pille eller to om dagen, og etter noen dager med dette fikk jeg en rykning i øyelokket. Etter hvert slutta jeg på dette tilskuddet, og da forsvant heldigvis rykningen. Så for meg er nok ikke det veien, men jeg har mer troa på jern egentlig :) Det, og litt tøying i det krampene i leggene forekommer.

Oki, håper du finner ut av det :) Kan uansett lese denne linken om du er interessert.

Link

"While the Causes of Muscle Cramps may seem mysterious and random when they happen to you, there is actually a very good explanation for what causes muscle cramps and an easy way to remedy them when you understand the reason behind them in the first place. One of the most common causes of muscle spasms is an electrolyte imbalance.

Electrolytes are substances like:

  • Potassium

  • Magnesium

  • Sodium

  • Chloride "

Altså er balansen like viktig som nivåene.

Vitamin E Deficiency: Is another cause of Muscle Cramps at night. There have been several studies not only pitting Vitamin E against placebo, but also pitting it against the most common drug for this condition- the antimalarial drug Quinine.

But it seems that Vitamin E is superior to the best drugs for nighttime muscle cramps- and one study recommended it as the INITIALtreatment for Systremma. Between 300 IU's to 400 IU's per day were used effectively in these studies.

When taking Vitamin E, you should NEVER use synthetic vitamin e, and you should ALWAYS choose Vitamin E in the form of 'Tocopherols' or 'Mixed Tocopherols' which are from a food based natural source.

Syntetisk vitamin E er så vidt jeg husker påvist å redusere faktiske mender E i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oki, håper du finner ut av det :) Kan uansett lese denne linken om du er interessert.

Link

"While the Causes of Muscle Cramps may seem mysterious and random when they happen to you, there is actually a very good explanation for what causes muscle cramps and an easy way to remedy them when you understand the reason behind them in the first place. One of the most common causes of muscle spasms is an electrolyte imbalance.

Electrolytes are substances like:

  • Potassium

  • Magnesium

  • Sodium

  • Chloride "

Altså er balansen like viktig som nivåene.

Det kan godt hende det ligger noe i det der :) Jeg har vel egentlig bare slått meg til ro med at det er restless legs, og tatt legens råd med meg, at det er noe jeg må lære meg å leve med, kjipt nok.

"Personer med denne tilstanden opplever episoder med plagsom, uimotståelig behov eller trang til å bevege leggene. Samtidig oppleves ofte en ubehagelig, men vanligvis ikke smertefull, fornemmelse av kribling og mauring i tykkleggene. Kriblingene kan hos noen gi muskelsmerter og muskelspenninger. Vanligvis er plagene mest uttalt 15-30 minutter etter at du har lagt deg, men de kan også forekomme ved hvile på dagtid."

Som ung ble jeg alltid fortalt at det bare var voksesmerter, men etter hvert som jeg slutta å vokse måtte det jo være en annen forklaring! Det skal også være veldig arvelig, og det passer, siden begge foreldrene mine har det blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnesium er forøvrig vannløselig så vidt meg bekjent, så man kan ikke ta 'overdose'. Ubehagelig er det (det kommer ut i andre enden ;) ) men ikke farlig. Kalium hjelper kroppen å ta opp magnesium, så de bør gjerne tas sammen. Stemmer også som Kjetil sier at mesteparten av Magnesiumet lagres andre plasser enn i blodet (i skjelettet mener jeg?), så det er ikke uten videre lett å måle.

Jeg hadde gjort som andre anbefaler og kjørt en 'magnesiumkur'. Du justerer dosen selv når du ser hvordan kroppen reagerer på mengden.

Det er bare utifra mine egne erfaringer med tilsvarende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende det ligger noe i det der :) Jeg har vel egentlig bare slått meg til ro med at det er restless legs, og tatt legens råd med meg, at det er noe jeg må lære meg å leve med, kjipt nok.

"Personer med denne tilstanden opplever episoder med plagsom, uimotståelig behov eller trang til å bevege leggene. Samtidig oppleves ofte en ubehagelig, men vanligvis ikke smertefull, fornemmelse av kribling og mauring i tykkleggene. Kriblingene kan hos noen gi muskelsmerter og muskelspenninger. Vanligvis er plagene mest uttalt 15-30 minutter etter at du har lagt deg, men de kan også forekomme ved hvile på dagtid."

Som ung ble jeg alltid fortalt at det bare var voksesmerter, men etter hvert som jeg slutta å vokse måtte det jo være en annen forklaring! Det skal også være veldig arvelig, og det passer, siden begge foreldrene mine har det blant annet.

Trist, og typisk å få beskjed om at de ikke kan gjøre noe. Ikke minst beleilig for behandleren. Heldigvis er ekspertene tydeligvis noe uenige og det finnes kanskje håp :) krysser fingrene for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist, og typisk å få beskjed om at de ikke kan gjøre noe. Ikke minst beleilig for behandleren. Heldigvis er ekspertene tydeligvis noe uenige og det finnes kanskje håp :) krysser fingrene for deg!

Ja til håp! Satser på at de finner ut noe lurt en gang i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bli kvitt krampe/strekk i leggen hver natt?

jeg våkner hver eneste natt med strekk/krampe i leggen, enten høyre alene eller begge to samtidig. Å det er så vondt at jeg nesten begynner å grine! prøver så godt jeg kan å slappe av så det går over fort, men det er jo så sinnsykt vondt! er det noe jeg kan gjøre for å forebygge dette?

Hallo? Les hva som blir sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...